تصفیه استخر شنا با ازن و سیستم ازن زنی

تصفیه استخر شنا با ازن و سیستم ازن زنی

تصفیه استخر شنا با ازن و سیستم ازن زنی

زمانی که ازن برای گندزدایی آب استخر استفاده می شود کیفیت آب را می توان به طور چشمگیری بهبود بخشید و هزینه ها را می توان در بلند مدت کاهش داد.

آلودگی های استخر شنا عمدتا ناشی از شناگران است. میزان این آلودگی وابسته به تعداد شناگران است. به طور کلی آلاینده های استخر شنا را می توان به سه گروه تقسیم کرد: میکروارگانیسم ها، آلاینده های نامحلول  و آلاینده های محلول.

هر شناگر تعداد زیادی از میکروارگانیسم ها، مانند باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها را حمل می کند.بسیاری از این میکروارگانیسم ها ممکن است بیماری زا باشند و باعث بیماری شوند.

آلاینده های نامحلول به طور عمده شامل ذرات شناور قابل مشاهده مانند موها و تکه های های پوست،  ذرات کلوئیدی مانند بافت های پوست و باقی مانده های مواد آرایشی و صابون هستند.

آلاینده های حل شده می توانند شامل ادرار، عرق، مایعات چشم و بزاق باشند. عرق و ادرار حاوی آب، آمونیاک، اوره، کراتین،  اسیدهای آمینه هستند. هنگامی که این مواد در آب حل می شوند، نمی توانند به شناگران آسیب برسانند. اما هنگامی که این ترکیبات با کلر موجود در آب ترکیب می شوند، اکسیداسیون ناقص می تواند باعث تشکیل کلرامین شود. این مواد به اصطلاح ترکیبات جانبی کلر، بوی نامطبوعی که چشم و سیستم تنفسی را تحریک می کند، ایجاد می کند. در برخی از موارد، ترکیبات پایدار می توانند شکل بگیرند که فقط با رقیق کردن و یا تعویض آب استخر حذف شود.

به طور کلی، سیستم های تصفیه آب برای استخر شنا شامل فیلتراسیون، اکسیداسیون، ضد عفونی کننده ها و رقیق سازی است.  آلاینده های خام مانند موها توسط موگیرها حذف می شوند. ذرات کوچکتر با فیلتراسیون حذف می شوند. انعقاد و لخته سازی موجب  بهبود عملکرد فیلتراسیون می شود. این امر باعث می شود کوچکترین ذرات غیر محلول را حذف کنید. ذرات محلول شده با اکسیداسیون توسط ضد عفونی کننده حذف می شوند. ضد عفونی کننده همچنین میکروارگانیسم ها را غیرفعال می کنند. موادی که نمی توانند تجزیه شوند، باید به تدریج از طریق رقیق سازی آب حذف شوند.

تکنیک های تصفیه تکمیلی آب با استفاده از ازن

به دلیل مکانیزم قوی اکسیداسیون و ضد عفونی کنندگی، ازن برای گندزدایی آب استخر بسیار مناسب است. الزامات ایمنی لازم باعث می شود که ازن تنها برای استفاده به عنوان یک روش تکمیلی مجاز باشد. چون ازن بر خلاف کلر ناپایدار بوده و در آب استخر باقی نمی ماند تا آلودگی های ثانویه که به آب استخر وارد می شوند را از بین ببرد. وجود کلر باقی مانده در آب استخر ها برای مقابله با آلودگی هایی که به آب وارد می شوند الزامیست.  تحقیقات محققین نشان داده است استفاده از ازن در استخرها حتی می تواند به عملکرد فیلترشنی نیز کمک کند.

 تاثیر ازن بر فیلتراسیون :

افزایش کارایی فیلتر و لخته سازها

 برای اینکه بتوانیم از مکانیزم بهینه ازن استفاده کنیم، ازن قبل از افزودن یک منعقد کننده به داخل فیلتر تزریق می شود،. پس از تصفیه، یک محصول کلر اضافه می شود تا یک مقدار باقی مانده در سیستم باقی بماند. مقدار کلر اضافه شده در هنگام ترکیب شدن با ازن کاهش می یابد. 

