آب بندی و عایق کاری استخر

آب بندی و عایق کاری استخر

آب بندی و عایق کاری استخر

یکی از مهم ترین گام ها در ساخت استخر ، آب بندی و عایق کاری آن و پیدا کردن بهترین روش برای این کار است. آب بندی استخر بسته به نوع کاربری و ساخت آن ها می تواند متفاوت باشد و موادها و روش های مختلفی برای اب بندی استخرهای شنا ، کشاورزی ، بلوکی ، بتنی و… وجود دارد.

استفاده از مواد عایق کاری استاندارد می تواند بسیار اهمیت داشته باشد و شما را از به دردسر انداختن در آینده آسوده خاطر نماید. در این مطلب سعی می کنیم تمام مواد آب بندی  و عایق کاری برای ساخت های متفاوت استخرها را بررسی کنیم.

عکس آب بندی استخر شنا با مواد نانو

عکس آب بندی استخر شنا با مواد نانو

مواد آب بندی و عایق کاری استخر

امروزه با وجود پیشرفت تکنولوژی و علم ، هر روزه مواد آب بندی و عایق کاری جدیدی برای استخرها تولید می شوند و همچنین روش های جدید و راحت تری هم برای این منظور ابداع می شوند. ولی ما باید بهترین روش و مواد را متناسب با نوع ساخت استخر و بودجه در اختیارمان انتخاب کنیم و از کارمان اطمینان داشته باشیم.

تقریبا تمامی مواد آب بندی استخر از جنس عایق های پلیمری و رزین ها هستند و به صورت چسب آب بندی و رنگ های اکریلیک در دسترس می باشند. چند نوع از این مواد عایق بندی استخر را با هم بررسی می کنیم.

مواد نانو برای آب بندی استخر

همانطور که می دانید نانو یکی از فناوری های جدید است که لباس های دارای این خاصیت با ضد آب بودنشان معروف شده بودند. پس این ویژگی می تواند در آب بندی استخر بسیار کاربردی باشد. در فناوری نانو از مواد در مقیاس و بافت بسیار کوچک استفاده می شود که آب امکان عبور از آن را نخواهد داشت و این نوع مواد همچنین از مقاومت بالایی به خاطر فرمول پیچیده اشان برخوردار هستند که شما را از دغدغه ها در رابطه با نشتی استخر دور خواهند کرد.

آب بندی استخر با عایق Z90

چسب آب بندی و عایق Z90 محصول شرکت NSG ماده ای به صورت مایع با رنگ شیری است و به صورت 100 درصد ضد آب می باشد و راه حل مناسبی برای جایگزین کردن عایق های سنتی همچون قیر و ایزوگام می باشد.

چسب Z90 بر پابه رنگ ها و رزین های اکریلیک ساخته شده و دارای خاصیت نانو است و می توان آن را در هر نوع ملات و دوغابی برای ضد آب کردن قسمت های مختلف استفاده کرد و پس از اجرا به خوبی با سازه شما مخلوط شده و کاملا بی رنگ می شود. قیمت چسب Z90 زیاد بالا نبوده و به صورت گالنی در حجم های 10 و 20 لیتری به فروش می رسد.

عکس چسب آب بندی استخر Z90

عکس چسب آب بندی استخر Z90

آب بندی استخر با چسب sa12

این نوع چسب یکی از معروف ترین مدل چسب بتن برای ساختن ملات آب بندی استخر است و به خوبی با سطوح سیمانی و بتنی پیوند برقرار می کند. همچنین از چسب SA12 می توان برای عایق کاری مجدد استخرهایی که نشتی دارند استفاده کرد و به خوبی به سطوح بتنی قدیمی می چسبد.

این ماده به صورت مایع و به رنگ سفید بوده و معمولا در ملات های آب بند کاشی کاری و نماسازی استخر برای آب بندی استفاده می شود و مقاومت بسیار خوبی در برابر آب خواهد داشت.

آب بندی استخر با ایزوگام امکان پذیر است ؟

ایزوگام همانطور که معروف است بیشتر برای پشت بام ها و کف سرویس های بهداشتی و حمام استفاده می شود و برای نگهداری آب در محفظه ای به صورت طولانی مدت طراحی نشده است.

