علت سبز شدن آب استخر

علت سبز شدن آب استخر

علت سبز شدن آب استخر

اصلا منظره خوبی نیست که شما شب می خوابید، صبح بیدار می شوید و می بینید آب استخر شفاف و زلال شما به رنگ سبز در آمده است. و اما واقعا علت سبز شدن رنگ آب استخر شنا چیست؟ آب استخرهای شنا باید دائما تمیز و آماده استفاده باشند و سلامت شما را تضمین کنند، ناگفته نماند که این معضل تنها مربوط به استخر شنا نیست و استخرهای کشاورزی هم می توانند به رنگ سبز در آیند. اما مولکول های آب تمایل به جمع آوری باکتری ها و جلبک ها دارند و در صورت عدم استفاده از تصفیه استخر و تعادل شیمیایی مناسب با گذشت زمان رنگ آب استخر شما را تغییر می دهند. آب استخر شنا به دلیل جلبک موجود در آب سبز رنگ می شود و جلبک ها به سرعت می توانند رشد کنند، به خصوص زمانی که مثل تابستان هوا گرم است و یک شبه شما را غافلگیر می کنند.

عکس سبز شدن آب استخر

عکس سبز شدن آب استخر

راه های رفع و از بین بردن سبزی آب استخر

بعد از اینکه پی بردیم علت سبزی آب استخر شنا و کشاورزی چیست، حالا نوبت به این می رسد که چگونه برای ازبین بردن آن اقدام کنیم و از چه روش هایی برای رفع سبزی و جلبک آب استخر استفاده کنیم. در این مطلب به برخی از نکات موثر در پایین اشاره می کنیم :

موازنه تعادل PH آب استخر

کلر یک ماده شیمیایی تصفیه کننده استفاده شده در استخرها برای کشتن باکتری ها است که در طول زمان ایجاد می شوند و منجر به تغییر رنگ آب می شوند. آب سبز که اغلب نشانه وجود جلبک است، نه لزوما باکتری ها، اما باید بدانیم که استخرهای مختلف باکتری های متفاوتی دارند که می توانند بر روی آب تاثیر بگذارند. اگر موازنه تعادل PH آب در مقدار مناسب نباشد، به باکتری ها اجازه فعالیت می دهد و منجر به تغییر رنگ بیشتر می شود. اگر سطح PH بیش از حد پایین باشد، آب اسیدی است و در طول زمان اجزا فلزی را از بین خواهد برد. وقتی که سطح PH بیش از حد بالا باشد باکتری ها را نمی کشد و به تولید میزان بیشتر کلسیم و مواد معدنی موجود در آب کمک می کند. تعادل PH یک استخر سالم باید بین 7.2 تا 7.8 باشد.

عکس تعادل PH آب استخر

عکس تعادل PH آب استخر

تمیز کردن فیلتر تصفیه استخر

همه مسائل مربوط به رنگ آب، تقصیر خود آب نیستند. به عنوان مثال زمانی که فیلتر تصفیه استخر به درستی کار نمی کند، جلبک ها قادر به تصفیه توسط آن نخواهند بود و استخر شما تبدیل به یک محیط پرورش جلبک ها ، قارچ ها و دیگر باکتری ها خواهد شد و در نهایت آب استخر به رنگ سبز در می آید. شما می بایست از یک شرکت پشتیبانی کننده استخر کمک بگیرید و یا به صورت شخصی اقدام به سرویس و تمیز کردن سیستم تصفیه استخر خود بپردازید. شما به راحتی می توانید فیلتر را خارج کنید و آن را با استفاده یک برس زبر و آب تمیز کنید و یا اگر اوضاع ان خیلی خراب بود، تعویض کنید. استخرهای شنا مختلف فیلترهای تصفیه مختلفی دارند و اگر با این جزئیات آشنایی ندارید از شرکت سازنده استخر کمک بگیرید.

