آموزش نظافت استخر شنا

آموزش نظافت استخر شنا

آموزش نظافت استخر شنا

اگر شما استخر شخصی در خانه خود دارید، می توانید خودتان با تمیز کردن آن از صرف هزینه برای نظافت استخر جلوگیری کنید. برای تمیز کردن استخر کارهای زیادی لازم است و شما باید حداقل سه بار در هفته سطح مواد شیمیایی را زیر نظر داشته باشید. ولی اصلا نگران نباشید اگر شما به صورت مداوم موارد شرح داده شده در پایین را انجام دهید کار سختی نخواهد بود و قطعا ارزش شنا در یک استخر تمیز را خواهد داشت. نظافت استخر به دو روش فیزیکی و شیمیایی امکان پذیر است و هر دوی ان ها را توضیح خواهیم داد.

روش های فیزیکی نظافت استخر

در این روش با تجهیزات موجود سعی می کنیم تمامی آلودگی ها و اجسام و زباله های اضافی موجود در آب استخر را خارج کنیم و با استفاده از سیستم تصفیه هیدرولیکی به تمیز شده ان کمک کنیم. در روش فیزیکی نظافت استخر همانطور که از نامش پیداست از مواد شیمیایی استفاده نمی کنیم و تنها به بررسی سلامت و تمیز بودن سیستم تصفیه رسیدگی می کنیم و از درست کار کردن اجزا اطمینان حاصل می کنیم.

نظافت استخر با توری و فرچه

اول از همه مطمئن شوید که وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن استخر را موجود دارید و سپس مواد تصفیه کننده آب استخر را بررسی کنید.

مهمترین چیزی که به ان نیاز خواهید داشت یک دسته جارو مانند است که توری ها ، برس ها و فرچه ها به ان متصل می شود معمولا تلسکوپی هستند و ارتفاع آن ها قابل تغییر است. دقت کنید که دسته شما سالم باشد و به درستی کار کند.

عکس توری اسکیمر استخر

عکس توری اسکیمر استخر

وسیله دیگری که به آن نیاز خواهید داشت یک توری برای تمیز کردن آشغال های سطح آب استخر است. این توری کوچک به دسته شما متصل می شود و می توانید از ان برای پاک کردن برگ ها و آشغال های سطح آب استفاده نمایید و بهتر است بعد از هر بار آشغال گیری این توری را تمیز کنید تا عمر بیشتری داشته باشد.

برس ها و فرچه ها نیز در نظافت استخر شنا کمک شایانی به شما می کنند و شما به وسیله آن ها می توانید کناره ها ، نردبان ها ، پله های استخر خود را تمیز کنید. این برس ها بسیار زود آشغال ها را به خود جذب می کنند و پس از هر بار استفاده حتما ان ها را تمیز کنید.

تمیز کردن آب استخر با توری مخصوص (اسکیمر)

اولین قدم برای تمیز کردن استخر شما، تمیز کردن سطح آن با توری مخصوص است که به آن اسکیمر Skimmer می گویند. در واقع، این کار باید روز به روز انجام شود تا اطمینان حاصل شود که سطح استخر عاری از هر آلودگی می باشد. این بخش نسبتا آسان نظافت استخر است توری را به لوله تلسکوپی وصل کنید تا کار شروع شود. سپس از توری برای بیرون کشیدن زباله استفاده کنید. چیزهایی مثل شاخ و برگ ، حشرات و اغلب چیزهایی در استخرهای روباز قرار می‌ گیرند. به سادگی از توری برای حذف هر شی خارجی که در بالای آب استخر می‌بینید استفاده کنید.

تمیز کردن بدنه استخر با برس و فرچه

کناره ها و نردبان استخر را با استفاده از فرچه و برس تمیز کنید. زمانی که زباله های سطح آب را خارج کردید از یک برس برای تمیز کردن کناره های استخر و پله ها و نردبان استفاده کنید. این کار باید به صورت هفتگی انجام شود و به سادگی برس را به میله تلسکوپی وصل کرده و آن را بر روی قسمت هایی که آلوده هستند بکشید، دقت کنید که برخی مکان ها که کثیف تر هستند نیاز به زور بیشتری برای از بردن آلودگی خواهند داشت. همچنین در نظر داشته باشید جاهایی از استخر که گردش آب ضعیف تری دارند نیاز به توجه بیشتری دارند مثل پله ها.

استفاده از دستگاه وکیوم استخری

یک دستگاه وکیوم استخر انتخاب کنید و از آن ها برای تمیز کردن کف استخر استفاده می شود. انواع مختلفی از این وسیله بسته به نوع استخر و نیازهای شما در بازار موجود است.

عکس دستگاه وکیوم دستی استخر

عکس دستگاه وکیوم دستی استخر

دستگاه های وکیوم به سه نوع تقسیم می شوند. تمیزکننده های جانبی که توصیه نمی شوند و آن ها به طور تصادفی چیزهایی مثل سنگ ها را می خورند که می تواند به سیستم تصفیه آب شما آسیب برساند. وکیوم های جانبی به جت برگشت سیستم تصفیه آب استخر شما متصل می شوند و با پاک کردن زباله از آب فیلتر شده و قرار دادن آن در یک کیسه قابل تعویض کار می کنند. با این حال، این کار مستلزم این است که شما برخی از کارهای دیگر را هم برای فیلتراسیون انجام دهید. یکی از بهترین دستگاه های وکیوم ، استفاده از یک پاک کننده اتوماتیک روباتیک است. این دستگاه ها در پایین استخر مشغول به کار می شوند و کثیفی ها و زباله ها را جمع اوری می کنند و تنها عیب ان ها قیمت بالای ان ها است.

