شرایط ساخت استخر شنا بر روی پشت بام

شرایط ساخت استخر شنا بر روی پشت بام

شرایط ساخت استخر شنا بر روی پشت بام

بیایید بگوییم که دوست دارید یک استخر داشته باشید، اما فضای کافی و زمین خالی برای احداث آن ندارید. شاید شما در یک محله شلوغ هستید و نمی‌توانید چیزی بزرگ ‌تر از یک استخر کودکان در آن قسمت چمن کوچک در بیرون و حیاط منزل خود جای دهید.

شما می توانید از ایده های نو کمک بگیرید و با خلاقیت خود یک استخر روی پشت بام خانه خود بسازید. همه می دانیم که همه چیز روی کاغذ انجام شدنی است ولی باید ببینیم که ساختن استخر بر روی پشت بام امکان پذیر است یا خیر ؟

پاسخ به این سوال بله است و راه حل خوبی برای برخی از افراد اما بهترین گزینه برای همه نیست.

این نوع استخر شنا کمی متفاوت از مدل رایج و زمینی آن است شما می بایست عوامل مختلفی را برای آن در نظر بگیرید. این عامل ها فقط مربوط به فرایند نصب نمی باشد ولی یکی از مهم ترین بخش ها برای رسیدن به هدف است.

در شرکت آکام استخر ما تمام سرویس ها و خدمات مورد نیاز شما را با بهترین راه حل ها انجام می دهیم و به شما کمک می کنیم که ببینید آیا این کار برای شما درست است یا خیر. بیایید با نگاهی به برخی از الزامات ساختاری شروع کنیم، و سپس به نگهداری، هزینه و بررسی نهایی مان می ‌پردازیم.

برای ساخت استخر روی پشت بام چه چیزهایی را باید در نظر بگیریم ؟

زمانی که در حال برنامه ‌ریزی ساخت یک استخر بر روی پشت ‌بام هستید، چیزهای زیادی را باید در نظر بگیرید. شما باید ساختار ساختمان را در نظر بگیرید و به سوالاتی مانند :

آیا خانه من می‌ تواند از وزن یک استخر پشتیبانی کند؟ ایا محافظت در برابر نشت آب وجود دارد؟ آیا بیمه منزل می‌تواند مسائل بالقوه را پوشش دهد؟ همسایه‌ها چه خبر؟

وقتی در مورد وزن استخر صحبت می‌کنیم، در مورد وزن آب صحبت می‌کنیم. فراموش کردن این مساله که آب موجود چقدر فشار به سازه وارد می کند آسان است و بسیار خطرناک !

فکر کنید که در یک نقطه هزاران گالن آب وجود دارد و شما باید راه حلی برای نگه داشتن این حجم مایع در نظر بگیرید. ساختمان باید قادر به تحمل آن باشد.

در اینجا چند نکته کلیدی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

ببینید آیا شما حتی می‌توانید اجازه بگیرید و اجازه بدهید یک استخر روی سقف خود بسازید.

شرکت بیمه منزل تان را بررسی کنید تا ببینید آن‌ها در صورت نشت یا دیگر آسیب‌ های ساختاری چه چیزی را پوشش می‌ دهند.

با یک پیمانکار ساخت استخر ملاقات کنید تا ببینید آیا باید ابتدا ساختار ساختمان را تقویت کنید یا درباره همسایگان فکر کنید. اگر منزل تان به خانه‌ های اطراف خیلی نزدیک است و یا اگر یک ساختمان را به اشتراک بگذارید، تاثیر یک استخر را بر روی پشت ‌بام و خانه‌ های آن‌ ها در نظر بگیرید.

شما باید یک محفظه دو لایه داشته باشید. یک ظرف دو گانه یک مخزن است که در صورت نشتی، از ورود آب به خانه شما جلوگیری می ‌کند. این قسمت را فراموش نکن. این یک تصمیم بزرگ است و می ‌تواند شما را از دردسر نجات دهد.

از ابتدا آماده باشید

اگر شما تصمیم بگیرید که یک استخر پشت ‌بام برای شما مناسب است، شما نیاز دارید پیمانکار مناسب را انتخاب کنید تا آن را نصب کند. متخصصان مجرب مطمئن خواهند شد که همه چیز درست است و شما و منزل تان در کنار استخر جدید ، ایمن هستند.

