دلایل کدورت آب استخر شنا

دلایل کدورت آب استخر شنا

دلایل کدورت آب استخر شنا

ایمنی شناگرها می تواند بسته به میزان کدورت آب استخر به خطر بیافتد طوری که وقتی شنا می کنید باید بتوانید کف استخر و خط ها و علائم آن را ببینید و این وضوح به شناسایی افرادی که نیازمند کمک هستند از طرفی و از طرف دیگر به سلامت شناگران و جلوگیری از سرایت بیماری به آن ها کمک خواهد نمود.

به محض دیده شدن کدورت در آب استخر شنا، چالش جدیدی برای مسئول نگهداری استخر شروع می شود و باید به دنبال علت و ارائه راهکاری مناسب برای کاهش آن قبل از اینکه کار از کار بگذرد بردارد. ضد عفونی کردن و سیستم فیلتراسیون تمیز و کارامد می تواند تا سطح قابل قبولی کدورت آب استخر را برطرف سازد.

شما باید مطمئن شوید که آب استخر دارای گردش کافی، فیلتراسیون و تعادل شیمیایی است و تمامی موارد مذکور می تواند موجب به اصطلاح ابری شدن آب استخر شود . برخی از علل کدر شدن آب استخر شنا شامل موارد زیر است:

  • کلر کم
  • pH و / یا قلیاییت بسیار بالا است
  • سختی کلسیمی بالا
  • گردش و فیلتراسیون ناقص آب
  • دمای آب. در طول فصل بهار و تابستان که آب گرم می شود، بیشتر اتفاق می افتد.

برای حفظ گردش کافی، پمپ باید حداقل 12 ساعت در تابستان و 6-8 ساعت در طول زمستان کار کند (پمپ های استخر برای طراحی 24 ساعته طراحی شده است که مطمئنا به جلوگیری از افزایش کدورت کمک می کند).

آب استخر را به طور مرتب آزمایش کنید و مواد لازم برای تأمین تعادل شیمیایی مناسب را اضافه کنید. اگر استخر نیاز به شوک کلر و اسید داشته باشد، این کار را انجام دهید و فیلتراسیون را حداقل 24 ساعت مداوم انجام دهید. همچنین باید مطمئن شوید که فیلتر شما حداقل دو بار در سال تمیز می شود.

کدورت و ابری شدن آب استخر چیست ؟

کدری آب استخر واحدی برای اندازه گیری میزان ذرات انباشته شده است و از آن برای تعیین کمیت کدورت آب استفاده می شود. این ذرات معلق موجود می توانند از خاک ، جلبک ها و مواد دیگری که در سطح میکروسکوپی حدود یکی میلی متر هستند و برای چشم غیر مسلح قابل شناسایی نیستند تشکیل شوند و از منابع مختلفی از جمله ، آلودگی هوا و ذرات معلق موجود ، کثیفی محیط ، آب تنی شناگرها ، کیفیت منبع آب ورودی ، جلبک ها و یا ارگانیسم های میکروبی به وجود می آیند.

هنگامی که در مورد علل کدری آب استخر بحث می کنیم، به طور خاص به عدم وجود مدیریت مناسب اشاره می کنیم که به تجمع ذرات اجاازه می دهد. سیستم های تصفیه استخر شنا با دو مکانیزم متفاوت از کدر شدن آب استخر جلوگیری می کنند:

  • به طور شیمیایی از طریق تراز آب مناسب
  • فیزیکی از طریق فیلتراسیون آب
عکس کدورت آب استخر و رفع آن

عکس کدورت آب استخر و رفع آن

دلایل شیمیایی کدورت آب استخر

تعادل نامناسب آب مهم ترین دلیل برای کدورت آب استخر شنا است. موارد زیر هر کدام درباره تاثیرات مربوط اشان بر رفع کدر شدن آب استخر شرح می دهند.

PH آب استخر

PH به عنوان واحد اصلی برای اندازه گیری میزان انحلال مواد معدنی در آب استخر ارتباط مستقیمی با کدری و به اصطلاح ابری شدن آب دارد. آب در pH پایین، ظرفیت بیشتری برای حل مواد معدنی در خود دارد و تغییر کدورت آب استخر ارتباط مستقیمی با میزان pH دارد. برای مثال اگر پ هاش آب در 7.2 به تعادل می رسد ولی به پ هاش 8 افزایش پیدا کند، آب با مواد معدنی حل شده اشباع می شود. سپس مواد معدنی اضافی موجود غیر قابل حل خواهند شد و به شکل نمک ، اکسیدهای فلزی ، ترکیبات مبتنی بر کلسیم در سطوح مختلف رسوب می کنند. تنها راه حذف این ذرات کاهش و کنترل pH از طریق فیلتراسیون منظم آب استخر است.

