مزایا و معایب استخرهای فایبرگلاس

مزایا و معایب استخرهای فایبرگلاس

مزایا و معایب استخرهای فایبرگلاس

استخر های پیش ساخته فایبرگلاس با طرح های زیبا و متنوع این روزها طرفداران زیادی دارد و روزانه به تعداد افرادی که خواهان نصب این نوع استخر در ویلا، باغ و دیگر فضا ها هستند، افزوده میشود که همین موضوع نشان دهنده مزایا و برتری استخر فایبرگلاس نسبت به دیگر انواع استخر ها میباشد. انتخاب یک استخر فایبرگلاس با کیفیت مطلوب بطور مستقیم بر پروژه نهایی شما تاثیر خواهد گذاشت به همین دلیل جهت خرید استخر پیش ساخته باید از طریق یک فروشگاه معتبر و قابل اطمینان اقدام نمایید.

هیچ چیزی در زندگی کامل نیست و استخرهای فایبرگلاس نیز از این امر مستثنی نیستند. با اینکه تولید این نوع از استخرها در سال های اخیر رشد داشته است، باید بگوییم که آن ها برای همه مناسب نیستند. در حقیقت ما باید ببینیم که مشتری به دنبال چه چیزی است و در صورت امکان آن ها به ساخت استخر بتنی تشویق می کنیم که از هر لحاظ بهترین هست.

در این مطلب، ما در مورد این که چرا شما ممکن است بخواهید یک استخر شنا با جنس فایبرگلاس داشته باشید را مورد بحث و بررسی قرار می دهیم. اما برخی از مزایا و معایب این مدل را که باید بدانید به اشتراک می گذاریم.

مزایا استخرهای فایبرگلاس

قبل از این که به مزایای استخرهای شنا فایبرگلاس بپردازیم، باید چیزی را روشن کنیم: همه استخرهای از جنس فایبرگلاس به خوبی ساخته نمی شوند. مزایای زیر مربوط به استخرهای شنا با کیفیت ساخت بالا است که به خوبی تولید شده اند.

مدل های مختلف استخر شنا فایبرگلاس

مدل های مختلف استخر شنا فایبرگلاس

با دوام هستند

یکی از مزایای استفاده از یک استخر شنای فایبرگلاس این است که آن‌ ها از داخل و خارج با دوام هستند. هم ساختار و هم سطح یک مخزن فایبرگلاس با کیفیت بالا می‌ توانند تا زمانی که مراقبت خوبی از آن ها داشته باشید کار کنند. به طور کلی یک استخر فایبرگلاس با کیفیت بالا می تواند بیش از 50 سال عمر داشته باشد.

به نگهداری کمتری نیاز دارند

استخرهای شنا Fiberglass به همان اندازه که مردم می ‌گویند، تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارند. بیایید استفاده از مواد شیمیایی را در نظر بگیریم. از آنجا که استخرها دارای یک سطح غیر پر منفذ هستند، مجبور نیستید تا زمان زیادی را برای متعادل کردن مواد شیمیایی و پاک کردن دیوارها صرف کنید. همچنین لازم نیست نگران اسیدی شدن استخر باشید.

عمر طولانی بدون نیاز به بازسازی

در حالی که ما راجع به سطح استخرهای فایبرگلاس صحبت می کنیم، باید بگوییم ژل های پوششی این نوع استخرها می تواند سال های طولانی عمر کند و نیاز به تمدید و بازسازی نداشته باشد. ولی همیشه این طور نمی باشد !

بعضی از افراد به بازسازی لایه پوششی نیاز پیدا خواهند کرد اما معمولا 20 تا 30 سال زمان می برد تا به چنین خدماتی نیاز پیدا کنند. اگر بخواهیم این مورد را با استخرهای از جنس وینیل مقایسه کنیم باید بگوییم که آن ها در هر 5 تا 9 سال یکبار نیاز به تعویض لایه پلاتیکی خود خواهند داشت و از این بابت استخرهای فایبرگلاس نسبت به وینیل از نظر ساختار ظاهری با دوام تر هستند.

