انواع نورپردازی محوطه استخر شنا

انواع نورپردازی محوطه استخر شنا

انواع نورپردازی محوطه استخر شنا

ممکن است از خودتان بپرسید، آیا به نورپردازی در اطراف استخر واقعا نیاز خواهید داشت یا خیر ؟

سوال خوبی است و پاسخ در اغلب موارد به دو دلیل اصلی بله است : زیبایی و کارایی آن !

به عنوان شرکت ساخت استخرهای شنا در ایران ما در طول سال ها شاهد صدها پروژه هستیم. برخی از طراحی ها و فضاهای اطراف استخر دارای نورپردازی کمتر و برخی پیچیده تر هستند. بنابراین در این مطلب برای کمک به شما در پاسخ به این سوال که چگونه باید فضا اطراف استخر خود را روشن کنیم؟ انواع روشنایی ها و نحوه استفاده از ان ها را شرح می دهیم.

چراغ ها را در کدام قسمت استخر خود قرار دهیم ؟

اینکه چراغ ها را در کجا قرار دهید بستگی به محوطه و حیاط شما خواهد داشت، محوطه شما چه ویژگی هایی دارد و بیشتر دوست دارید کدام قسمت ها دیده شوند.

عکس نورپردازی محوطه استخر

عکس نورپردازی محوطه استخر

شما ممکن است بخواهید فضای سبزتان را نورپردازی کنید و درختان و گلکاری های خود را به معرض نمایش بگذارید، برخی فضاهای به اصطلاح بیابانی دارند و با سنگ و سفال محیط خود را جلوه بخشیده اند و پوشش گیاهی کمتری دارند.

با وجود اینکه چشم انداز استخر شما تزئین خواهد شد، در اینجا معمول ترین مکان ها برای نصب روشنایی های محوطه و فضای باز را بررسی می کنیم :

  • پله ها
  • مسیرها و پیاده روها
  • دیوارها
  • آبنماها
  • محیط دور
  • پاسیو و ایوان
  • درختان و گیاهان
  • مجسمه ها و تزئینات
  • مناطق نشیمن
  • باغچه ها و گلکاری ها

 

نورپردازی موجود در پله ها و پیاده روها می توانند حیاط پشتی شما را بیشتر و بیشتر شکل دهند. فراتر از زیبایی، روشن بودن این مناطق یک اقدام احتیاطی ضرروی برای جلوگیری از افتادن افراد است.

چراغ های دیواری را می توان داخل و یا نزدیک درختان و در امتداد دیوارها و اطراف آبنما ها برای برجسته کردن این مناطق و افزایش زیبایی فضا نصب کرد.

حال در نظر بگیرید که اگر محوطه شما دارای مجسمه ، پیت آتش و حوض باشد، شما با کمی نور پردازی در این نقاط می توانید بعد از غروب آفتاب از این جلوه ها لذت ببرید. چراغ های پاسیو ، حیاط و محوطه فضاهایی را که بیشتر از سایر مکان ها استفاده می شوند را روشن می کنند. بستگی به طراحی شما این نورها می توانند لایت و یا بسیار قدرتمند باشند.

انواع نور پردازی های محیطی استخر

حال که شما خودتان بهتر می دانید چه قسمت هایی نیاز به نورپردازی خواهند داشت، انواع چراغ هایی را که می توانید از ان ها استفاده کنید را شرح می دهیم. به طور کلی، 7 نوع چراغ وجود دارد که عموما در فضای باز دیده می شوند :

پروژکتورها و نورافکن ها

عکس نمونه روشنایی پروژکتور

عکس نمونه روشنایی پروژکتور

این نوع چراغ ها برای روشن کردن مناطق بزرگ مفید هستند، به خصوص زمانی که می‌خواهید آن‌ مناطق به خوبی نورپردازی شوند. پروژکتورها می‌توانند تمام قسمت ‌های حیاط شما را مانند پاسیو ، باغ و استخر شنا را روشن کنند.

