مراحل ساخت استخر شنا

مراحل ساخت استخر شنا

مراحل ساخت استخر شنا

استخرهای شنا می تواند یک حیاط بزرگ را به یک محوطه زیبا تبدیل کند. اما در خیلی از نقاط جهان شما مجاز به ساخت استخر برای خود نیستید زیرا این پروسه باید تحت نظارت یک سازنده مجاز انجام شود. با این حال ، مراحل ساخت استخر تقریبا در کشورهای مختلف جهان یکسان است.

با انتخاب یک مکان مناسب برای استخر جدید خود و سپس تصمیم گیری در مورد شکل و عمق مورد نظر خود شروع کنید. سپس یک پیمانکار را استخدام خواهید کرد  که مکان مورد نظر را حفاری کند، لوله کشی لازم و سیم کشی برقی را اضافه کرده ، و در آخر سازه بتن آرمه را تکمیل نموده و با یک پوشش نگهدارنده آب کار ساخت استخر را به پایان برساند.

 

مراحل ساخت استخر

طراحی استخر شنا

مراحل اجرای ساخت استخر

اخذ مجوزهای لازم

ابتدا مجوزهای لازم جهت ساخت استخر را بدست آورید. برای پیاده سازی آن در ملک خود، احتمالاً شهرداری شهر شما به شما مجوز ساخت ارایه خواهد کرد.

ممکن است شهرداری علاوه بر اعطای اجازه ساخت استخر، ساختمان مسکونی، شرایط و مشخصات دقیق سازه جدید شما را ترسیم کند. همچنین ممکن است برخی از شهرداری ها از شما انتظار داشته باشند که مجوز برقی جداگانه داشته باشید.

جانمایی استخر

جانمایی استخر را مشخص کنید. با دقت فکر کنید که سازه شما کجا باید ساخته شود. ساخت استخر در مناطق خاص ممکن است شما را مجبور به اضافه یا حذف سایر ویژگی های فضای باز مانند درختان یا بخش هایی از دیوارها کند که این امر باعث افزایش هزینه پروژه خواهد شد.

بسته به مکانی که برای قرار دادن طرح خود تصمیم گیری کرده اید ممکن است شما از نظر ابعاد کلی استخر خود گزینه های محدودی داشته باشید.

برای استخر خود یک طرح اساسی ارائه دهید. به این فکر کنید که می خواهید بخش جدید شما چگونه به نظر برسد. آیا یک شکل گرد ، مربع یا مستطیل را ترجیح می دهید؟ چقدر عمیق خواهد بود؟ چه تعداد ورودی و خروجی خواهد داشت؟ اینها همه جزئیات مهمی هستند که شما قبل از شروع پروژه با پیمانکار خود باید در مورد آنها بحث کنید.

مراحل ساخت استخر

مشاوره کارشناسان آکام استخر

سازه استخر

پایه و اساس استخر خود را با بتن ایجاد کنید تا از عمر آن اطمینان حاصل شود. بیشتر استخرهای مسکونی با استفاده از یکی از روش های زیر ساخته می شوند:

  • ساخت استخر با بتن مسلح
  • ساخت استخر با فایبرگلاس
  • ساخت استخر با آجر
  • ساخت استخر با ورق های فولادی یا استیل ( مناسب برای استخرهایی که در طبقات فوقانی ساختمان ها ساخته می شوند)

بتن قوی ترین و با دوام ترین روش اما همچنین یکی از گران ترین آن هاست است.

اگر انتظار دارید استخر شما سالیان متعدد استفاده شود ، سرمایه گذاری روی  مصالحی مانند بتن می تواند در طولانی مدت هزینه تعمیرات را کاهش دهد.

استخر بتنی با کیفیت مناسب همچنین می تواند در برخی موارد به ارزش فروش خانه شما بیفزاید.

برای سهولت در ساخت، یک مخزن فایبر گلاس قالب دار خریداری کنید. استخرهای فایبرگلاس اغلب به عنوان فرم های پیش ساخته یک تکه فروخته می شوند. قالب فایبرگلاس را در جای خود قرار دهید و اطراف آنها را مجدداً پر کنید.

اگر تمایل به استفاده از استخرهای آب نمکی دارید سراغ فایبرگلاس یا روکش وینیل بروید زیرا نمک می تواند با گذشت زمان بتن را خراب کند.