اگر آب بندی استخر را با ایزوگام انجام دهید این مواد به خوبی با بدنه استخر شما پیوند برقرار نمی کند و به مرور زمان در فشارهای بالا از جای خود بلند می شود و تمامی قسمت های ظاهری استخر شما را خراب می نماید. با وجود این همه مواد عایق کاری جدید با فناوری های روز دنیا استفاده از ایزوگام برای عایق کاری استخر اصلا مناسب نیست.

آب بندی و عایق کاری استخر بتنی یا سیمانی

عکس آب بندی و عایق کاری استخر بتنی

عکس آب بندی و عایق کاری استخر بتنی

آب بندی و عایق کاری یک استخر بتنی ممکن است به لحاظ فنی مشکل نباشد ولی می تواند یکی از چالش برانگیزترین موانع سر راه باشد. شما برای آب بندی یک استخر بتنی باید در هنگام ساخت به فکر استفاده از مواد آب بندی باشید، پوشش های ضد آب و محصولات مانع ورود آب تمایل به پیوند بهتر با زیرلایه های بتنی دارند.

چرا که در ترکیبات شیمیایی مشابه هستند و توسط عوامل پلیمری اتصال بهتری را برقرار می کنند. در هنگام ساخت استخر جدید نیازی به خشک شدن کامل بتن ها برای استفاده از مواد آب بندی استخر نیست و آن ها قابلیت تنفسی دارند و چند روز پس از بتن ریزی می توانند مورد استفاده قرار بگیرند و سرعت کار شما را افزایش دهند.

آب بندی استخر کشاورزی و بلوکی

عکس آب بندی و عایق کاری استخر کشاورزی بلوکی

عکس آب بندی و عایق کاری استخر کشاورزی بلوکی

بیشتر استخرهای کشاورزی در حال حاضر به صورت بلوکی ساخته می شوند، به این صورت که برای احداث استخر یک گودی به ارتفاع تقریبا 3 متر معمولا (بسته به نیاز می تواند بیشتر باشد) توسط بیل مکانیکی در طول و عرض مشخص حفر می گردد. اطراف این گود را با استفاده از بلوک های سیمانی سنگین دیوارچینی می کنند و سپس با بتن ریزی کف استخر و سیمان کاری دیواره ها آن را کمی در برابر فشارها مقاوم می سازند.

حالا نوبت به استفاده از ملات نرم در استخرهای کشاورزی است که با استفاده از چسب های عایق Z90 و SA12 آن را می سازند و بر روی کف و دیواره ها استفاده می کنند و بعد از همه این مراحل از رزین ها و رنگ های پلیمری ضد آب مناسب می توان برای مقاومت بیشتر استخر کشاورزی و زیبایی هر چه بیشتر بهره گرفت.

بدون نظر

  1. محمد نجف پور بهمن 20, 1401

    با سلام. برای آب بندی دیوارها و کف حوض آبنما با مقطع دایره ای چکار باید کرد. با تشکر

    1. کارشناس آکام استخر فروردین 6, 1402

      با توجه به اینکه آببندی استخر ، کاری تخصصی می باشد توضیح مراحل به تنهایی کافی نیست و اجرای توضیحان توسط تیم غیر حرفه ای قطعا موجب اتلاف سرمایه و انرژی خواهد بود. توصیه میشود حتما از یک تیم تخصصی که کار تعمیرات و آببندی انجام میدهند کمک حرفه ای بگیرید.
      موفق باشید.

  2. کاظمی آذر 15, 1400

    سلام بنده استخری ساخته ام در سیمانکاری و دیوارها از پودر واتر پروف استفاده کردم در نامه سیمان آزمایش واتر پروف هنوز آب وارد استخر نکرده ام برای اطمینان بیشتر چه عراقی روی نامه بزنم انازه استخر۷در۷درعمق۴ متر ممنون از راهنمایی شما

    1. کارشناس آکام استخر اسفند 15, 1400

      از عایق های پلیمری دو جزیی استفاده کنید

  3. مهدی آبان 3, 1400

    سلام یک آب نما در ابعاد 3در4دارم که کف و بدنه رو ایزوگام کردم آیا این چسب بتن میتونم روی همین ایزوگام استفاده بکنم یا باید کنده شود