 چگونگی افزایش کارایی فیلتر

 گندزدایی آب با ازن، میزان تجزیه مواد طبیعی آلی (NOM) افزایش می یابد. این به این معنی است که مولکول های بزرگ به مولکول های کوچک تر کاهش می یابد که می تواند توسط فیلتر به راحتی حذف شوند. ماده ارگانیک باعث افزایش رشد باکتری در سیستم می شود، زیرا این مواد مغذی باکتریایی هستند. رشد باکتری در سیستم توزیع یک اثر ناخواسته است. این می تواند به وسیله تزریق ازن در یک فیلتر شن و ماسه به یک اثر مثبت تبدیل شود. تحقیقات نشان داده است که پیشزونیزاسیون می تواند کارایی فیلتر را افزایش دهد. ازن باعث کاهش تجزیه مواد زیستی و رشد میکروبی می شود، اما همچنین باعث افزایش غلظت اکسیژن در فیلتر می شود. هنگامی که ozoneis اضافه شد، کل کربن آلاینده (TOC) را می توان تا 35٪ در فیلتر شنی افزایش داد.مقدار ماده آلي در فيلتر كاهش مي يابد و سبب كاهش رشد باكتري ها در سيستم مي شود.

معمولا برای افزایش راندمان فیلتر شنی استخر، یک ماده منعقادکننده به آب اضافه می شود. علاوه بر مزایای کلی ازن، استفاده از ازن در فیلتر باعث افزایش فعالیت کواگولانت (منعقدکننده) می شود. به عبارت دیگر خود ازن نیز می تواند به عنوان یک انعقاد عمل کند. تحقیقات نشان داده است که پیش ازنیزاسیون می تواند جذب مواد آلی به کواگولانت ها مانند آلومینیوم فعال ، هیدروکسید آلومینیوم ، پلیمر کلرید آلومینیوم و کربنات کلسیم را افزایش دهد. یک دلیل احتمالی این است که ماده آلی توسط ozonization قطبی میشود.

مزایای استفاده از ازن 

کیفیت آب استخر می تواند به میزان قابل توجهی توسط ozonization افزایش یابد. زمانی که به شنا می روید این فقط یک مزیت نیست بلکه تضمین سلامتی شما خواهد بود. تحقیقات اخیر نشان داده است که سیستم ایمنی کودکان ممکن است توسط شنا کردن در استخرهای آلوده تحت تاثیر قرار گیرد. خطرات بهداشتی نیز برای مربیان که حداقل دو بار در روز آموزش می دهند افزایش می یابد.با وجود اینکه خریدن یک سیستم ازن نسبت به روش های دیگر نسبتا گران است، اما می توان هزینه های طولانی مدت را جبران کرد.مزایای اصلی استفاده از ازن عبارت است از: – کاهش استفاده از کلر- بهبود عملکرد فيلتراسیون- میزان استفاده از آب می تواند به دلیل افزایش کیفیت آب کاهش یابد.- عدم تشکیل ترکیبات جانبی در طی واکنش با مواد آلی (بر خلاف کلر)- از بین بردن ترکیبات جانبی کلر (تری هالومتان ها و کلروآمین ها)- ازن یک اکسید کننده و ضد عفونی کننده قوی تر از کلر است. برخی از پاتوژن های مقاوم به کلر را می توان با ازن از بین برد.

نکته مهم در مورد استفاده از ازن برای استخرهای شنا :

ازن گازي بسيار فرار مي باشد و در حرارت آب استخر(30-28 درجه سانتيگراد) حلاليت كمي درآب دارد. از اين نظر علاوه بر انتخاب دستگاه مناسب مولد ازن، سامانه انتقال ازن به منظور جذب حداكثري وانجام فعل و انفعالات  مورد نظر با آب از درجه اهميت بسيار بالايي برخوردار است. در صورت رعایت نکردن استاندرادهای لازم در این قسمت، ازن به دلیل قدرت اکسید کنندگی بالا نه تنها مفید فایده نبوده بلکه می تواند خطر بالقوه ای برای محیط و شناگران تلقی شود. 

همچنين بايد در نظر داشت مقدار ازن مجاز در آب استخر 0.1ppm بوده و سامانه انتقال ازن به آب بايستي به نحوي باشد كه كل ازن تزريق شده به آب قبل از ورود به استخر حذف شود.

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مرتبط

کلمات کلیدی را وارد نمایید