شرایط مطلوب آب استخر

شرایط مطلوب آب استخر

شرایط مطلوب آب استخر

استخر شنا ابعاد و اندازه مشخصی دارد که حجم مشخصی آب را در خود جای می دهد. به دلیل اینکه استخرها مورد استفاده افراد زیادي قرار می گیرند همیشه با مسائل و خطرات بهداشتي همراه هستند به همین دلیل در استخر شنا احتمال انتقال بیماری های عفونی و پوستی بسیار بالا می باشد از این رو بهداشت آب استخر بسیار مهم می باشد. حتی در صورت سالم و تمیز بودن آب استخر امکان ورود باکتری های بیماریزا از طريق شناگران وجود دارد. در ادامه با شرایط مطلوب آب استخر بیشتر آشنا خواهیم شد.

شرایط مطلوب آب استخر

یکی از مهم ترین مواردی که باید به آن توجه شود، کیفیت آب استخر می باشد. در اکثر استخر ها از آب شهری استفاده می شود اما در مواردی به دلیل صرفه اقتصادی از آب چاه استفاده می کنند.

آب مصرفي استخرها باید کلرزنی شوند که میزان مصرف کلر از نظر بهداشتی، استاندارد مشخصی دارد. مصرف کم آن باعث جمع شدن میکروب ها و قارچ ها می شود و استفاده زیاد كلر آلرژی زا و تشدید کننده بیماری است. توجه داشته باشید که کلر، باعث ایجاد برخی آلرژی ها می شد. این آلرژی ها، علائمی همچون قرمزی چشم، خارش، ریزش اشک و تحریک و سوزش چشم و یا علائم بینی مثل عطسه، آبریزش، خارش و گرفتگی بینی را به همراه دارد. این علائم، زمانی که فرد در داخل استخر میباشد و یا حتی ساعت ها بعد از تماس با آب، می تواند بروز کند یا تشدید شود.

به دلیل اینکه عده زیادی از استخرها استفاده می کنند در صورت رعایت نکردن بهداشت، بیماری هایی از طریق استخر به افراد منتقل می شود مانند تب تيفوئيد، دیسانتري، تراخم لیپتوسپیروزیس، شبه حصبه، ناراحتی های معده و نیز عفونتهای گوش، چشم و بینی، بیماریهای پوستی مقاربتی و تنفسی و…

استفاده از سرویس های بهداشتی قبل از ورود کودکان به استخر اجباری میباشد همچنین شناگران قبل از ورود به استخر باید حتما دوش بگیرند و پس از خروج از آب بدن خود را شستشو دهند تا از ابتلای احتمالی به آلودگی ها پیشگیری شود. در صورتی که فردی مبتلا به سرماخوردگی و یا هر نوع بیماری عفونی با پوستی باشد باید از ورود او به استخر خودداری شود.

قبل از ورود به استخر باید حداقل به مدت ۳۰ ثانیه شناگران پاهای خود را در داخل حوضچه ضد عفونی قرار دهند. مخلوط شدن مواد آرایشی و همچنین عرق بدن با آب استخر میتواند خطراتی به همراه داشته باشد به همین دلیل تصفیه آب استخر و گندزدایی بسیار مهم میباشد.

درجه اسیدی و بازی آب استخر

PH درجه اسیدی و بازی آب را نشان می دهد. ph مناسب آب استخر بين 7.4 تا 7.6 است که بالاتر یا پایین تر بودن آن مشکلات پوستی و چشمی را به وجود می آورد. اگر ph آب استخر پایین باشد موجب خورندگی سطوح، ایجاد لک، تحریک و سوزش چشم و پوست شناگران می شود. در صورت بالا بودن ph آب استخر موجب رسوب گذاری، کاهش کارایی کلر برای گندزدایی، کدر شدن آب استخر، تحریک و سوزش چشم و پوست شناگران می شود.

میکروب ها و انگل های موجود در آب استخر

انگل ها و میکروب ها در برابر کلر بسیار مقاوم هستند و حتی ممکن است در استخرهایی که از کلر مخصوص از بین بردن میکروب استفاده می شود برای چند روز بی اثر باقی بمانند. همچنین میکروب ها بخاطر اندازه کوچک خود به وسیله فیلترها قابل تصفيه نیستند. شناگران باید مراقب باشند که آب استخر وارد دهان آنها نشود و آب را قورت ندهند.

کیفیت آب استخر

استخر شنا به دلیل اینکه مورد استفاده تعداد زیادی از مردم در رده های سنی مختلف (کودکان، نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و کهنسالان) و جنسيتهای متفاوت (زنان و مردان) قرار می گیرد همیشه نیاز به مراقبهای ویژه ای دارد.

کیفیت آب استخرهای شنا شامل آزمایش های شیمیایی و میکروبی آب می باشد درواقع کیفیت آب استخرهای شنا دارای اهمیت زیادی است. افزایش استفاده از استخرهای شنا و نگهداری نامناسب آنها می تواند خطرات زیادی را از نظر بهداشت عمومی ایجاد کند. کیفیت آب استخرهای شنا همواره باید تحت نظر باشند.

بررسی آب استخر های شنا شامل پارامتر های پی اچ (PH) ، کل جامدات محلول (TDS) ، كل مواد معلق (TSS) ، کدورت ، سختی كل ، قلیائیت کل ، کلراید ، کلر آزاد باقی مانده و پارامتر های میکروبی آب شامل، توتال کلیفرم، کلیفرم مدفوعی ، باکتری های هتروتروف ، باکتری سودوموناس می باشد.

دمای مناسب آب استخر

در استخرهاي سرپوشیده، کنترل دماي آب استخر و محيط آن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. درجه حرارت ایده آل برای آب استخرها نیز بین ۲۶ تا ۲۸ درجه سانتیگراد می باشد. دمای آب استخر نباید بیشتر از ۲۹ درجه باشد زیرا شنا کردن در آب هاي بالاي ۳۰ درجه موجب وقفه تنفسي در فرد می گردد. بهتر است که دماي هواي استخر حدود ۳ درجه سانتیگراد گرم تر از دماي آب استخر باشد.

چند دستورالعمل های بهداشتی

در صورتی که به بیماری اسهال مبتلا هستید از رفتن به داخل آب جدا خودداری کنید. توجه به این امر مخصوصا برای کودکانی که هنوز پوشک می شوند بسیار مهم می باشد، زیرا ممکن است در صورت وارد شدن به داخل آب، محیط را آلوده کرده و دیگران را بیمار کنند.

توجه داشته باشید تا آب استخر به هیچ وجه وارد دهان شما نشود و آب را قورت ندهید.

بهداشت خود را به دقت رعایت کنید و قبل از وارد شدن به آب استخر شنا حتما دوش بگیرید و بعد از خارج شدن از آب اساخر بدن خود را با آب بشویید.

نتیجه

در این مقاله به نکاتی در رابطه با شرایط مطلوب آب استخر، درجه اسیدی و بازی آب استخر، میکروبها و انگل های موجود در آب استخر و همچنین کیفیت و دمای آب استخر شنا اشاره کردیم. به دلیل اینکه استخرها مورد استفاده افراد زیادي قرار می گیرند همیشه با مسائل و خطرات بهداشتي همراه هستند. با استفاده از نکات ذکر شده در این مقاله، مراقب سلامتی خود باشید.

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مرتبط

کلمات کلیدی را وارد نمایید