    1. کارشناس آکام استخر اسفند 15, 1400

      سلام
      ایزوگام مناسب این کار نیست. چسب بتن رو روی سیمان میتونید بزنید

  4. رضا حصاری شهریور 6, 1400

    سلام. یک استخر در ابعاد 4 در 6 و عمق 1/50 با سازه بتن و میلگرد 10 با شبکه 25 درست کردیم. در داخل سازه هم واتر استاپ هم چسب بتن استفاده کردیم. متاسفانه بعلت بی مبالاتی پیمانکار از چند نقطه نشتی زیاد آب و از بعضی نقاط هم نشستی داره. برای آب بندی چکاری میشه انجام داد.( عرض دیواره 20 سانتی هست )

  5. بهرام تیر 28, 1400

    سلام و عرض ادب و خسته نباشید خدمت شما
    یه استخر ویلایی به عرض 4 و طول 8 و ارتفاع 1/5 با بلوک بتنی و ملات کاملا پر با عیار 200 (بلوک 20 برای جبه های کاملا مدفون در خاک و بلوک 40 برای جبه های 80 سانت بالای خاک و 70 سانت مدفون ساختیم)(زمین شیبدار هست)
    بهترین و مقرون به صرفه ترین روش برای عایق کردن این استخر رو پیشنهاد میفرمایید؟
    باتشکر از پاسخ گویی شما

    1. کارشناس آکام استخر تیر 29, 1400

      با سلام ، ممنون از دیدگاهتون
      پیشنهاد می شود حتما حداقل یک شبکه آرماتور در کف و دیوار بافته شود ، قالب بندی و بتن ریزی انجام و حتما درز بین کف و دیوار نوار واتراستاپ در نظر گرفته شود.
      از ساخت استخرهای بلوکی پرهیز کنید. ریسک ترک خوردن بسیار بالاست و در صورت ایجاد ترک، هیچ مواد آب بندی نمی تواند جلوی نشت آب را بگیرد.

      1. کارشناس آکام استخر تیر 29, 1400

        با سلام ، ممنون از دیدگاهتون
        اگر درست اجرا شده باشد احتمالا مشکل خاصی متوجه شما نیست.
        بهتر بود روی سیمان کاری و قبل از نصب سرامیک ، چسب آب بندی و سیمان را ترکیب می کردید و دو مرتبه روی سطوح و به ویژه محل ورود و‌ خروج لوله ها را آب بندی میکردید.

  6. بابک محسن نژاد تیر 27, 1400

    سلام
    من یک استخر ۵ در دو و نیم در ۲ با بتن مسلح میلگرد۱۴ و ماهیچه بندی و بتن یکپارچه و سیمان دوبل و ضخامت دیواره ۲۰ و کف ۳۵ ساخته ام با نانو z 90 روی بتن را بصورت پاششی و قلم مویی ۲ بار نانو کرده و واتر استاپ هم استفاده کردم .در مرحله نصب کاشی به بتن سرامیک z90 مخلوط نموده و درز سرامیکها را هم با نانو z90 پر نمودم آیا باز لازم هست کاری بکنم

  7. احمد عاقل تیر 18, 1400

    سلام و وقت شما بخیر
    استخر با بتن و ارماتور بندی تحت نظارت ناظر عمران احداث کردم.‌ضخامت دیواره ها ۳۰ سانتیمتره

    سقف و هم تیرچه بلوک کردم و کاملا بسته است. فقط یک دهنه بازه. برا گلخانه
    سوالم اینه که ایا بازم نیاز به رنگ یا نانو یا چیز دیگه ای برا جلوگیری از نشت. داره یا نه..
    ممنونم

  8. علی اکبر اردیبهشت 31, 1400

    سلام در استخر با بلوک سیمانی در ابعاد ۳ در ۵ در ۲ استفاده از میلگرد ۱۰ در فاصله های ۴۰ سانت کافی میباشد یا خیر؟

    1. کارشناس آکام استخر خرداد 1, 1400

      با سلام
      حتما یک سبد کامل با میلگرد بافته شده در کف و دیوار اقدام به ساخت کنید.