چه کسانی می توانند یک استخر بر روی پشت بام خود داشته باشند ؟

پیش از اینکه شما برنامه‌ ای برای رسیدن به استخر داشته باشید، مطمئن شوید که خانه تان واقعا می‌تواند از یک سازه پشتیبانی کند. ما قبلا عناصر ساختاری را پوشش دادیم، اما فقط  توجه در مورد وزن استخر و آب کافی نیست.

عکس استخر شنا روی پشت بام

عکس استخر شنا روی پشت بام

به طور کلی، سقف شما باید صاف و به اندازه کافی بزرگ باشد تا استخر شنا را در خود جای دهد. البته، گزینه‌ های کوچکتری هم وجود دارند.

همچنین در نظر بگیرید که آیا این انتخاب هوشمندانه برای ساختمان و منطقه ‌ای است که در آن زندگی می ‌کنید. برای مثال، اگر شما در آب و هوای برفی زندگی کنید، برف از یک سقف شیروانی بسیار راحت تر از یک سقف مسطح خارج می شود، یخ زدگی می‌تواند میزبان مشکلات دیگری باشد.

اساسا، اگر می‌خواهید یک استخر پشت ‌بام بسازید، به نیازهای ‌محیطی خود فکر کنید و تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید به خاطر داشتن آن خانه خود را به خطر بیندازید. این تصمیمات کوچک نشمارید.

 

استخرهای پشت بام چه نوع نگهداری هایی نیاز دارند ؟

وقتی که زمان نگهداری استخر پشت بام فرا می رسد ، اغلب تعمیر و نگهداری آن ها همچون انواع معمولی می باشد. شما هنوز به یک فیلتر و راهی برای تمیز نگه داشتن آب و جلوگیری از تبدیل آن به رنگ سبز نیاز دارید. مانند هر استخر شنا، شما باید آن را تمیز کنید تا حشرات، برگ‌ ها و چیزهای دیگری که در آن قرار دارند را تمیز کنید.

نکته: شما ممکن است بخواهید از سیستم های رباتیک برای تصفیه و تمیز کردن آب استخر خود استفاده نمایید. این وسایل شما را با حداقل تلاش در قسمت خود پاک می‌ کنند، بنابراین نیازی نیست ساعت ‌ها وقت صرف این کار کنید.

زمانی که از استخر خود مراقبت می کنید، در هنگام استفاده از مواد شیمیایی بسیار احتیاط کنید و مطمئن شوید که این کار به درستی انجام می شود و به محل شما آسیبی نخواهد زد. شما باید توجه بیشتری به این بخش با استخر پشت‌ بام داشته باشید چون آسیب می تواند برای منزل شما بسیار مخرب و هزینه بر باشد.

 

هزینه ساخت استخر روی پشت بام چقدر است ؟

هزینه ساخت تنها مشکل شما نیست و شما تنها به این میزان نقدینگی نباید نگاه کنید و شما احتمالا مجبور خواهید بود کارهای بیشتری برای تغییرات ساختاری خانه خود همچون تقویت نور و تغییر سبک پشت بام ، تقویت سازه ساختمان ، اقدامات احتیاطی بیشتر در برابر نشتی و سایر انواع آسیب ها انجام دهید.

نصب یک استخر به تنهایی معمولا حداقل 150 میلیون هزینه دارد و می‌تواند بسته به اندازه و نوع آن بیش از 500 میلیون تومان هزینه داشته باشد.

تغییرات ساختاری در منزل شما می‌تواند در هر جایی از 50 میلیون تا 200 میلیون تومان یا بیشتر به اندازه خانه و میزان نیازهای شما هزینه داشته باشد.

آیا می توانید از یک استخر فایبرگلاس بر روی پشت بام خود استفاده کنید ؟

پاسخ این سوال ساده و بله است. این استخرها یک گزینه خوب برای پشت ‌بام‌ ها هستند، زیرا آن ‌ها بادوام هستند و نسبت به جلبک‌ ها کم‌ تر آسیب ‌پذیر هستند و سریع ‌ترین راه برای نصب آن ‌ها هستند. استخرهای فایبرگلاس همچنین به تعمیر و نگهداری کمتری نسبت به سایر مدل ها نیاز دارند که برای شما می تواند یک امتیاز باشد.

اگر از استخرهای از جنس وینیل استفاده نمایید می تواند برای شما دردسر ساز باشد و نگهداری آن را روی پشت بام سخت تر می کند. با یک استخر فایبرگلاس شما واقعا نباید در مورد چیزی نگران باشید.

