ابعاد و عمق استاندارد استخر شنا

ابعاد و عمق استاندارد استخر شنا

ابعاد و عمق استاندارد استخر شنا

وقتی سخن از ابعاد و اندازه استخر شنا به گوش می رسد، محدودیتی برای آن نمی توان قائل شد و تنها شما می بایست این سوال را از خود بپرسید که ابعاد و عمق مورد نیاز من برای ساخت استخر به چه میزانی مناسب است. این معیار به خواسته ها و بودجه شما بستگی دارد، اما همچنین بالاتر از همه این موارد شما به یک زمین بزرگ نیاز خواهید داشت. با این حال در بازار اندازه و ابعاد مختلفی برای اجرا استخرهای شنا وجود دارد و تمامی استانداردهای این حوضه را پیمانکاران ساخت استخر بسته به نیاز شما مشخص می نمایند.

شرکت آکام استخر این مساله را درک می کند و به همین دلیل بهترین ابعاد استاندارد قابل اجرا را مطابق با نیاز شما خدمت مشتریان عزیز ارائه می کند.

ابعاد و عمق رایج استخر شنا در جهان

شما بسته به بودجه ای می توانید هزینه کنید محدودیتی برای این قسمت نخواهید داشت، ولی به صورت رایج طول و عرض و عمق یک استخر به ترتیب زیر می باشد :

طول : بیشتر استخرهای جهان با واحد متر اندازه گیری می شوند، اما در ایالت متحده معمولا این اندازه گیری با واحد یارد انجام می گیرد. در آمرکا بیشتر استخرهای عمومی یا در ابعاد 25 متر طول و یا 50 متر طول ساخته شده اند. تمام رکوردهای دنیا با واحد متر اندازه گیری می شوند.

عرض : بیشتر استخرهای شنا در دنیا عرضی بین 10 تا 50 متر دارند.

عمق : عمق یک استخر شنا به کاربری آن و اینکه آیا مجموعه آبی مورد نظر برای استفاده شخصی است یا عمومی بستگی دارد. استخرهای عادی معمولا عمقی بین 1 تا 2 متر دارند. اگر استخری برای شیرجه و غواصی طراحی شده باشد عمق حدود 3 تا 6 متر در قسمت انتهایی استخر را خواهد داشت. همچنین عمق استاندارد استخر کودکان 30 سانتی متر تا 1.2 متر است.

ابعاد و عمق استاندارد استخر خانگی

عکس و تصویر استخر خانگی

عکس و تصویر استخر خانگی

ابعاد استخرهای شنا خانگی به مراتب بسیار کوچک تر از استخرهای عمومی هستند و اندازه آن ها بصورت میانگین (3.7 متر عرض در 7.3 متر طول) تا (6.1 متر عرض در 12.2 متر طول) می باشد. عمق استاندارد استخرهای خانگی نیز از 1 تا 2 متر به صورت تدریجی افزایش می یابد در مواردی بسته به سفارش کارفرما می تواند عمیق تر از این مقدار باشد. برای استخرهای خانگی و شخصی ابعاد و عمق استاندارد خاصی وجود ندارد و با وجود اشکال متنوع در ساخت، این استخرها می توانند نسبت به بودجه اندازه های متفاوتی داشته باشند.

ابعاد و عمق استاندارد استخرهای عمومی

عکس و تصویر استخر عمومی

عکس و تصویر استخر عمومی

استخرهای عمومی اغلب بخشی از یک مرکز تفریحی یا مجموعه آبی هستند. این مراکز اغلب بیش از یک استخر دارند مانند: استخر مخصوص کودکان ، استخر شنا معمولی ، استخر موج ، شیرجه ، آب گرم ، آب سرد و… . بسیاری از استخرهای شنا عمومی به شکل مستطیل هستند و ابعاد استاندارد آن ها 25 تا 50 متر طول ، 12.5 تا 25 متر عرض دارند و همچینی عمق استاندارد این استخر ها باید با شیب تدریجی 0.5 تا 3 متر ساخته شود. البته همانطور که قبلا گفته ایم این ابعاد بسته به نیاز و کاربری استخر قابل تغییر هستند.

ابعاد و عمق استاندارد استخرهای مسابقات و المپیک

عکس و تصویر استخر مسابقات و المپیک

عکس و تصویر استخر مسابقات و المپیک

فدراسیون بین المللی شنا FINA استانداردهایی را برای ابعاد و عمق استخرهای مسابقه ای تعیین کرده است که طول آن ها می بایست 50 متر و عرض 25 متر و عمق آن ها حداقل 2 متر باشد. استخرهای مسابقات عموما سربسته هستند تا در تمام فصول امکان استفاده از آن ها میسر باشد و آن ها با مقررات مربوط به دما ، روشنایی و تجهیزات داوری می سازند.

عکس و تصویر ابعاد استاندارد استخر مسابقات و المپیک

عرض استخرهای المپیکی را به ده قسمت مساوی که به هر کدام از آن ها به اصطلاح Lane (مسیر آبی) گفته می شود تقسیم می کنند و ابعاد هر کدام از این ردیف ها تقریبا 2.5 متر می شود. شناگران در این مسیرهای مشخص در طول 50 متر با هم به رقابت می پردازند و در ابتدا و انتها مسیر هم صفحات لمسی برای ثبت رکورد شناگران تعبیه شده است.

سایر استانداردهای استخر های المپیکی دمای آب می باشد که باید بین 25 تا 28 درجه سانتی گراد باشد و سطح روشنایی حداقل در حدود 1500 لوکس باشد. همچنین استانداردهایی هم برای رنگ طناب های جدا کننده مسیرهای آبی در فواصل مختلف وجود دارد.

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مرتبط

کلمات کلیدی را وارد نمایید