  9. علی اکبر اردیبهشت 31, 1400

    سلام استخری به شکل L در ابعاد ۳ در ۵ و انتهای آن ۲ در ۲ و عمق ۱۷۰ سانت با بلوک قطر۲۰سانتی درحال ساخت هستم که بلوک دیواره ها شروع نشده است. فقط کف را با قلوه سنگ و بتن مگر و یک لایه توری فلزی میلگرد ۴ خوابونده ام و دیواره ها به فاصله ۴۰ سانت میلگرد ۱۰ بصورت L به شبکه توری کف دوخته شده است. در مرحله بلوک چینی دیوارها و بتن ریزی کف هستیم سوالم اینه که اول بتن کف که با چسب پلیمری مخلوط شده بریزیم یا اول بلوک چینی دیوار را شروع کنیم. ضمنا داخل ملات بلوک چینی هم مواد پلیمری لازم است یا فقط درملات استر و نرمه اضافه شود کفایت میکند؟ اگر نکته ای لازم میدانید که اضافه شود راهنمایی کنید خیلی سپاسگذارم.

    1. کارشناس آکام استخر خرداد 1, 1400

      با سلام
      توصیه می کنیم با ساخت سازه بتن مسلح از هدر رفت هزینه ها در اثر ترک یا شکست احتمالی جلوگیری کنید.
      با صرف کمی هزینه بیشتر و ساخت استخر با بتن مسلح خودتون رو بیمه کنید.

  10. امیر اردیبهشت 28, 1400

    با سلام یک استخر دارم که با اجر ساختم سیمان کاری شده و با چسب z90 اب بندی کردم و رنگ استخری هم زدم اما نرمه کشی دیوار خوب نبوده و کمی نشتی داره ایا میتوانم روی همان با چسب z90 بار دیگر نرمه کشی کنم

    1. کارشناس آکام استخر اردیبهشت 28, 1400

      با سلام

      بارها تاکید کرده ایم که ساخت استخر با سازه ای به غیر از بتن مسلح پایدار نبوده ، نیست و نخواهد بود. با این حال استفاده مجدد از چسب Z90 می تواند مفید باشد، ولی امکان مجدد ترک و نشتی به دلیل استحکام نداشتن سازه استخر وجود دارد.

  11. ناصر اردیبهشت 25, 1400

    سلام من یک استخر با ابعاد 10*3*3 با آجرساختم بعد از سیمانکاری آب میداد که ایزوگام کردم حالا بعد از سه سال بازم داره آب کم می‌کنه کم هزینه ترین راه برای آب بندی چیه به دلیل گرانی میلگرد امکان بافت سراسری با میلگرد رو ندارم با سپاس از شما

    1. کارشناس آکام استخر اردیبهشت 28, 1400

      با سلام ، ممنون از دیدگاهتون
      استخر بدون سازه بتن مسلح به اینگونه مشکلات بر خواهد خوزد.
      ایزوگام کمکی در این خصوص نمی کند و می بایست حتما از یک متخصص آب بندی برای این کار در شهر مورد نظر استفاده کنید.

      در ضمن مجموعه آکام استخر در حال حاضر خدمات آب بندی ارائه نمی دهد.

  12. پادرا مطلق اردیبهشت 16, 1400

    سلام استخری با ابعاد کوچک ۳ در ۴ و عمق ۱۷۰ اجری با شفته و کف آرماتور بندی شده چه کاری انجام بدم تا کاملا عایق بشه و اب کم نکنه

    1. کارشناس آکام استخر اردیبهشت 18, 1400

      با سلام
      به دلیل عدم اطمینان به سازه بلوکی پیشنهاد می شود یک شبکه آرماتور در دیواره ها هم استفاده نمایید حتما.

  13. صادقی اردیبهشت 15, 1400

    با سلام .
    برای یک استخر 4 در 7 متر مربع با ارتفاع 1.5 متر که با بلوک ساخته شده پیشنهاد آب بندی مخلوط کردن چه موادی با سیمان جهت بسته زنی هست ؟
    بعد از بسته زنی هم مواد آب بند نیاز داره؟

    1. کارشناس آکام استخر اردیبهشت 15, 1400

      با سلام
      استخرهای بلوکی بسیار نامطمئن هستند و با هر روشی ممکن هست که مشکل نشتی پیدا کنند. پیشنهاد میشه حداقل یک سبد یکپارچه با میلگرد در کف و دیوار بافته شود تا در مقابل هر نوع کشش ، سازه شما دچار مشکل نگردد.

