ساخت استخر خانگی

ساخت استخر خانگی

ساخت استخر خانگی

در چند سال اخیر ساخت استخر خانگی  پیشرفت‌های زیادی داشته. بسیاری از افراد برای رفاه خود و خانواده‌های خود  اقدام به ساخت استخر خانگی می‌کنند. البته که ساختار استخرها از لحاظ حجم فشار آب بر سازه استخر، قرارگیری در موقعیت مناسب و …با هم تفاوت دارند. امروزه استخر خانگی، توسط گروه مهندسین، با دانش تخصصی و با تجربه، طراحی زیبا و مدرن و مصالح با کیفیت، ساخته می شوند.

ما قصد داریم در این مقاله شما را با انواع استخر خانگی ، مراحل ساخت استخر، بررسی و مکان و طراحی آن  و …آشنا کنیم.

انواع استخر  خانگی

امروزه ساخت استخر در محیط خانه، امکانات جدیدی را به زندگی شما می‌بخشد از جمله امکان ورزش شنا، ایجاد آب نما و جلوه‌های زیبا و …

ساخت انواع استخرهای خانگی بر اساس نوع مصالح آن به سه گروه قابل دسته بندی است. این استخرها عموما در طرح‌ها و اندازه های گوناگون و متناسب با ساختمان مورد نظر طراحی و ساخته می شوند. که در زیر به شرح انواع استخرهای  می‌پردازیم.

استخر بتنی :

استخر بتنی، یکی از انواع مختلف استخرها است که طرفداران زیادی دارد. همانطور که از اسمش پیداست در ساخت آن از بتن استفاده شده است اگر این استخرها به درستی ساخته شوند، می توانند بدون نیاز به تعمیرات اساسی سالها دوام بیاورند.

استخر پلاستیکی:

در حال حاضر مقرون به صرفه ترین استخرهای خانگی،  استخر پلاستیکی است و به سادگی در محل نصب، جابه جا و جمع آوری می‌شوند. در این نوع طراحی، استخر را در بالای سطح زمین نصب می‌کنند. آسان ترین و سریع ترین راه برای استخر خانگی همین استخر پلاستیکی می‌باشد.

استخر  چوبی و فلزی:

این نوع استخرها از جنس فلز و چوب ساخته شده اند. دیوارهای استخر با تعداد مشخصی از ستونها به یکدیگر وصل می‌شوند و در آخر با آستر ضد آب، عایق بندی می‌شوند. نگهداری استخر‌های چوبی و فلزی راحت و ارزان  می‌باشند ودر عین حال،  جلوه‌های  زیبایی به منازل می‌بخشند.

استخر چوبیمراحل ساخت استخر خانگی

اولین مرحله برای ساخت استخر خانگی، شما بایستی به دنبال گرفتن پروانه ساخت و مجوزهای لازم بروید و بعد از آن موقعیت محله را بررسی قرار دهید. چراکه در برخی از مناطق همسایه ها اجازه ساخت را نمی‌دهند. در مرحله بعدی بایستی از علوم مهندسی مختلفی استفاده کرد. چون هر کدام از این مراحل نیازمند دانش و تخصص خاصی دارد و بعد از آن وظیفه گودبرداری استخر به عهده پیمانکار بگذارید. چون  که پیمانکار با توجه به روند اجرایی کار، می‌تواند از انواع دستگاه‌های حفاری و یا در مواقعی از نیروی انسانی جهت حفاری احداث استخر استفاده نماید. مراحل بعدی استخر از آماتور بندی استخر،  اجزای لوله کشی استخر، بتن ریزی استخر،  رنگ آمیزی و … مرحله به مرحله اجرا شود.

بررسی مکان و طراحی

موقعیت مکانی و محل استقرار استخرهای شنا خانگی دارای محدودیت‌هایی است. چرا که اگر اصول طراحی استخر به درستی و با دقت نظر انجام شود، می تواند محیطی مناسب برای ورزش و تفریح به  وجود بیاورد.

طراحی استخر خانگی به روش اصولی، در زیباسازی محوطه یک خانه، اهمیت زیادی دارد. بهترین مکان برای ساخت استخر جایی است که حریم خصوصی باشد. در ابتدا  برای طراحی و ساخت استخر خانگی بایستی فضا و موقعیت مکانی مناسبی را برای ساخت استخر انتخاب کنید و همچنین شرایط آب وهوایی، آفتابگیر بودن،  در مسیر باد نبودن و… در ساخت  استخر در نظر گرفت. انواع استخرهای خانگی از لحاظ سبک طراحی،  از نظر ابعاد و اندازه و نوع استخر و شکل آن  و …با هم فرق دارند.