همچنین اگر خانه شما معیارهای گفته شده در قبل را همچون سازه قوی و تحمل وزن استخر را داشته باشد این نوع می تواند بهترین گزینه باشد.

بررسی صادقانه استخرهای پشت بام

استخرهای پشت بام برای همه مناسب نیستند. آن ها با مقدار خاصی از ریسک همراه هستند. اما اگر یک ساختمان مقاوم داشته باشید که بتواند از این مدل پشتیبانی کند، ممکن است ارزش آن را داشته باشد.

آن ها اغلب از سازه معمولی گران تر هستند و این بدان معنی نیست که آن ها گزینه بدی هستند. اگر نمی توانید یک استخر در حیاط خود داشته باشید و یا اصلا فضایی برای این کار ندارید راه حل مناسب استفاده از پشت بام برای این کار است.

بدون نظر

  1. حمیدرضا آبان 28, 1400

    با سلام
    لطفاً هزینه ساخت یک استخر به ابعاد ۳×۴ و عمق یک متر در پشت بام رو بفرمائید و اینکه پروژه در حال ساخت است آیا محاسبات سازه ای مورد نیاز را هم انجام می دهید؟

    1. کارشناس آکام استخر اسفند 15, 1400

      سلام
      حتما با طراح سازه مشورت کنید
      بعد نقشه هاتون رو برای براورد هزینه برای ما بفرستید

  2. محدثه مرداد 30, 1400

    سلام
    یک استخر ۴ متر در ۵ متر با عمق یک و نیم متر وزن آب داخلش چقد میشه و اینکه این استخر روی پشت بوم خونه نوساز با متریال مهندسی قابل اجرا هست یا قبل ساخت باید به مهندسین بگیم که مقاوم سازی بشتری انجام بدن؟

    1. کارشناس آکام استخر مرداد 31, 1400

      با سلام ، ممنون از دیدگاهتون

      وزن آب حدود ۳۵ تن خواهد بود. طراح سازه قطعا باید موارد لازم برای تقویت سازه را بررسی کنند.

  3. امین فروردین 30, 1400

    سلام.بنده میخواستم روی پشت بام منزل یک استخر پیش ساخته 3.5 متر قطری و 80 سانتی متر ارتفاعی قرار دهم.به نظرتون نیاز به بررسی و محاسبات سازه ای هست؟ساختمون بتن آرمه و نوساز هست.

    1. کارشناس آکام استخر فروردین 30, 1400

      با سلام ، ممنون از دیدگاهتون
      اگر استخر پیش ساخته شما به شکل دایره و قطر 3.5 متر طبق گفته خودتون باشه ، مساحت موجود A=πr2=π·1.75≈9.63 متر مربع می شود و اگر این عدد را در 0.8 متر ضرب کنید ، حجم آب موجود بدست خواهد آمد :
      9.63 * 0.8 = 7.704 متر مکعب آب معادل 7.704 لیتر = 7.704 کیلوگرم وزن

      همانطور که میبینید مقدار وزن بالایی به سازه تحمیل می شود و می بایستی وزن توزیعی دقیقا محاسبه گردد.

      در ضمن به اعداد بالا می بایست وزن خود سازه استخر ، تجهیزات و تعداد نفرات مورد استفاده را هم اضافه کرد.

      1. محسن تیر 3, 1400

        دوست عزیز محاسباتتون کاملا اشتباهه توی فرمول مساحت دایره بجای شعاع قطر رو گذاشتید و این وزن رو چهار برار کرده ، وزن آب اون استخر نزدیک به هشت تن میشه

        1. کارشناس آکام استخر تیر 4, 1400

          با سلام ممنون از دقت شما دوست عزیز

          فرمول محاسبه مساحت دایره درست می باشد ، عددگذاری اشتباه صورت گرفته بود که اصلاح شد.

          با تشـــــــــــکر

  4. آرش بهمن 23, 1399

    سلام وقت بخیر برای ایجاد یک استخر روی بام مساحت ۲.۵ در ۵.۵ با عمق ۱.۵ متر به همراه یه جکوزی ۱.۵ در ۱.۵ کافیه و حدودا چقد فضا لازم داره و چقد هزینه میبره

    1. کارشناس آکام استخر اسفند 1, 1399

      با سلام ، ممنون از دیدگاهتون
      حداقل فضای مورد نیاز با ابعاد شما حدود ۲۰ متر مربع به اضافه حدود ۱۰ متر مربع برای موتورخانه در پشت بام می باشد.
      بودجه تقریبی مورد نیاز شما برای ساختن استخر حدود ۲۵۰ میلیون خواهد بود.