  14. حسینی اردیبهشت 9, 1400

    با سلام
    آیا در شهر مشهد هم نمایندگی دارید یا مسولیت اجرای یک استخز خانگی را قبول می کنید ؟ با تشکر

    1. admin اردیبهشت 9, 1400

      با سلام
      اجرا و ساخت استخر و جکوزی در تمامی شهرهای کشور انجام می گردد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و نمونه کارها می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۲۱۲۲۳۵ تماس حاصل فرمایید.

  15. اصغر عزیزی اردیبهشت 4, 1400

    سلام ببخشید ما یک استخر اجرا کردیم وبا چسب بتن آب بندی کردیم و بعد سرامیک کردیم ولی اکنون که استخر آبگیری شده نشتی دارد میشود راهنمایی بفرمایید که چکار کنیم

    1. کارشناس آکام استخر اردیبهشت 5, 1400

      با سلام
      باید قبل از نصب سرامیک کاری، تست آب بندی کاسه استخر رو انجام می دادید.
      نقاط بحرانی مثل کفشورها ، دهانه های ورودی و خروجی رو بررسی و مجدد آب بندی کنید.

  16. جامعی اردیبهشت 1, 1400

    سلام یک استخر دیوار چینی کردیم با آجر و پشت دیوار رو هم شفته ریختند ته استخر رو هم شفته کاری کردند حالا برای عایق بندی اساسی چی توصیه میفرمایید ایزوگام یا…

    1. کارشناس آکام استخر اردیبهشت 3, 1400

      با سلام
      متاسفانه روش اسناندارد و اصولی برای آب بندی استخر ساخته شده با آجر وجود نداره و احتمال ترک و نشت آب همچنان زیاد است. تنها می توان به صورت موقتی با استفاده از مواد آب بند شکاف ها را پر کرد.

    2. ناصر تیر 2, 1400

      سلام مشکل حرکتی دارم یک استخر داخل اتاق میخوام درست کنم برای آب درمانی به ابعاد طول ۲ عرض ۱/۲۰ وارتفاع ۸۰ سانت چون داخل خونه هست عایف بندی اون خیلی اهمیت داره راه مطمئن برای عایق بندی چیست لطفا راهنمایی نمایید

  17. Fardin فروردین 7, 1400

    با سلام لطفا در خصوص ساخت استخر کشاورزی تیمی دارید که به ما معرفی نمایید با تشکر جهنگیری از اردبیل

  18. جواد فروردین 4, 1400

    سلام
    جهت نصب سرامیک برای استخر ساخته شده از بلوک از چه نوع چسبی استفاده کنیم که با سیمان مخلوط و آبندی خوبی هم داشته باشه

    1. کارشناس آکام استخر فروردین 5, 1400

      با سلام ، ممنون از دیدگاهتون
      با وجود چسب های تقلبی ، امکان توصیه چسب خاصی وجود ندارد. بهتر است از نصاب سرامیک مشورت بگیرید.

  19. استخر کشاورزی خرداد 4, 1399

    با سلام … شما برای کشاورز ها هم استخر درست میکنید … منظورم استخر کشاورزی بزرگ از نوع ژئوممبران هست؟

    1. کارشناس آکام استخر خرداد 23, 1399

      با سلام ، ممنون از دیدگاهتون

      خیر این مجموعه بصورت تخصصی در ساخت استخرهای خانگی ، ویلایی با طراحی مدرن و مجموعه های آبی در کشور فعالیت دارد.

  20. رسول اردیبهشت 26, 1399

    سلام گالن 20لیتر قیمت؟

    1. کارشناس آکام استخر اردیبهشت 27, 1399

      با سلام ، ممنون از دیدگاهتون

      برای استعلام قیمت لطفا با بخش فروش با شماره 44692280 تماس حاصل فرمایید.

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مرتبط

کلمات کلیدی را وارد نمایید