عکس شستشو فیلتر تصفیه آب استخر

عکس شستشو فیلتر تصفیه آب استخر

شوک ناگهانی با کلر و محلول ضد جلبک

سریع ترین و موثرترین راه برای از بین بردن سبزی آب استخر این است که شوک ناگهانی با کلر و محلول ضد جلبک در آب ایجاد کنید. روش شوک یک راه حل موقتی برای از بین بردن جلبک هاست و حتی زمانی که PH در شرایط نرمال باشد و شما به مشکل تغییر رنگ آب مواجه شوید، این روش مناسبی برای استفاده است. بگذارید استخر به مدت 24 ساعت با این محلول ها مخلوط بماند و حتما پمپ را تا 12 ساعت بعد از مخلوط کردن آن ها برای کمک به تصفیه روشن بگذارید.

عکس محلول ضد جلبک آب استخر شنا

عکس محلول ضد جلبک آب استخر شنا

در آخر باید بگوییم که بهترین درمان برای داشتن یک استخر شنا استاندارد با کیفیت آب خوب، نگهداری منظم آن است. این بدین معنی است که تمام قسمت های استخر شما باید به طور منظم اعم از جداره ها ، دیواره ، کف ، پمپ ، فیلتر و… تمیز و سرویس شود و تعادل PH و افزودن به موقع کلر را بررسی و کنترل نمایید. تعمیر و نگهداری استخر شنا یک کار تمام وقت است و باید به طور روزانه چک شود تا شفافیت آب حفظ شود.

بدون نظر

  1. علی مرداد 11, 1400

    سلام بری رفع حلبک استخر که آبش برای کشاورزی استفاده میشه راهکار نگفتید. دوستان هم سوال کرده بودند ولی جواب ندیدم میشه لطفا راهنمایی کنید از چه ماده ای استفاده کنیم

    1. کارشناس آکام استخر مرداد 22, 1400

      با سلام ، ممنون از دیدگاهتون
      پیشنهاد می شود استخر را با روش های ضد عفونی بدون کلر مانند استفاده از دستگاه یو وی بهره مند کنید که تا ۸۰ درصد می تواند به کاهش مصرف کلر کمک کند. همچنین قبل از آبیاری مدت زمان ۵ روز از افزودن کلر پرهیز نمایید.
      با استفاده از تست کیت ، همیشه میزان کلر آب را پایش کنید تا از افزودن کلر اضافی به آب جلوگیری شود.

      دقت نمایید این ها بخشی از راه حل های پیشنهادی می باشند و در صورتی که شما روش های بهتری سراغ دارید حتما ان ها را با ما به اشتراک بگذارید.

  2. امین نجفی مرداد 3, 1400

    سلام ، اب استخر در حال سبز شدن و کم کم دیواره ها داشت جلبک میزد ، شوک کلر انجام دادم برای ۴۵ متر مکعب یک کیلو دویست گرم کلر اضافه کردم اب استخر حالت دوغی یا شیری شده میخواستم بدونم نرماله ؟؟؟

    1. کارشناس آکام استخر مرداد 4, 1400

      با سلام و وقت بخیر
      وضعیت موجود نشانه بالا بودن حالت قلیایی آب می باشد.
      اسید خشک یا اسید مایع رقیق شده (۳۳ درصد) به آب اضافه کنید تا PH آب به حدود ۷.۴ برسد.
      به مدت ۴۸ ساعت از شنا کردن در آب استخر پرهیز کنید

      1. علیرضا آبان 6, 1400

        سلام استخر من ۹۰ هزار لیتر اب میگیره پر کردم کم کم داره سبز میشه و اینکه کرم های قرمز خونی گزاشته میخواستم بدونم برای این میزان اب چقدر باید کلر بریزم و چجوری بریزم و چه موادی بریزم

        1. کارشناس آکام استخر اسفند 15, 1400

          سلام
          سیستم تصفیه دارید؟

  3. محسن علیزاده تیر 9, 1400

    سلام وقت بخیر. برای از بین بردن جلبک استخر چه کاری باید انجام داد که از آب استخر برای آبیاری درختان هم بشه استفاده کرد و ضرری برای درختها نداشته باشه؟

    1. مهردادبخشنده شهریور 1, 1400

      سلام ممنون از توضیحاتی که برای مشتریان خود می دهید و وقت میگذارید. استخری با 12 متر مکعب آب احداث کردم. سنگ نمک چه کمکی میکند؟ یکی گفته 60 کیلوینگ نمک داخلش بنداز.

