سیستم تصفیه آب استخرهای خانگی

سیستم تصفیه آب استخرهای خانگی

سیستم تصفیه آب استخرهای خانگی

تصفیه آب استخرهای شنا فرایندی برای کسب اطمینان از سالم بودن شرایط استخر است. تصفیه مناسب وضوح دیداری آب را حفظ می کند و همچنین از انتقال بیماری های عفونی و میکروب ها از طریق آب جلوگیری به عمل می آورد.

روش های مختلف تصفیه آب استخر

دو روش متمایز و جداگانه برای دفع کثیفی ها از آب یک استخر شنا به کار گرفته می شود. در روش اول سیستم رقیق سازی متوالی اجازه حذف زباله های ارگانیک را به صورت روزانه با استفاده از سبدهای غربال در داخل اسکیمر می دهد و فیلتر شنی و پمپ نیز مابقی زباله ها را از گردش آب جداسازی می کنند.

عکس تمیزی آب استخر شنا

عکس تمیزی آب استخر شنا

ضد عفوی کننده ها معمولا به شکل اسید هیپوکلرو HCLO برای از بین بردن میکرو ارگانیسم های عفونی به کار می روند. در کنار این دو روش ، فعالیت صاحبان استخر در تمیز کردن استخر همچون استفاده از توری ها برای گرفتن زباله ها و پاک نمودن کناره های آن می تواند در تصفیه آب تاثیر گذار باشد.

دستورالعمل ها

سازمان بهداشت جهانی دستورالعمل های بین المللی برای ایمنی استخرهای شنا و مجموعه های آبی مشابه، از جمله استانداردهایی برای به حداقل رساندن خطرات میکروبی و شیمیایی منتشر کرده است. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایران همچنین اطلاعاتی در مورد آب استخر و بیماری های مربوط به ان برای متخصصان بهداشتی و مردم فراهم می کنند. بنیاد ملی شنا و انجمن متخصصان آب گرم جز سازمان هایی هستند که گواهی نامه های کیفیت آب استخر را صادر می کنند.

آلاینده ها و بیماری ها

آلاینده‌های استخر شنا از منابع محیطی و شناگران وارد می‌شوند. مواردی که بر استخرهای شنا در فضای بازتاثیر می گذارند، آلاینده‌های محیطی شامل خاک باد و آوار، آب ورودی از منابع غیر بهداشتی، باران حاوی جلبک دریایی میکروسکوپی و فضله پرندگان است که به احتمال زیاد حاوی پاتوژن ها (موارد بیماری زا) هستند. استخرهای سرپوشیده قطعا کمتر مستعد آلایندگی ها می باشند.

آلاینده هایی که توسط شناگران وارد آب می‌شوند می‌توانند به طور چشمگیری بر عملکرد استخرهای شنا سرپوشیده و روباز تاثیر بگذارند. منابع شامل میکرو ارگانیسم‌ها و روغن‌های بدنی شامل عرق، لوازم آرایشی، لوسیون ضد برنزه، ادرار، بزاق و مدفوع است. برای مثال، توسط محققان استخرهای شنا تخمین زده شده، به طور متوسط ۳۰ تا ۸۰ میلی‌لیتر از ادرار برای هر فردی که از این استخر استفاده می‌کند در آب وجود خواهد داشت.

علاوه بر این، تعامل بین ضد عفونی کننده ها و آلاینده‌ های آب استخر می‌ تواند ترکیبی از کلرامین و دیگر محصولات ضد عفونی را تولید کند. مجله علمی محیط ‌زیست و تکنولوژی گزارش داد که عرق و ادرار با کلرین واکنش می‌دهند و تری کلرامین و سیانوژن کلرید را تولید می‌کنند که دو ماده شیمیایی خطرناک برای سلامت انسان هستند.

 

نگهداری و بهداشت استخر شنا

آلودگی ها می توانند توسط روش های بهداشتی و رفتار مناسب شناگرها به حداقل برسند، مثل دوش گرفتن قبل و بعد از شنا کردن و همچنین اجازه ورود ندادن به کودکانی که دارای اختلالات کلیه و روده هستند. برای مقابله با کثیفی های موجود در آب استخر نیاز به درمان های موثر است، زیرا جلوگیری از ورود آلاینده ها ، میکروب ها و باکتری ها به آب غیر ممکن است.

عکس بررسی میزان ph آب استخر

عکس بررسی میزان ph آب استخر

یک سیستم تصفیه خوب به طور مداوم فیلتراسیون آب استخر و گردش آب را انجام می دهد و اولین مانع رشد آلودگی ها در آب می شود و آلاینده هایی را که سایز آن ها بزرگ باشد را توسط فیلترها تصفیه می کنند. حذف سریع زباله ها و کثیفی های قابل فیلتر شدن تاثیراتی را در سیستم ضد عفونی کننده ایجاد می کند و از این راه تشکیل کلرامین ها را محدود می کند. برای کشتن عوامل بیماری زا و کمک به جلوگیری از بیماری های ناشی از آب استخرهای تفریحی، مسئول نگهداری باید سطح مناسب کلرین و ضد عفونی کننده ها را در آب اضافه و چک کند.

به مرور زمان، مقدار کلسیم که منبع ان آب شهری است افزایش می یابد ، و باعث افزایش نمک در دیواره‌ ها و تجهیزات استخر شنا (فیلتر، پمپ) می شود و اثر بخشی این وسایل را به حداقل می رساند. بنابراین توصیه می ‌شود که به طور کامل استخر را تخلیه کرده و آن را با آب تازه پر کنید، یا آب استخر موجود را با استفاده از اسمز معکوس بازیافت کنید. مزیت روش دوم این است که ۹۰ % از آب می‌تواند دوباره استفاده شود.