خاصیت قلیایی (آلکالاینی) و سختی کلسیم آب استخر

مجموع خاصیت قلیایی و سختی کلسیم از جمله اجزای دیگری هستند که برای حفظ تعادل آب استخر لازم هستند و می توانند به کاهش کدورت آب کمک نمایند. آن ها به pH کمک می کنند تا سطح مواد معدنی موجود در آب حفظ شوند و اگر هر کدارم از آن ها از حد مجاز بالاتر باشند، در روی سطوح رسوب می کنند و موجب کدورت آب استخر می شوند.

دما آب استخر

عامل سوم که به طور قابل ‌توجهی بر تعادل کربنات کلسیم تاثیر می‌گذارد، دمای آب استخر شنا است. برخلاف بسیاری از مواد معدنی دیگر، حلالیت کلسیم در آب با افزایش دما کاهش می‌یابد. دلیل این امر تعادل دی‌اکسید کربن است که در آب وجود دارد. آب گرم تر دی ‌اکسید کربن بیشتری را جذب می‌کند و آن را به هوای اطراف انتقال می‌دهد. کاهش دی‌اکسید کربن می‌تواند به تشکیل لایهی کربنات کلسیم کمک کند.

غلظت مواد ضد عفونی کننده ها

اگر چه غلظت ضد عفونی ‌کننده در آب هیچ تاثیری بر تعادل آب ندارد، کوچکترین کمبود می ‌تواند در کدر شدن آب استخر تاثیر بگذارد. ذرات معلق می ‌توانند بیولوژیکی باشند. برای مثال، رشد جلبک می‌تواند به طور قابل‌ توجهی بر کدورت آب تاثیر بگذارد. اگر این استخر نیازمند کلر باشد و به اندازه کافی مواد ضد عفونی کننده به آن تزریق نشده باشد، جلبک یا رشد میکروبی پشتیبانی می‌شود. در این داستان، تنها راه کاهش کدری، اضافه نمودن ضد عفونی‌ کننده به اندازه کافی برای شکستن تقاضا و غیر فعال کردن میکرو ارگانیسم‌ها است.

دلایل فیزیکی کدورت آب استخر

فیلتراسیون نا کافی مهم‌ ترین دلیل آب ابری است. متغیرهای متعددی می‌توانند بر اثر بخشی سیستم فیلتراسیون تاثیر بگذارند.

زمان کارکرد پمپ

زمان کارکرد پمپ مقدار تایمی است که سیستم گردش آب یک استخر در هر روز باید داشته باشد. کم بودن زمان فعالیت پمپ و عدم تصفیه مخزن ها برای حذف آلاینده ها خود می تواند به کدورت آب استخر کمک نماید.

سیستم فیلتر آب

یک دلیل فیزیکی دیگر کدورت آب استخر شنا می‌تواند سیستم فیلتر باشد. با تصفیه و حذف ذرات معلق موجود در آب، فضای موجود فیلترها پر می ‌شود. این امر منجر به تنگ تر شدن راه های عبوری می شود زیرا قطر کانال‌های خلا کاهش می‌یابد. این امر مقاومت اضافی در برابر سیستم را افزایش می ‌دهد، فشار عملیاتی را افزایش داده و نرخ جریان آب را کاهش می‌ دهد. این امر موجب کاهش نرخ جابجایی می‌شود که به معنی گردش کم‌ تر در یک چارچوب زمانی خاص است. گردش کم ‌تر می‌تواند منجر به  کدورت آب استخر شود. تعمیر و نگهداری صحیح فیلتر و همچنین اطمینان از فیلتراسیون کافی یک از راه حل های برطرف نمودن این مشکل است. هنگامی که فشار فیلتر 10 PSI بالاتر از فشار عملیاتی نرمال است، فیلتر باید کاملا سرویس و تمیز شود و در مواردی تعویض گردد.

اضافه کردن فیلتر کمکی

در بسیاری از موارد و یا در تایم های شلوغی استخر مثلا فصل گرما و تابستان ها استفاده از یک فیلتر اضافی برای پاکسازی آب می تواند به کاهش کدورت آب استخر شنا کمک شایانی کند. فلوکولنت ها و شفاف کننده ها ذرات کوچکتر را بزرگتر می کنند و ذرات بزرگتر به پایین استخر راه پیدا می کنند تا توسط فیلتر تخلیه گرفتار شوند.

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مرتبط

کلمات کلیدی را وارد نمایید