 

لوله کشی سیستم تصفیه آب استخر

قطعا یکی از اصلی ترین اهداف ساخت یک استخر انجام فعالیت های ورزشی و تفریحی در آب است.بنابراین بسیار مهم است که وقتی برای تفریح یا ورزش در آب شنا می کنید سلامتی شما مورد تهدید واقع نشود.  هر استخر دارای آلودگی هایی است که به چند دسته زیر تقسیم می شوند:

  1. مواد نامحلول و کلوییدی که توسط شناگران و از فضای اطراف وارد آب می شود، موجب کدورت آب استخر می گردد و غذای میکروارگانیزم ها را تامین می کند. اولین مشخصه آب پاک و عاری از آلودگی میکروبی زلال بودن و شفافیت کامل آن است. به عبارت دیگر، آلودگی آب استخر نسبت مستقیم با کدورت آن دارد.
  2. استخرهای خصوصی و عمومی محل مناسبی برای رشد میکرو اورگانیزم های بیماری زا می باشند که توسط بعضی شناگران به آب منتقل شده و در داخل آب بصورت شناور و یا در بیوفیلم ها رشد و تکثیر می نمایند. این عوامل بیماری زا را بصورت آمیب و پروتوزوآ، باکتری، ویروس،  قارچ و کرم انگل می توان در اکثر استخرهایی که بصورت علمی و بهداشتی تصفیه و گندزدایی نمی شوند مشاهده نمود.
  1. کلر با مواد آلی بدن مانند عرق، ادرار، چربی پوست و مو و همچنین مواد بهداشتی از قبیل دئودورانت، لوسیون، عطر، کرم، پودر و سایر مواد آرایشی بانوان ایجاد مواد کلر آمینه می نماید. این مواد موجب بوی ناخوشایند کلر در محوطه استخر و ایجاد حساسیت و خارش پوست و قرمز شدن چشم ها می شوند. علاوه بر این ترکیبات کلر موجب تشکیل تری هالومتان ها میشود که سرطانزایی آنها به اثبات رسیده است.

بنابراین تجهیز به یک سیستم تصفیه آب استاندارد و کارآمد یکی از مهمترین بخش های ساخت استخر است که متاسفانه بعضی افراد کمتر به آن توجه می کنند. همچنین با داشتن یک سیستم تصفیه مناسب در میزان مصرف آب نیز صرفه جویی قابل توجهی رخ خواهد داد.

برای طراحی و اجرای سیستم تصفیه می بایست از کارشناسان متخصص این امر بهره گرفت. آکام استخر مفتخر است که این بخش را مطابق با استانداردهای روز دنیا طراحی و اجرا می نماید.

 

آب بندی و پوشش نهایی استخر

یکی دیگر از مراحل ساخت استخر آب بندی است و در نهایت بحث نازک کاری آن می رسد. امروزه سازه ها با مواد پلی مری مختلف موجود در بازار آب بندی می شوند. در صورت انجام صحیح آب بندی عمر این لایه بسیار بالا خواهد بود و نباید نگران کم کردن آب استخر بود.

برای پوشش نهایی استخر هم گزینه های زیادی وجود دارد. می توان بسته به بودجه و سلیقه شما هر یک از این روش ها را استفاده کرد. مرسوم ترین راه نصب سرامیک های استخری است. این سرامیک ها دارای لعاب مخصوص بوده تا در هنگام شستشو با اسید رنگ و ظاهرشان آسیب نبیند.

یکی دیگر از روش ها استفاده از رنگ های ضد آب است که عمر کمتری نسبت به سرامیک دارند و آسیب پذیر هستند. روش های جدید تر هم استفاده از رزین های مخصوص است که می توانند استخر شما را به تابلوی نقاشی تبدیل کنند.

 

نورپردازی استخر

برای تامین روشنایی داخل استخر چراغ های مخصوص ضد آب که دارای IP68  هستند استفاده می شود. نکته مهم این است که به دلیل تامین امنیت شناگران ولتاژ برق داخل کاسه می بایست 12 یا 24 ولت باشد. سیم کشی های لازم برای نصب چراغ ها در کاسه استخر انجام می شود چراغ ها در انتهای کار نصب و آب بندی می شوند.

چراغ های مرسوم برای استخر می توانند بسته به سلیقه شما تک رنگ به صورت نور زرد یا سفید باشند. همچنین می توانید از چراغ های RGB قابلیت تییر رنگ (قرمز،سبز و آبی) دارند استفاده کنید.

مراحل ساخت استخر

مراحل ساخت استخر

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مرتبط

کلمات کلیدی را وارد نمایید