  4. سعدي خرداد 26, 1400

    سلام براي جلوگيري از اب استخر داخل باغ كه دستگاه تصفيه نداره چي پيشنهاد ميديد كه به ابياري باغ هم اسيب نزنه

  5. اکبر خرداد 10, 1400

    سلام
    یه استخر کشاورزی برا ذخیره آب دارم، با عایق ژئوممبران!
    جلبک رشد کرده باعث گرفتگی فیلتر دیسکیا میشه
    تو این فصلم نمیتونم خالیش کنم
    لطف میکنید راهنمایی بفرمایید

    1. کارشناس آکام استخر خرداد 13, 1400

      با سلام
      در صورتی که از موادی مثل کلر و کات کبود نمی توانید استفاده کنید، پیشنهاد می شود از سیستم ازن زنی و یا UV برای گندزدایی استفاده نمایید.

  6. حمید خرداد 9, 1400

    سلام. آیا نور مستقیم خورشید هم باعث تولید جلبک میشه؟ این اتفاق در آکواریوم ها میفته
    استخر ما سرپوشیده و دیوار اون شیشه ای هست. محیط داخل سالن هم خیلی گرم شده
    میخواستم ببینم اگر پرده بکشیم مشکل حل میشه؟

    1. کارشناس آکام استخر خرداد 10, 1400

      با سلام ، ممنون از دیدگاهتون
      بله نور خورشید میتواند باعث رشد جلبک شود. برای جلوگیری از رشد جلبک حتما باید مقدار کلر باقیمانده آب را کنترل نمایید و سعی کنید همیشه 1ppm کلر در استخر داشته باشید. نصب دستگاه گندزدایی UV هم می تواند به شما برای جلوگیری از سبز شدن آب کمک کند.

  7. منصور مرداد 2, 1399

    سلام
    من یه استخر دارم داخل باغ چیکار کنم که رنگ آب سبز نشه؟

  8. محسن مرعشی تیر 29, 1399

    سلام ببخشید اب استخرم کلا شفاف بود ولی وقتی کلر زدم کاملا اب به رنگ سبز شد برای حل مشکل که دوباره اب شفاف شود چیکار باید بکنم البته تست کلر گرفتم میزانش نرمال بود وای کمی ph بالا بود

    1. کارشناس آکام استخر تیر 31, 1399

      با سلام ، ممنون از دیدگاهتون
      تغییر رنگ بعد از کلرزدن به دلیل اکسید شدن یون های فلزی موجود در آب مثل آهن هستش. در این مواقع شما می بایست کلر بیشتری به آب بزنید تا کلیه این یون ها اکسید بشن. منظور از کلر بیشتر شوک کلر هست که در حدود 8-10 ppm کلر باید یه آب اضافه بشه.

  9. مسعود کیاپاشا خرداد 31, 1399

    سلام وقتتون بخیر
    آب استخری در حال سبز شدن بود، کلر بهش اضافه کردیم، فردا آب کلا سبز شد و یک استخر دیگر هم کلر بهش اضافه کردیم آب قهوه ایی شد، علتش چیه؟

    1. کارشناس آکام استخر تیر 2, 1399

      با سلام ، ممنون از دیدگاهتون

      به دلیل وجود یون های فلز آهن و اکسید شدن آنها توسط کلر این اتفاق میافتد.

      اضافه نمودن کلر به تنهایی نمی تواند به تصفیه آب و تمیز ماندن استخر کمک نماید و این فرایند وابسته به بخش های گوناگون می باشد و شما باید حتما آن ها را رعایت نمایید.

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مرتبط

کلمات کلیدی را وارد نمایید