نمونه استخرهای فایبرگلاس ویلایی

نمونه استخرهای فایبرگلاس ویلایی

اگر مخزن فایبرگلاس به خوبی نگهداری شود ممکن است نیازی به بازسازی نداشته باشد. در صورتی که به سطح جدیدی نیاز داشته باشید، می توانید با محصولات خاص همچون پوشش های پلی اتیلن مخصوص که بادوام هستند و در طیف وسیعی از رنگ ها وجود دارند، لایه بیرونی را نوسازی کنید.

در برابر جلبک مقاوم هستند

نه تنها جلبک ها ناخوشایند هستند، بلکه نیاز به مواد شیمیایی را افزایش می‌ دهد و زمان را به درازا می‌کشد که شما باید پمپ و فیلتر تصفیه خود را اجرا کنید. با تشکر از سطحی که قبلا گفتیم، جلبک به دیواره ها نمی‌ چسبد و در استخر شما به یک مشکل تبدیل نمی ‌شود.

از سوی دیگر، استخرهای بتون با توجه به طبیعت متخلخل و منافذ فراوان می‌ توانند به سرعت به یک زمین پرورش جلبک تبدیل شوند. به همین دلیل است که هر هفته باید کل سطح استخر را با یک برس تمیز کنید.

به نیروی کار کمتری برای نگهداری نیاز دارند

با دنبال کردن همان مطالب بالا، به این دلیل که استخرها فایبرگلاس نیاز به شسته شدن ندارند، همچنین نسبت به استخرهای وینیل نیازی به صاف کردن چین و چروک لایه برزنتی نخواهند داشت و بنابراین زمان و انرژی بسیار کمتری صرف نگه داشتن استخر شما در شکل خوب خواهد کرد. اگر شما از کارهای استخر متنفر باشید، ممکن است بخواهید به بررسی نگهداری آب استخر فایبرگلاس به جزئیات بیشتری بپردازید تا بتوانید آنچه را که نیاز دارید انجام دهید را ببینید.

هزینه اجرایی پایینی دارند

همه خدمات اسید شویی ، نوسازی ، تعمیر ، تعویض لایه وینیل که این نوع استخرها نیاز ندارند جایگزین مناسبی برای پوشش هزینه های دیگر هستند. ما داریم در مورد میلیون ها تمان پول در طول سال ها صحبت می کنیم. از آنجا که مخزن فایبرگلاس شما به این چیزها نیاز ندارد و برای اینکه شما مجبور نیستید پمپ و فیلتر خود را به مدت طولانی اجرا کنید، در طول این سال‌ ها میلیون تومان پس‌انداز خواهید کرد!

زمان نصب و راه اندازی سریع

آیا استخر محکم شما در دو روز کامل و پر از آب است؟ متاسفانه برای متعصبان  استخرهای بتنی، این غیر ممکن است. با این حال این کار برای استخرهای فایبرگلاس معمولی و رایج می‌ باشد.

جاگذاری مخزن استخر فایبرگلاس

جاگذاری مخزن استخر فایبرگلاس

این به این دلیل است که پوسته به خانه شما می ‌آید و آماده نصب است. زمانی که در زمین است و شروع به خاک کردن استخر می‌کنیم، همچنین باید استخر را با آب پر کنیم تا فشار را افزایش دهیم، بنابراین نصب سریع ‌تر انجام می‌شود.

به خاطر داشته باشید که ساخت استخرهای بتونی می‌تواند حدوداً 2 ماه طول بکشد و همچنین استخرهای وینیل 2 تا 3 ماه زمان ببرد در حالی که استخرهای فایبرگلاس می تواند در مدت دوهفته آماده و اجرا شود.

با سیستم تصفیه نمک سازگار هستند

شما ممکن است فکر کنید که یک سیستم تصفیه نمک می تواند با هر نوع استخر شنایی کار کند، ما به شما می گوییم هر امکانی دلیلی بر پیاده سازی آن نمی تواند باشد. شما می توانید از یک سیستم تصفیه نمک در استخرهای با جنس وینیل استفاده نمایید و صورتی که فلز داشته باشید ترکیب نمک با ان می تواند به شدت فرسایشی باشد و باعث خرابی استخر شما شود.

