استخر طبیعی چیست ؟ مزایا و معایب

استخر طبیعی چیست ؟ مزایا و معایب

استخر طبیعی چیست ؟ مزایا و معایب

اکثر مردم می کوشند تا از سبز شدن رنگ آب استخر خود جلوگیری کنند. اما عده ای دیگر از سبز بودن آب خود نگران نیستند و آن رنگ سبز عمدی است و واقعا استخر را تمیز نگه می دارد.

ممکن است در ابتدا عجیب به نظر برسد، اما این چیزی است که از آن به عنوان یک استخر طبیعی نام برده می شود. شرکت آکام در ساخت انواع استخرهای شنا تخصص دارد و در این مقاله سعی می کنیم شما را با سیستم استخرهای طبیعی و اینکه چرا برخی از مردم یک نمونه ارگانیک را انتخاب می کنند آشنا کنیم.

استخر طبیعی چیست ؟

استخرها طبیعی نیز به عنوان استخرهای شنا ارگانیک نیز شناخته می‌شوند، زیرا از عناصر طبیعی برای تمیز نگه داشتن و ایمن کردن آب استفاده می‌کنند.

در یک استخر طبیعی، سنگ‌ ها و گیاهان برای سالم نگه داشتن آب و از بین بردن باکتری‌ها و جلبک ‌ها مورد استفاده قرار می ‌گیرند (به جای کلرین، بهداشت UV و یا نمک salt). آن‌ها اغلب یک ته ‌رنگ متمایل به سبز دارند، اما می ‌توانند مانند یک استخر شنا سنتی شفاف باشند.

عکس نمونه استخر شنا طبیعی

عکس نمونه استخر شنا طبیعی

این سیستم با استفاده از گیاهان و سنگ‌ ها برای تمیز کردن آب به عنوان یک بیو فیلتر شناخته می‌شود، و از روش‌های تمیز کردن مشابهی استفاده می‌کند که در طبیعت یافت می‌شوند.

یک استخر طبیعی ممکن است انتخابی خوب برای هر کسی باشد که می‌خواهد استخر شنای خود را با محیط طبیعی ترکیب کند و همچنین هر کسی که می‌خواهد از استفاده از مواد شیمیایی در استخر خود صرف نظر نماید.

 

بیو فیلتر Bio Filter چیست ؟

بیوفیلتر از یک سیستم طبیعی گیاهان آبزی، صخره‌ ها و سنگریزه برای تصفیه آب در یک استخر طبیعی استفاده می‌ کند. منطقه‌ ای که در آن فیلتر آب از طریق این گیاهان صورت می گیرد در واقع جدا از منطقه ‌ای است که شما در آن شنا می‌کنید. (به این معنی که شما در قسمتی که جلبک دارد و جالب نیست شنا نخواهید کرد.)

به طور معمول، شما فضای خالی در کنار استخر خود (یا چند طرف) را دارید که در آن آب می‌تواند قبل از بازگشت به استخر اصلی، از طریق گیاهان و شن و سنگ ها پخش شود. به این منطقه که آب با گیاهان و سنگ ‌هایی که آن را تمیز می‌کنند ، منطقه بازسازی گفته می شود.

منظور این است که در استخرهای طبیعی شما دو بخش خواهید داشت که یک بخش شبیه به برکه برای تصفیه طبیعی آب خواهد بود و بخش دیگر هم در کنار آن برای شنا کردن و لذت بردن از فضا موجود.

ما توصیه نمی‌کنیم که در منطقه بازسازی شنا کنید، حتی اگر گیاهان، صخره‌ها، و حیات وحش برای شما مشکلی ایجاد نمی کنند. (بله، منطقه بازسازی می‌تواند حشرات، قورباغه‌ ها و موجودات دیگر را جذب کند که بعضا شاید خطرناک باشند).

 

کدام نوع از گیاهان در قسمت بیوفیلتر استفاده می شود ؟

یک استخر شنا طبیعی به گیاهان آبی ویژه ای نیاز دارد که در محیط های مرطوب رشد می کنند، مثل سوسن یا زنبق آبی. این گیاهان به جذب باکتری ها ، فسفات ، میکروب ها و ناخالصی ها کمک می کنند و همچنین اکسیژن را در این فرایند به آب تزریق می نمایند.

 

آیا می توان از سیستم تصفیه بیو فیلتر برای سایر استخرها استفاده کرد ؟

این امکان وجود دارد که شما می‌توانید از یک سیستم بیوفیلتر biofilter در هر استخر شنا استفاده کنید، اما نیاز به اصلاح سنگین دارد.

اگر شما هنوز در حال خرید یک استخر هستید و می‌دانید که یک استخر طبیعی می‌خواهید، شما یک مزیت دارید. می توانید برای قسمتی که قرار است منطقه بازسازی شود برنامه ریزی کنید و در کنار آن که محیط جالبی خواهد داشت یک فضای نشیمن در نظر بگیرید.