  5. سهيل شهریور 4, 1399

    با سلام،قصد دارم در قطعه زمين 200 متري يك واحد 130 متري دوبلكس روي پيلوت بسازم. يعني دو طبقه روي پيلوت هر كدام به متراژ 130 متر. آيا به نظر شما استخر رو در زير ساختمان يعني در پيلوت بسازم؟ و يا روي پشت بام؟ آيا قبل از شروع ساختمان سازي بايد با مهندس ناظر و طراح ساختمان در مورد ساخت استخر و مقاوم سازي ساختمان صحبت كنم؟

    در ضمن در پشت بام حداكثر استخر چند متري ميشه ساخت و قيمت ساخت رو با متريال خوب و غيره بفرماييد.
    با تشكر

    1. کارشناس آکام استخر شهریور 4, 1399

      با سلام ، ممنون از دیدگاهتون

      1) انتخاب موقعیت مناسب برای ساخت استخر به تصمیم خودتان بستگی دارد و دلخواه نظر شما است.
      ولی باید در نظر داشته باشید که ساخت استخر در پشت بام بسیار پیچیده تر از زیرزمین می باشد و بنابراین هزینه بیشتری هم نیاز خواهد داشت.
      هر استخر در کنار خود به یک تاسیسات برای تصفیه و گرم کردن آب و… نیاز دارد و در صورت اجرا آن در پشت بام می بایست این فضا را در اختیار داشته باشید.

      2) برای ساخت استخر در پشت بام و چه در زیر زمین ، اول از همه نیاز است که طرح خود را با یک مهندس معماری برای طراحی به اتمام برسانید. سپس برای محاسبه سازه طرح مربوطه را به مهدنس عمران بدهید.

      با انجام مرحله فوق می توانید هزینه حدودی پروژه خود را پیش بینی کنید، در هر دو حالت شما می بایست قبل از اجرا طرح مربوطه را با کارشناسان مجموعه آکام در میان بگذارید، به دلیل پیچیدگی قیمت حدودی را دریافت نمایید.

  6. مجید مرداد 10, 1399

    سلام ‘ چقدر فضا کافیه برای استخر در پشت بام ؟ استخر فایبرگلاس و … چقدر هزینه داره؟ ودر شهرستان کار انجام می دهید؟

    1. کارشناس آکام استخر مرداد 10, 1399

      با سلام ، ممنون از دیدگاهتون

      ساخت استخر شنا بر روی پشت بام تماما تخصصی بوده و نیاز به محاسبه سازه قبل از ساخت و یا تقویت آن می باشد. متراژ آن دقیقا به شما و فضا مفیدتان در پشت بام مربوط می شود. استخر شنا به دلیل وزن بالا (حجم آبی که داخل آن است) می تواند در صورت اجرای نامناسب استخر بسیار خطرناک باشد و به نوع سازه آن از لحاظ فایبرگلاس و بتنی بودن مرتبط نمی گردد.

      شرکت آکام استخر طراح و مجری بسیاری از پروژه ها در سراسر ایران می باشد. جهت مشاوره می توانید با کارشناسان ما با شماره 44692280 تماس حاصل فرمایید.

  7. رسول نجفی اردیبهشت 31, 1399

    سلام وقت بخیر هزینه ساخت یک استخ ۴۰ متر مربع با یک جکوزی یک و نیم در یک و نیم با تصفیه آب و آب گرم کامل چقدر میشه ممنون میشم در ضمن این کار زیر ساختمان میخاد اجرا بشه مچکرم

    1. کارشناس آکام استخر خرداد 23, 1399

      با سلام ، ممنون از دیدگاهتون

      هزینه ساخت استخر شنا بسته به نوع اجرا و مواد اولیه مورد استفاده می تواند متغیر باشد ، ولی در حال حاضر شما به هزینه ای در حدود 200 تا 250 میلیون تومان حداقل نیاز خواهید داشت ، البته با اجرا قابل قبول و استاندارد. هزینه های بیشتر می تواند مربوط به استفاده از مواد اولیه بهتر و لوکس تر باشد.

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مرتبط

کلمات کلیدی را وارد نمایید