همچنین اگر از یک استخر بتنی استفاده می کنید باید بگوییم که تصفیه نمک در ان عملی خواهد بود ولی در طول دراز مدت باعث فرسایش سطح استخر شما می شود و طول عمر استخر شما را کاهش خواهد داد و نیاز به بازسازی مجدد لایه بیرونی را سرعت می بخشد. و این کار می تواند گران قیمت باشد. از سوی دیگر استخرهای فایبرگلاس به خوبی با سیستم تصفیه نمک سازگار هستند و کار می کنند.

دارای ویژگی های خود ساخته

منظور از ویژگی های خود ساخته امکان پیاده سازی طرح های مختلف در استخرهای فایبرگلاس است. به عنوان مثال شما می توانید در استخر خود صندلی های برنز برای آفتاب گرفتن تعبیه کنید و همچنین آبنمایی برای زیبایی به آن بیافزایید. همه این کارها بدون افزایش هزینه آنچنانی قابل اجرا خواهد بود و این از ویژگی استخرهای شنا با جنس فایبرگلاس می باشد.

سطحی صاف و نرمی دارند

این سطح صافی که از آن صحبت می کنیم ژل پوششی است و در عین حال که در برابر لغزش مقاوم است بسیار صاف و یکنواخت می باشد. دیگر می توانید نگرانی های خود را از بابت زخمی شدن پاهای کودکان یا ضربات وارده به افراد به خاطر اصابت به کف استخر در جاهای کم عمق خیالی آسوده داشته باشید.

باعث افزایش ارزش ملک شما می شوند

تمام استخرهای شنا ارزش خانه شما را افزایش نمی دهند و به عنوان مثال استخرهای از جنس وینیل زیاد در قیمت منزل شما تاثیرگدار نخواهند بود. ولی شما می توانید با داشتن یک استخر فایبرگلاس تا 5 درصد ارزش ملک خود را افزایش دهید و همچنین دیگر بابت فروش راحت تر خواهید بود.

دوست دار محیط زیست هستند

این استخرها نیاز به اسید شویی مکرر ، مواد شیمیایی و تعمیرات ندارند و دیگر نیازی نیست شما با جلبک ها بجنگید و مواد شیمیایی کمتری استفاده خواهید کرد و پمپ و سیستم تصفیه شما به زمان کمتری برای کار کردن نیاز خواهد داشت. علاوه بر این اگر بخواهید شکل و شمایل استخر خود را بعد از سال ها تغییر دهید ان مخزن قبلی قابل بازیافت خواهد بود.

به صرفه و اقتصادی می باشند

از آنجا که استخرهای فایبرگلاس به مقدار زیادی مواد شیمیایی و یا برق نیاز ندارند، شما با پس انداز هزینه‌ های تعمیرات پول زیادی پس ‌انداز می‌ کنید. و برای اینکه شما هرگز مجبور نیستید استخر خود را برای شستشو اسیدی و یا جایگزینی خط لوله تخلیه کنید، مجبور نخواهید بود برای پر کردن استخر نیز هزینه بیشتری صرف کنید.

انعطاف پذیر و محکم هستند

زمین تنها زمانی حرکت نمی‌ کند که یک زلزله رخ دهد. در حقیقت، برای زمین کاملا طبیعی است که تغییرات ظریف در طول زمان ایجاد کند، که اغلب به همین دلیل است که استخرهای بتونی شکاف ساختاری را ایجاد می ‌کند. فایبرگلاس قوی است و همینطور به اندازه کافی انعطاف ‌پذیر می باشد که بتواند بدون ایجاد آسیب جدی به پوسته، مقاومت در برابر حرکت زمین را تحمل کند.