 

چراغ های هالوژنی

نمونه نور هالوژنی به باغچه ها

نمونه نور هالوژنی به باغچه ها

این لامپ ها برای برجسته کردن ویژگی های مورد علاقه شما مانند یک درخت ، یک دیوار ، آبنما و… به کار می روند. شما می توانید از نور هالوژن ها به صورت پایین به بالا و برعکس بهره ببرید. مثلا برای درختان می توانید از نور پایین به بالا و برای گلکاری ها از نور بالا به پایین کمک بگیرید.

 

چراغ های توکار

عکس چراغ های توکار پله ای

عکس چراغ های توکار پله ای

این چراغ ها معمولا در سطوح بتونی و سنگی، دیوارها و مسیرها برای دلایل ایمنی و همچنین زیبایی به کار برده می شوند. آن ها اغلب ظریف هستند ولی به اندازه کافی قابل رویت برای افراد می باشند. این مدل روشنایی ها معمولا در پله ها و مسیرهای اطراف استخر دیده می شوند.

 

چراغ های حیاطی

چراغ های حیاطی برای روشنایی پیاده روها ، مسیرها و پلکان ها استفاده می شوند و عموما جایگزین چراغ های توکار پله ها می توانند باشند، گستره وسیع تری از مدل ها را دارند.

نمونه چراغ های حیاطی و باغچه ای

نمونه چراغ های حیاطی و باغچه ای

سعی کنید مسیر خانه و ویلا تا استخر را با ترکیبی از چراغ های حیاطی و توکار طراحی کنید. فقط مطمئن شوید در محیط های نزدیک به استخر از چراغ های مناسب (ضد آب) استفاده می کنید.

 

مشعل های تزئینی

استفاده از مشعل های گازی

استفاده از مشعل های گازی

روشنایی دیگری که می توان از آن استفاده نمایید، مشعل های تزئینی هستند که محیط ظاهری استخر شما را گرم می کنند و بسته به نوع طراحی شما می توانند بسیار تاثیرگذار باشند.

 

چراغ های ریسه ای

همه ما می دانیم که چراغ های ریسه ای برای نورپردازی و زیبایی استفاده نمی شوند ولی با کمی سلیقه می تواند از آن ها نیز برای زیباتر شدن محیط استفاده کرد.

نورپردازی با ریسه در محوطه استخر

نورپردازی با ریسه در محوطه استخر

با ریسه ها می توانید قسمت نشیمن و دور درختان (همچون درخت کریسمس) روشن کنید. از آویزان کردن ریسه ها بر روی استخر حتما خودداری کنید.

 

چراغ های دفنی

نمونه چراغ های دفنی و زمینی

نمونه چراغ های دفنی و زمینی

معمولا این نوع چراغ ها در داخل زمین قرار می گیرند و به همین دلیل دفنی گفته می شوند. این روشنایی ها برای جلب توجه مناطق خاص و ایجاد نور در مناطق خیلی تاریک به کار می روند.

 

کدام یک از چراغ ها برای نورپردازی محیط استخر مناسب تر هستند ؟

به نظر ما چراغ های کم مصرف LED بهترین هستند، زیرا کیفیت بالا و نورپردازی منظره را بصورت حرفه ای فراهم می کنند. نصب ان ها راحت تر و ایمن تر است ، دیرتر خراب می شوند و انرژی کمتری را مصرف می کنند در نتیجه به صرفه تر هستند.

رنگ های انتخابی لامپ ها و چراغ ها

متخصصان نورپردازی پیشنهاد می دهند که نورهای منظره ای شما بهتر است یکسان نباشد و برای هر حوزه ای که می خواهید برجسته به نظر برسد از رنگ های مختلف استفاده کنید.

مثلا برای قسمت های نشیمن از نورهای گرم استفاده کنید و برای پیاده رو ها از نورهای مهتابی که با نور مهتاب شب تلفیق می شوند.

دسترسی نورپردازی خود را اتوماتیک کنید

از اینکه دائما نورهای محوطه را خاموش و روشن کنید خسته می شوید ؟ شما می توانید از یک سیستم هوشمند برای کنترل روشنایی های خود بهره ببرید و همچنین بیشتر سیستم ها امروزه از طریق WIFI و بلوتوث از طریق تلفن همراه شما قابل کنترل هستند.

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مرتبط

کلمات کلیدی را وارد نمایید