تاریخچه سونا و جکوزی

تاریخچه سونا و جکوزی

تاریخچه سونا و جکوزی

تاریخچه ای از جکوزی

همه ما در عین حال که ما آب را مایه ی بقای خود می دانیم، به این نتیجه نیز رسیده ایم که آب گرم احساس خوبی به ما میبخشد. این احساس به اندازه ای لذت بخش بوده است که فناوری های فراوانی به منظور بهره بردن انسان ها از مزایای آب گرم پدیدار شده اند. تاریخچه ساخت و اختراع وان گردابی یا جکوزی مملو از چندین دهه اختراع، ابداع، حل مسائل و دگرگونی ها است. ما در اینجا نگاهی به گذشته و تاریخچه جکوزی می اندازیم.

دهه ی 1950

دو برادر با نام خانوادگی “جكوزی”  وقتی یكی از اعضای جوان خانواده به بیماری روماتیسم مفصلی مبتلا شد، به دنبال کشف روشی برای مهار قدرت آب به منظور تسكین درد وی بودند، و این گونه بود که پمپی قابل حمل جهت آب درمانی اختراع شد. به وسیله این پمپ، هر وان معمولی می توانست به اسپایی آرامش بخش تبدیل شود. پس از مشاهده موفقیت آمیز بودن این عمل، آن دو مرد برای فروش اختراع خود به بیمارستان ها و مدارس مراجعه کردند.

دهه ی 1960

در این دهه، اشتیاق جدیدی در طراحی های منازل مسکونی به وجود آمد. در این طراحی ها، یک حوض کوچکی از آب داغ در کنار استخرهای خانگی تعبیه می شد. این حوض های آب گرم در آن زمان تنها یک جت پاشش آب داشتند و با وجود اینکه باعث فرح و شادمانی صاحب خانه ها بودند، اما فقط به عنوان لوازم جانبی استخرهای شنا به حساب می آمدند. زمان بسیاری مانده است تا به جکوزی های پیشرفته خانگی امروزی برسیم.

درست در زمانی که طبقه مرفه جامعه از جکوزی های ساخته شده از بتن خود لذت می بردند، اولین جکوزی های چوبی در ایالت کالیفرنیا مورد استفاده قرار گرفت. طراحی این جکوزی های چوبی از وان های حمام ژاپنی الهام گرفته شده بود. جکوزی های چوبی مخاطبین بیشتری نسبت به رقیب سیمانی خود جذب کردند.

“روی جکوزی” در سال 1968 پمپ های قابل حمل اولیه را به سطح دیگری رساند و وان حمام گردابی (Whirlpool) را ابداع کرد. این وان دارای جت هایی در بدنه وان با دمندگی همزمان مخلوطی از هوا و آب با نسبت 50-50 بود و لوله کشی آن کاملا یکپارچه بوده است. “روی جکوزی” به افتخار حمام های سرپوشیده جامعه ی باستانی روم، این مدل از وان حمام گردابی را “رومن” نامید.

در ایران این نوع محصولات غالباً با همان نام تجاری جکوزی و گاهی هم با نام‌‌‌‌‌هایی چون حوض آب چرخان یا وان آب گرم چرخان شناخته می‌شوند. جکوزی در واقع محیط بسته حوضچه مانندی است که آب موجود در آن فضا جهت ماساژ دادن عضله‌های مختلف بدن با فشار زیاد توسط پمپ‌های قوی از طریق لوله‌‌های تعبیه شده در قسمتهای مختلف دیواره به داخل حوضچه رانده می شود.

از جکوزی به منظور رفع خستگی و ماساژ آبی استفاده می‌شود. ماساژ در زیر آب از روشهای درمانی بسیار مؤثر در رفع درد عضلات، مفاصل و استخوانها میباشد. استفاده کنندگان از جکوزی در داخل حوضچه قرار میگیرند و اعضاء بدن خود را به تناوب در مسیر فواره‌های زیر آب قرار میدهند. همچنین جکوزی دارای یک یا چند پله یا پاشویه است تا افرادی که از آن استفاده می‌کنند بتوانند بر روی آن بنشینند و عمل ماساژور ماهیچه پا و پشت را در تماس با آب پرفشار همراه با هوا انجام دهند. معمولا از سرامیک و کاشی برای تزیین جکوزی استفاده می‌شود.

پمپ تصفیه پمپ تصفیه در سیستم جکوزی مانند کار پمپ تصفیه استخر می باشد آب را از کف جکوزی گرفته وپس از عبور از صافی اولیه به سمت صافیهای اصلی هدایت می کند. پمپ جت نیز آب تصفیه شده را از کف جکوزی گرفته و از طریق نازل های تعبیه شده در دیواره جکوزی و با مخلطی از هوا وارد حوضچه می شود.

با توجه به آب گرم جکوزی  و تعرق زیاد بدن، آلودگی جکوزی ها چندین برابر آلودگی استخر شنا است. همچنین محیط گرم جکوزی بستر بهتری برای رشد میکروارگانیزم هاست. بنابراین تصفیه آب جکوزی امری بسیار مهم تلقی میشود. بر این اساس استانداردهای معتبر جهان نرخ  هر بار گردش کامل  آب جکوزی را هر 20 تا 30 دقیقه اعلام کرده اند.

دبی لازم برای هر نازل جت جکوری 4 متر مکعب بر ساعت در نظر گرفته می شود.

نوشته های مرتبط

کلمات کلیدی را وارد نمایید