معایب استخرهای فایبر گلاس

همانطور که قبلا اشاره کردیم استخرهای فایبرگلاس هم کامل نیستند و برای همه افراد مناسب نمی باشند. در اینجا برخی از معایب آن ها بررسی می کنیم :

طرح های آماده و محدودی دارند

طیف گسترده‌ای از طرح‌های موجود در مخزن فایبرگلاس برای انتخاب از آن‌ها وجود دارد، اما مهم‌ترین چیزی که مقادیر فایبرگلاس از استخرهای بتونی جدا می‌کند این است که شما، به عنوان مشتری، نمی ‌توانید در فرآیند طراحی شرکت کنید.

مدل های آماده مختلف استخرهای فایبرگلاس

مدل های آماده مختلف استخرهای فایبرگلاس

شما هنوز هم می‌ توانید رنگ و مدلی را که می‌خواهید انتخاب کنید، اما نمی‌ توانید یک شکل سفارشی بگیرید و یا یک اندازه یا عمق خاص درخواست کنید. فرض کنید که شما استخر مدل 36L را می ‌خواهید، اما از صندلی های برنز خوشتان نمی آید و تمایل دارید آن ها را حذف و استخر را به عمق بیشتری تبدیل کنید. متاسفانه، هیچ راهی برای انجام این کار بدون ایجاد یک الگو و قالب کاملا جدید وجود ندارد.

کار زیادی در ساخت یک قالب انجام می ‌شود و هر قالب می‌ تواند صدها استخر را در طول عمر خود تولید کند. این برای تولید کننده و مشتری بسیار گران ‌تر است اگر ما باید یک الگو و قالب جدید برای هر فردی که می‌ خواهد استخر را تغییر دهد، بسازیم.

نمی توانند عریض تر از 5 متر باشند

آیا تا به حال پشت یکی از این کامیون‌ ها با محموله بار غیر متعارف حرکت کرده ‌اید؟ این به این معنی است که هر چیزی که در حال حمل است (به عنوان مثال، استخر شنا، خانه پیش ساخته و غیره) از 5 متر عرض تجاوز می ‌کند. برای حمل استخر از کارخانه تولیدی مان به خانه تان، باید مجوز بگیریم و قوانین مشخصی را دنبال کنیم.

هر چیزی که بیش از 5 متر عرض داشته باشد به عنوان محموله نامتعارف  طبقه‌ بندی می‌شود. حمل و نقل دشوارتر است، چرا که آن‌ها با مقررات بیشتری نسبت به بارهای معمول (یک فرآیند تایید دولتی گسترده‌ تر و احتمالا حتی یک اسکورت پلیس) مواجه هستند. به همین دلیل، پهنای استخر فایبرگلاس بیشتر از 5 متر نیست.

در طرف مثبت، محدودیت عرض به ما اجازه می ‌دهد تا استخرهای آماده را بدون دردسر در سرتاسر کشور ارسال کنیم.

استخرهای فایبرگلاس نسبت به وینیل گران تر هستند

به طور کلی در حدود 150 میلیون تومان هزینه دارد در حالی که استخرهای از جنس وینیل معمولا 100 میلیون تومان هزینه دارند. اگر هدف اصلی شما رسیدن به استخر با کم ‌ترین بودجه ممکن است، این می‌ تواند یک عیب و ایراد باشد. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که استخرهای فایبرگلاس هزینه‌ های مادام العمر کمتری از بابت انرژی و تعمیرات دارند و می‌ توانند ارزش خانه شما را افزایش دهند، در حالی که استخرهای liner vinyl این کار را نمی ‌کنند.

عدم تطابق رنگ برخی قسمت ها در صورت نیاز به تعمیر

اگر پوشش ژله ای به هر دلیلی به تعمیر کوچک نیاز داشته باشد، این منطقه ممکن است یک تطابق دقیق با بقیه استخر نداشته باشد. در طول زمان، رنگ استخرهای Fiberglass می‌ توانند کمی محو شوند، و منطقه تعمیر شده ممکن است بیشتر از آنچه دوست دارید قابل‌ توجه باشد. لایه رویی و بیرونی یک مخزن فایبرگلاس تنها بسیار کم و با سرعت بسیار آهسته از بین می ‌رود، اما یک وصله تعمیری جدید بسته به محل قرارگیری آن در مخزن، می‌تواند واضح باشد.