و نوع دیگری از دستگاه های وکیوم ، نوع دستی آن است که با استفاده از آن ها می توانید پول خود ار پس انداز کنید. با خواندن دستورالعمل ها از آن استفاده کنید.

زمانی که دستگاه خلا مناسب خود را بسته به نیازها و ویژگی های خود انتخاب کردید با توجه به دستورالعمل های مرتبط از ان ها استفاده کنید. برای وکیوم های دستی شما ان ها را می بایست به لوله تلسکوپی متصل کنید و سپس شلنگ را برای تغذیه دستگاه به آن وصل کنید و فقط مطئن شوید که قبل از وصل کردن شلنگ به دستگاه تمام هوای شلنگ خالی شده باشد.

استخر را همانند یک فرش جارو کنید. شما با استفاده از وکیوم استخری به همان روشی که فرش را جارو می کنید، کف استخر را تمیز کنید. دستگاه خلا را در کف استخر حرکت دهید و آن را بیشتر در مناطقی که کثیف تر هستند نگه دارید. حداقل هفته ای یکبار این کار را انجام دهید. بسیاری از باکتری ها و کثیفی ها در کف استخر ایجاد می شوند و شما باید هفته ای یکبار کف آن را تمیز کنید.

بررسی فیلتر استخر

فیلتر تصفیه استخر نقش اساسی در تمیز نگه داشتن استخر شنا شما دارد و اگر دچار کدورت آب استخر شده اید شما می بایست فیلتر را برای چند روز به صورت 24 ساعته روشن نگاه دارید. سپس هر 3 یا 4 روز در میان فیلتر را خارج نمایید آنت را تمیز کنید و با این کار تمام زباله ها و باکتری های موجود در آب استخر را از بین خواهید برد.

عکس شستشو فیلتر استخر

عکس شستشو فیلتر استخر

فیلتر استخر را بررسی کنید و شما باید محیط فیلتر خود را تمیز کنید و زباله ها را از ان خارج نمایید. دقت کنید و مطئن شوید که چیزی فیلتر را مسدود نکرده باشد.

روش های شیمیایی نظافت آب استخر

روش شیمیایی وقتی می تواند کمک کند که روش فیزیکی به درستی عمل کند و تمامی اجزا سیستم تصفیه استخر به درستی عمل کنند. با روش های شیمیایی می توانیم سرعت و تاثیر بیشتری در از بین بردن کثیفی ها و باکتری ها ایجاد کنیم و در پایین برخی از روش های شیمیایی نظافت استخر را بررسی می کنیم.

مدیریت مواد شیمیایی و PH آب استخر

سطح pH آب را امتحان کنید. مواد شیمیایی در آب استخر وجود دارند که به حفظ نظافت استخر کمک می‌کنند. عواملی مثل آب و هوا و مقدار استفاده می ‌توانند بر سطوح مواد شیمیایی تاثیر بگذارند. شما باید سطح pH را حداقل سه بار در هفته تست کنید تا مطمئن شوید که استفاده از استخر ایمن است.

شما می‌توانید یک تستر pH را در مغازه های تجهیزات استخر تهیه کنید. شما باید قبل از تصمیم‌ گیری خرید، نظرات مشتریان برندهای مختلف را مطالعه کنید تا مطمئن شوید که یک برند قابل ‌اعتماد را خریداری می‌ کنید. زمانی که یک تستر را انتخاب کردید، از آن برای بررسی میزانآب  PH استخر استفاده کنید.

سطح pH حوضچه شما باید بین ۷.۲ و ۷.۶. باشد اگر در خارج از این محدوده باشد، باید از افزایش دهنده و یا کاهش دهنده پی هاش استفاده کنید. برای آوردن استخر خود به محدوده pH مناسب، آن را مخلوط کنید.

استفاده از قرص های کلر

عکس قرص کلر استخر شنا

عکس قرص کلر استخر شنا

قرص های کلر تجزیه پذیر را اضافه کنید. شما این قرص ها را می توانید در فروشگاه های تجهیزات استخر خریداری کنید. ان ها به آرامی در آب حل می شوند و کلر را آزاد می کنند تا باکتری های موجود در آب استخر شما را از بین ببرند. برای اضافه کردن قرص های کلر به آب می توانید از انواع دستگاه های کلرزن بهره ببرید.

شوک دهی به استخر

شوک دهی به استخر را در نظر داشته باشید. شوک استخر نوعی تمیز کننده است که باکتری ها را هدف قرار می دهد که توسط چیزهایی مثل مو ، ادرار و عرق آزاد می شوند. اگر نگران آلودگی هستید از محلول شوک استخر استفاده  کنید.

عکس محلول شوک دهنده آب استخر

عکس محلول شوک دهنده آب استخر

گاهی اوقات ممکن است شما با انجام تمامی موارد بالا دچار تغییر رنگ آب به طور ناگهانی شوید و در ادامه سایر روش های موثر برای تمیز نگاه داشتن آب استخر را شرح داده ایم که با انجام آن ها می توانید کیفیت آب استخر خود را بالا نگه دارید. ولی اگر با مشکل تغییر رنگ آب استخر خود روبرو هستید می توانید مقاله دلایل سبز شدن آب استخر را مطالعه بفرمایید.

 

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مرتبط

کلمات کلیدی را وارد نمایید