گودبرداری

گودبرداری به فرایند حفاری گودالی در زمین گفته می شود که هدف آن ساخت سازه است. تعیین محل گودبرداری به معیارهایی نظیر ارتفاع زمین، موقعیت مکانی ، عدم برخورد ابزار حفاری با لوله‌های گاز و کابل برق دفن شده زیرزمین، رعایت فاصله بر اساس استاندارد و … بستگی دارد.

گودبرداری استخر

گودبرداری استخر

احداث سازه استخر

در زمینه معماری، سازه استخر با اشکال مختلف و طرحهای روز پیشرفت‌های زیادی داشته است. با این که تنوع زیادی در سازه استخرمانند بتن، فایبرگلاس و وینیل وجود دارد. بیشترین سازه استخر ساخته شده از جنس بتن می باشد. این مدلها در شکل‌ها، اندازهای  متفاوت و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. اما استخر فایبر گلاس از قبل در کارخانه ساخته می شود و استخر وینیل نیز با جعبه تکمیل شده فرستاده می شود.

عایق بندی استخر

عایق کاری استخر، جهت جلوگیری از نفوذ و رطوبت خاک به داخل استخر و سیستم آب بندی با کمترین هزینه  صورت می‌گیرد. روشهای متنوعی برای عایق کاری استخرها وجود دارد که استفاده از چسب بتن یا پودر آب بند به عنوان بهترین روش عایق بندی استخر شناخته  شده است. در عایق بندی درست مواد آب بندی کف و دیواره‌های استخرها،  نحوه اجرا و استفاده از آن بسیار حائز اهمیت است.

کاشتی کاری و سرامیک کاری

کاشی استخر نیز همانند کاشی سرامیکی بوده که از سرامیک ساخته شده است. البته کاشی سرامیکی باید دارای استحکام بالا، بسیار بادوام  و از لحاظ جذب آب صفر باشد. سرامیک کاری در عین حال که از استخر در برابر رطوبت خاک محافظت می‌کند، ظاهری زیبا و جذابی به استخر و خانه می‌بخشد.

سطح سرامیک استخر کاملا از لعاب ساخته شده است تا در برابر نفوذ آب و انجماد مقاومت بالایی داشته باشد.

درواقع کاشی کاری استخر به نوعی عایق بندی استخر نیز به شمار می‌رود. اگر نصب کاشی استخر به خوبی انجام گردد می‌تواند بر عملکرد استخر در طولانی مدت کمک کند. چراکه تعمیرات استخر را در روزهای آینده کاهش می‌دهد و هم از هزینه‌های جانبی می‌کاهد. همچنین کاشی کاری و سرامیک کاری باعث افزایش زیبایی ظاهری و معماری استخر می شود.

ساخت انواع استخر خانگی

ساخت انواع استخر خانگی

نصب سیستم فیلتراسیون و تصفیه آب

از رایج ترین روش‌های موجود در استخر استفاده از فیلتراسیون در مدار تصفیه آب می‌باشد که باعث می‌شود آب استخرها زلال شود. استفاده از فیلتر تصفیه آب استخر از گذشته تا کنون، در استخر وجکوزی مورد استفاده قرار می گرفته است و بهترین مدل‌های این فیلترها در بازار، مدلهای فایبرگلاس یا پلاستیکی هستند که مقاومت بسیار بالایی در برابر اشعه خورشید دارند. چون هم وزن آنها کمتر، هم سرعت تصفیه آب بیشتر و  با نصب راحت تری انجام می‌شوند.

نصب سیستم گرمایشی

یکی از بخشهای تخصصی در اجرای استخر نصب سیستم گرمایشی و اجرای تأسیسات می‌باشد. کلیه نیازهای مربوط به گرمایش استخر در یک دستگاه پکیج ویژه یا با استفاده از یک موتورخانه گرمایشی قدرتمند اما کوچک و با بالاترین سطح کیفی انجام می‌شود. این  محصولات گرمایشی در مدل‌های مختلف و ظرفیت‌های متداول وجود دارد.

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مرتبط

کلمات کلیدی را وارد نمایید