انواع سیستم گردش آب

انواع سیستم گردش آب

انواع سیستم گردش آب

 

مسیر جریان آب در سیستم لوله کشی به درک صحیح عملکرد ساخت استخر کمک می کند. استفاده از یک سیستم گردش آب مناسب و کارآمد در ساخت و نگهداری استخر از اهمیت زیادی برخوردار است. سیستم گردش آب استخر از تجهیزات و قطعات مختلفی تشکیل شده است که وظیفه که گردش آب در مدار را برعهده دارد و همچنین  تصفیه آب استخر نیز از وظایف آن به حساب می آید. این سیستم در به گردش در آوردن آب جکوزی نیز کاربرد بسیاری دارد. در این مقاله تلاش کرده ایم تا برای آشنایی بیشتر شما با این سیستم مطالب مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

 

انواع سیستم گردش آب

استخر ها از نظر تامین، سیستم گردش آب و تعویض به 3 دسته تقسیم می شوند که هر یک از آن ها دارای ویژگی ها و مشخصات مختلفی هستند. در ادامه به هر کدام از این سیستم ها به صورت مختصر اشاره کرده ایم.

  • استخر های راکد

استخر های راکد، مانند مخزنی بدون گردش آب و فیلتر هستند که در این استخر ها تا وقتی که کیفیت و خلوص آب در حد قابل قبول باشد، آب آن قابل استفاده است و بعد از کثیف شدن تمام آب با آب تازه جایگزین می‌ شود. امروزه استفاده از استخر های راکد به طور کامل منسوخ شده است و دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرند.

  • استخرهای با جریان آب گذرا

استخر های با جریان آب گذرا از جهت  وضعیت سیستم گردش آب، از ساده‌ ترین انواع استخر ها هستند. در این نوع از  استخر ها آب از منابعی مانند رودخانه، دریاچه، برکه، چشمه‌ های آب و… تامین می‌ شود و آب در دسترس به صورت مداوم با آب تازه که از منابع  تامین می‌ شود، تعویض می‌ شود. استفاده از استخر های با جریان آب گذرا به دلیل استفاده از لوله‌ کشی شهری و مصرف زیاد آب متداول نیست و همچنین هزینه آن بسیار بالا است بنابراین در بسیاری از آیین‌ نامه‌ های محلی استفاده از این روش برای ساخت استخر غیر مجاز تلقی می شود.

  • استخر های با سیستم گردش آب مدار بسته

هدف از گردش آب در استخر ها این است که آب فیلتر، تصفیه و ضدعفونی شده و با اطمینان به همه قسمت‌ های استخر برسد و آب آلوده به روش صحیح و اصولی از آن خارج شود. برای رسیدن به این هدف نیاز است که درک صحیحی از الگو ی گردش آب استخر وجود داشته باشد. از مهم ترین روش هایی که در استخر ها برای به گردش درآوردن آب مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده از پمپ و شبکه های متصل به لوله کشی برای به جریان انداختن آب درون استخر می توان اشاره کرد. این روش از اصلی ترین و بهترین روش های گردش آب به شمار می آید که از ویژگی ها و استاندارد های خاصی برخوردار است. الگو های گردش آب تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند عمق، حجم و شکل استخر هستند. نکته قابل توجه این است که نوع کاربری استخر و تجهیزات به کار رفته در آن مانند تجهیزات تولید موج، تجهیزات متلاطم‌ سازی آب و… نیز تاثیر زیادی بر روی الگو ی جریان آب دارند.

عوامل موثر در عملکرد سیستم گردش آب استخر

طراحی مدار گردش آب  استخر بر اساس اندازه، شکل و کاربری استخر انجام می‌ شود. از جمله مهم‌ ترین عواملی که بر عملکرد مدار گردش آب تاثیر دارند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

از مهم ترین نکات قابل توجه در ساخت استخر، نگهداری آب زلال و مناسب و در نظر گرفتن روشی مناسب برای جلوگیری از کدر شدن و رشد جلبک در آب است. در صورتی که مواد شیمیایی به کار رفته در آب استخر در تعادل باشد، در صورت عدم وجود سیستم گردش آب مناسب، در طولانی مدت در زلال ماندن آب در طول زمان مشکلاتی رخ می دهد.

گردش مناسب آب و هدایت آن به سیستم فیلتراسیون، مانع از رکود آب می شود و جریان آب مناسب در استخر را ایجاد می کند و این گونه شفافیت و زلال ماندن دائمی آب استخر فراهم می‌ شود.

  • موقعیت جت‌ ها و دمنده‌ ها

استخر ها عموما دارای دو تا سه جت و دمنده هستند. این تجهیزات وظیفه بارداندن آب را با فشار از طریق مدار گردش آب و عبور از فیلتر ها به استخر را بر عهده دارند. برای دستیابی به گردش آب موثر، توسط دمنده‌ ها استخر آب در جهت های مختلف قرار می‌ گیرند و از یک سمت به استخر تزریق می شوند و از سمت دیگر از طریق سیستم اسکیمر یا سر ریز، به تصفیه‌ خانه هدایت می‌ شود. با توجه به شکل و نوع استخر، جهت گردش آب و موقعیت جت‌ ها و اسکیمر ها، تعیین و طراحی می شود.

 توصیه می‌ شود جت‌ هاو دمنده‌ها در بخش عمیق استخر و در مقابل اسکیمر تعبیه و جایگذاری شوند چرا که در این صورت آب بخش‌ های عمیق هم به گردش درآمده و جریان آب به درستی برقرار می‌ شود.

  • بررسی مناطق مرده یا نقاط کور

تنها با تعیین دقیق محل جت ها و دمنده ها و اسکیمر ها گردش آب به خوبی انجام نمی شود و لازم است که نقاط مرده یا کور استخر نیز شناسایی شوند چرا که در این بخش‌ ها گردش و سیرکولاسیون به خوبی انجام نمی گیرد. نقاط مرده یا کور استخر عبارتند از:

  • نقاط مجاور اسکیمر ها و لوله‌ های بازگشتی
  • پشت پلکان‌ ها
  • گوشه‌ ها و زوایای استخر های مستطیل شکل
  • بخش مرکزی استخر های گرد و یا بیضی شکل
  • نیمه پایین استخر های فاقد سیستم تخلیه مرکزی و کف کش

به منظور برقراری گردش مناسب آب در نقاط کور لازم است جت‌ ها و دمنده ها به سمت کف استخر مایل شوند و از کف شور ها یا جت‌ های چرخشی 360 درجه استفاده شود.

  • نظافت و سرویس منظم استخر

 از دیگر عوامل موثر بر سیستم گردش آب استخر، می توان به نظافت منظم استخر اشاره کرد. نقاط مختلف استخر به خصوص نقاط مرده یا کور باید با استفاده از یک فرچه تمیز شوند تا تمامی کثیفی‌ ها، جلبک‌ ها و آلاینده‌ هایی که به دیواره ها و نقاطی که در جریان آب کمتر قرار دارند چسبیده اند، پاکسازی شوند. برای نظافت استخر می‌توان از پمپ‌ های وکیوم، جارو های دستی یا جارو استخر اتوماتیک استفاده کرد.

 

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مرتبط

کلمات کلیدی را وارد نمایید