عکس نمونه استخر شنا طبیعی

عکس نمونه استخر شنا طبیعی

اگر یک استخر شنا دارید که قبلا ساخته شده است و می خواهید آن را به استخر طبیعی تبدیل کنید، احتمالا مجبور خواهید بود که کارهای زیادی که قبلا برای یکسان سازی انجام داده اید را خراب کنید و تغییرات زیاد دیگری انجام دهید.

ما می خواهیم شما را روشن کنیم که همه استخرهای طبیعی یکسان نیستند و هر استخر در سیستم بیوفیلتر خود بسته به موقعیت و شرایط شما می تواند متفاوت باشد و شما حتما باید با کمک یک پیمانکار متخصص این تغییرات را انجام دهید.

 

آیا از سیستم بیو فیلتر در استخرهای با جنس فایبرگلاس می توان استفاده کرد ؟

همانطور که در بالا اشاره شد، تقریبا هر استخر را می‌توان به یک استخر طبیعی ارگانیک تبدیل کرد و یک مخزن فایبرگلاس یک گزینه عالی برای این نوع سیستم ایجاد کرد.

به طور کلی، استخرهای طبیعی برای از بین بردن جلبک ‌ها خوب هستند، اما داشتن یک مخزن فایبرگلاس می‌تواند مقدار جلبک را حتی بیشتر کاهش دهد. سطح صاف فایبرگلاس در برابر رشد جلبک بیش از هر سطح آب سطحی دیگر مقاومت می‌کند و می‌تواند به حفظ استخر شما بدون مواد شیمیایی کمک کند.

 

ساخت یک استخر طبیعی چقدر هزینه خواهد داشت ؟

به طور کلی، ساختن یک استخر طبیعی هزینه بیشتری نسبت به ایجاد یک استخر معمولی خواهد داشت، که قیمت آن حدود 150 تا 200 میلیون تومان است. هرچه بیشتر با گیاهان، صخره ‌ها، آبشارها و… و هرچه استخر بزرگ ‌تر باشد، بیشتر می‌توانید انتظار داشته باشید که هزینه استخر طبیعی بیشتر شود.

منطقه biofilter فضای زیادی را اشغال می‌کند و اغلب به اندازه منطقه شنا در نظر گرفته می ‌شود. این کار را بسیار گران ‌تر می‌کند، به خصوص اگر شما به دنبال داشتن یک منطقه بزرگ برای شنا کردن هستید.

به خاطر داشته باشید که اکثر استخرها، کلرین هستند و نه همه سازندگان استخر متخصص در سیستم‌های آلی هستند. اگر شما واقعا یک استخر طبیعی می‌خواهید، به یک سازنده نیاز خواهید داشت که در این نوع سیستم تخصص دارد، چون این یک محصول تخصصی است، پیمانکار شما ممکن است هزینه ویژه ای را شارژ کند.

 

تعمیر و نگهداری استخرهای طبیعی

از آنجا که استخرهای طبیعی از هیچ گونه مواد شیمیایی برای تصفیه آب استفاده نمی ‌کنند، نگهداری از آن ها با یک استخر شنای معمولی کمی متفاوت خواهد بود. برای شروع، شما باید سطح آب را با شلنگ باغ خود حفظ کنید، مانند یک استخر معمولی.

شما ممکن است این کار را اغلب بیشتر با یک استخر طبیعی انجام دهید چون گیاهان میزان تبخیر را افزایش می‌دهند. این می ‌تواند قبض آب شما را در طول زمان بالا ببرد، پس وقتی هزینه‌ های نگهداری را مد نظر داشته باشید، این کار را در نظر بگیرید.

از طرف دیگر، رسیدگی به منطقه بازسازی نیازمند کار بیشتری است. برای مراقبت از منطقه بازسازی / biofilter، شما باید گیاهان را تمیز کنید و برگ ‌های مرده، چوب و هر آوار دیگری که نباید وجود داشته باشد را تمیز کنید. شما این کار را براساس یک مبنای ماهانه انجام خواهید داد.

به خاطر داشته باشید که اگر شما در آب و هوای بسیار سرد زندگی کنید، گیاهان آبزی شما ممکن است در طول زمستان یخ زده و ممکن است در فصل بهار مجدد قابل استفاده شوند.

 

مزایا و معایب استخرهای طبیعی

حالا که می ‌دانید یک استخر طبیعی چیست و چگونه کار می‌کند، نگاهی سریع به نکات مثبت و منفی استخر طبیعی بیندازید:

مزایا

  • استخرهای طبیعی / ارگانیک خیلی کم از مواد شیمیایی استفاده می‌کنند.
  • آن‌ها با طبیعت پیرامون ترکیب می‌شوند
  • آن‌ها دوست‌دار محیط‌زیست هستند

معایب

  • آن‌ها اغلب یک رنگ سبز باتلاقی هستند
  • آن‌ها به فضای بیشتری نیاز دارند
  • شما باید با گیاهان نگهداری کنید (مراقبت از منطقه بازسازی مثل داشتن یک باغ زیر آب است)
  • آن‌ها اغلب گران‌ قیمت‌ تر هستند

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مرتبط

کلمات کلیدی را وارد نمایید