قادر به نوسازی کلی استخر نخواهید بود

شما ممکن است بتوانید تعمیرات کوچک پوشش ژله ای را بر روی استخر فایبرگلاس خود انجام دهید، اما نوسازی کلی با پوشش ژله ای مخصوص غیر عملی خواهد بود. این پوشش یک روکش با دوام و زیبا است اما برای پیاده سازی درست نیاز به نشستن در یک دمای مشخص (تقریبا 25 درجه سلسیوس یا ۷۷ درجه فارنهایت) در یک محیط کنترل‌ شده دارد. از آنجا که استخر شما قبلا در زمین است و احتمالا بیرون از خانه، این یک گزینه منطقی نخواهد بود.

ایجاد حباب های کوچک روی پوسته

آن ها معمولا به عنوان نقاط کم و یا حباب‌ های کوچکی در پوسته استخر توضیح داده می ‌شوند. آن‌ها زمانی شکل می‌ گیرند که مولکول‌های کوچک آب پشت لایه پوشش ژله ای قرار می ‌گیرند و واکنش شیمیایی با الیاف شیشه‌ ای ایجاد می‌ کنند.

تصویر حباب های ایجاد شده بر روی لایه استخر فایبرگلاس

تصویر حباب های ایجاد شده بر روی لایه استخر فایبرگلاس

در حالی که این کار ساختار استخر شما را به خطر نخواهد انداخت، این باعث بدتر شدن پایان کار خواهد شد و کاملا غیر جذاب خواهد بود.

بدون نظر

  1. سیدحبیب مرادی خرداد 2, 1400

    سلام دو تا باغچه داریم براشون دوتا استخر با ابعاد 4*10 به عمق 2 متر دارای قسمت کودک چهار مستطیلی شکل مطابق یکی از نمونه هاتون که عکسش رو گذاشتید از یک طرف نیم دایره داره میخواستم. لطفا قیمت بفرستید و نصب آن چقدر هزینه میگیرید. محل پروژه اندیمشک استان خوزستان

  2. بابک اکبری فروردین 5, 1400

    سلام. سال نو مبارک
    می خواستم بدونم هزینه احداث استخر بتنی روی سطح زمین به ابعاد تقریبی ۶×۱۰×۱.۵ متر چقدر هست؟
    با تشکر

    1. کارشناس آکام استخر فروردین 5, 1400

      با تبریک سال نو خدمت شما

      هزینه احداث استخر روی زمین ( بدون محوطه سازی اطراف ) موتورخانه همراه آبگرم و سیستم ‌تصفیه ، سازه بتنی و نصب سرامیک حدود ۳۰۰ میلیون تومان بودجه لازم خواهد داشت.

  3. سید حسین عباسی تیر 13, 1399

    سلام وقت بخیر من در حال ساخت خانه در روستا هستم در زیر زمین خانه ابعاد ۳&۶ به عمق ۲ متر گود برداری کردم برای استخر
    تازه با استخر فایبرگلاس آشنا شدم
    ۱- با این ابعاد استخر کدام مدل دارید ( مشخصات )
    ۲- هزینه رو بفرمایید
    ۳- لطفا یه شماره تماس که بتونم پیگیری کنم
    ۴- شماره تماس بنده ۰۹۱۶۹۰۰۰۴۸۵

    1. کارشناس آکام استخر تیر 17, 1399

      با سلام ، ممنون از دیدگاهتون

      شرکت آکام استخر در حال حاضر در طراحی و ساخت استخرهای شنا بتنی فعالیت دارد و همچنین به دلیل عمر طولانی تر و مقاوم تر بودن اجرا استخر بتنی را به شما پیشنهاد می دهد.

      البته گاهی اوقات استخرهای فایبرگلاس به دلیل مشخصاتی همچون سبک بودن و راحتی پیاده سازی بسیار کاربردی و مفید خواهند بود.

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مرتبط

کلمات کلیدی را وارد نمایید