سیستم تصفیه استخرهای خانگی و خصوصی

پمپ آب

یک پمپ آب که به صورت الکتریکی عمل می‌کند، محرک اصلی در چرخش آب استخر است. اب از طریق یک فیلتر رانده و سپس به استخر برگشت داده می شود. استفاده از پمپ آب به خودی خود برای تصفیه کامل استخر کافی نیست. پمپ‌ آب استخرهای خصوصی و عمومی معمولا ۲۴ ساعت در روز در فصل های کار استخر بدون استراحت کار می‌کنند. پمپ‌های تخلیه به مدت ۴ ساعت در روز در زمستان (زمانی که استخر در حال استفاده نیست) و تا ۲۴ ساعت در تابستان فعال هستند. برای صرفه‌جویی در هزینه‌ های برق و انرژی، بیشتر استخرها، پمپ‌ های آب را به مدت ۶ تا ۱۲ ساعت در تابستان که توسط یک تایمر الکترونیکی کنترل می‌شود، کنترل می ‌کنند.

عکس پمپ آب استخر شنا

عکس پمپ آب استخر شنا

اکثر پمپ های آب موجود امروز یک سبد فیلتر کوچک دارند که از قبل از پروانه قرار می گیرد و از ورود مو و زباله ها به بخش پروانه جلوگیری می کند.

بخش های فیلتراسیون

فیلتر شنی

یک فیلتر شنی معمولا بلا فاصله بعد از پمپ آب قرار داده می ‌شود. این فیلتر عموما ذرات آب گل ‌آلود را با اندازه کم ‌تر از ۱۰ میکرو متر تصفیه می‌کند. فیلتر شنی باید به صورت دوره‌ ای شسته و سرویس شود، به طوری که اگر این کار نشود آلاینده‌ها جریان آب را کاهش داده و فشار را افزایش می‌دهند. با استفاده از فشارسنج در قسمت فشار فیلتر که به قسمت خط قرمز می رسد ، نیاز به شستشو مجدد به صاحب استخر هشدار داده می شود.

عکس فیلتر شنی استخر

عکس فیلتر شنی استخر

نوع دیگری از فیلترهای شنی در اوایل دهه 1900 معرفی شد که به وسیله آن آب به قسمت بالا مخزن با حجم زیاد تصفیه می شد و از طریق لوله در زیر مخزن مجدد به استخر برگشت داده می شد. از آن جا که هیچ فشاری در این مخزن وجود ندارد آن ها به فیلترهای شنی گرانشی نیز شناخته می شوند و ان ها دیگر موثر نیستند و فیلترهای نوع فشار تغذیه جایگزین می شوند.

فیلتر DE استخر

عکس فیلتر de استخر شنا

عکس فیلتر de استخر شنا

برخی سیستم های تصفیه آب استخر از فیلترهای DE برای کمک به تمیز کردن آلاینده ها استفاده می کنند و قابلیت های فیلتراسیون بالایی دارند. اغلب یک فیلتر DE آلاینده های مربوط به آب را به اندازه 1 میکرومتر به دام می اندازد.

 

فیلتر کارتریج

عکس فیلتر کارتریج استخر

عکس فیلتر کارتریج استخر

سایر دستگاه فیلتری که از سال 1970 به بازار استخرهای شنا خانگی معرفی شدند، که شامل قسمت های شنی و کاغذی 50 تا 150 فوت مربع مساحت فیلتر هستند و دارای قطر 12 اینچی می باشند و مانند کارتریج دایروی هستند. این واحدها را می توان به صورت اکاردئونی به هم متصل کرد تا به طور جمعی هر مخزن بزرگی را فیلتر کند. فیلتر کارتریج استخر با باز کردن بدنه مخزن و شستشو با آب قابل تمیز کردن و بکواش هستند.

 

تمیز کننده های خودکار استخر

تمیز کننده های خودکار یا اتوماتیک استخر یک دستگاه مجزا و اضافی برای تصفیه استخر می باشند و همچون یک دستگاه وکیوم دستی هست که بدون لخته سازی شن و ماسه استخر را تمیز می کند. این تمیز کننده ها از فیلتر اصلی و سیستم پمپ جدا هستند و با یک منبع برق جداگانه کار می کنند.

عکس دستگاه وکیوم اتوماتیک استخر

آن ها دارای دو موتور داخلی هستند یکی برای مکیدن آب از طریق یک کیسه فیلتر و سپس بازگشت آب فیلتر شده با سرعت بالا به استخر. موتور دوم یک محرک است که به لاستیک این روبوت ها متصل می شود و به ان ها قابلیت حرکت می دهد. برس ها و فرچه هایی در قسمت عقب و جلو ماشین قرار گرفته اند و به حذف ذرات آلوده از کف زمین و دیواره ها بسته به اندازه و مدل دستگاه کمک می کنند.

سایر دستگاه ها

از دستگاه های دیگری هم برای تصفیه آب استخر شنا می توان استفاده نمود. در صورتی که استخر شما نمکی باشد می توانید از دستگاه های کلرزن نمکی استفاده کنید که نمک را به ترکیبی از کلر تبدیل می کند. و یا می توانید از سیستم پرتو فرابنفش برای تصفیه آب استخر بهره ببرید.

یک کامنت

  1. صمد نورزاده شهریور 29, 1400

    درخواست خرید سیتم کامل تصقیه و گرمایش اسخر

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مرتبط

کلمات کلیدی را وارد نمایید