نکات ساخت استخر بتنی

نکات ساخت استخر بتنی

نکات ساخت استخر بتنی

نکات ساخت استخر بتنی

استخر به عنوان یک مکان برای نگهدارنده آب جهت شنا کردن در مکان های مختلف طراحی و ساخته می شود. بتن یکی از مهمترین مصالحی است که در ساخت استخرهای بتنی در مکان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. ساخت استخر بتنی اگر طبق اصول و استانداردهای مشخص شده انجام گیرد از نظر کیفیت در سطح بالایی قرار میگرد و از طرفی دوام بالایی دارد و در طول زمان استفاده از آن نیاز به تعمیرات و سرویس دهی کمتری احتیاج پیدا می کند. به همین منظور برای ساخت استخر بتنی باید به نکات لازم در طراحی و ساخت استخر بتنی توجه داشته باشید و از طرفی با دقت و برنامه ریزی جلو بروید. با توجه به اهمیت این موضوع ما در این مقاله به بررسی برخی از موارد در طراحی و ساخت استخر بتنی خواهیم پرداخت.

 

خاک برداری

اصولا خاک برداری استخر بتنی بعد از انجام محاسبات لازم در مکان مورد نظر انجام می شود  در این مرحله با هدف طراحی شکل اولیه استخر در مکان مشخص مرحله خاک برداری یا همان گود برداری انجام می گیرد. با دستگاه گود بردار می توان به اندازه تعیین شده مکان مورد نظر را خاک برداری کرد که برای انجام چنین کاری می توان از یک پیمانکار حرفه ای یا شرکت اجاره ای کمک گرفت تا مرحله خاک برداری را طبق اندازه های مشخص شده در نقشه استخر به راحتی انجام دهد.

لوله کشی با لوله های یو پی وی سی

لوله کشی یکی از مهمترین مراحل در ساخت استخر بتنی است البته با توجه به کیفیت و کارآیی لوله های یوپی وی سی بهترین انتخاب برای خطوط لوله کشی در استخر همین مدل از لوله ها است. نصب لوله های یو پی وی سی در استخر باید با دقت زیادی انجام گیرد  در این مرحله باید در زیر میلگرد و تخته سه لا خطوط لوله کشی را انجام داد. البته خطوط لوله کشی با توجه به طرح اصلی استخر انجام می شود که با توجه به طرح اولیه استخر،در ابتدا باید ترانشه حفاری کنید تا لوله های یو پی وی سی به سیستم پمپ و فیلتراسیون هدایت شود. در پایان نیز باید لوله های یو پی وی سی را به فیلتر و سیستم پمپ قلاب کنید. به این نکته دقت داشته باشید که لوله کشی استخر کار بس پیچیده و زمان بر است به همین خاطر برای یک خطوط لوله کشی صحیح و استاندارد باید کار لوله کشی استخر را به افراد متخصصی که در این زمینه فعالیت دارند سپرد.

آب بندی استخر بتنی

استخر بتنی به عنوان یک مکان برای نگهدارنده حجم زیادی از آب از سازه بتنی تشکیل شده است از طرفی بتن نیز یکی از مصالحی است که دارای بافت متخلخل می باشد و آب و دیگر مایعات به راحتی به داخل آن نفوذ می کنند و به سطح بیرونی هدایت می شوند. به همین منظور برای جلوگیری از نشت و افت آب در استخر بتنی باید آب بندی استخر را جدی گرفت. البته آب بندی استخر با هدف عدم نفوذ مواد به داخل استخر انجام می گیرد که طبق آن دیوارهای استخر و کف آن به طور کامل آب بندی می شود. با توجه به اینکه آب بندی استخر از اهمیت بالایی دارد باید به این امر دقت داشته باشید که نباید به هیچ عنوان آب به بدنه بتن نفوذ کند  به همین خاطر باید یک لایه از اپوکسی سیمان روی بدنه استخر ایجاد کرد. بدین ترتیب برای جلوگیری از نفوذ آب به درون استخر باید از یک عایق رطوبتی استفاده کنید.

نوع بتن استفاده شده در ساخت استخر بتنی

بتن یکی از مهمترین مصالحی است که در ساخت استخر بتنی مورد استفاده قرار می گیرد در واقع باید کف و دیوارهای استخر به طور کامل با بتن پوشش داده شود. البته به این نکته باید دقت داشته باشید که در بین انواع بتن با عیارهای متفاوت از بتن با کیفیت و عیار بالا در ساخت استخر استفاده کنید. به طور مسلم هر چقدر بتن عیاری بالایی داشته باشد و مرحله بتن ریزی با ضخامت بیشتری انجام شود استخر ساخته شده دوام و عمر بالاتری خواهد داشت.

 

کاشی کاری و سرامیک

در ادامه ساخت استخر بتنی نوبت به کاشی کاری و سرامیک بدنه استخر بتنی می رسد که در این مرحله به منظور ضد آب کردن استخر بدنه آن با کاشی و سرامیک پوشش داده می شود. البته کاشی های نظیر سرامیک و چینی از محبوب ترین کاشی هایی هستند که در پوشاندن بدنه استخر به کار می روند. در این مرحله ابتدا ملات را مخلوط کنید در ادامه آن را با استفاده از ماله روی بتن پهن کنید. بعد از آن به مدت 24 ساعت اجازه دهید ملات استراحت کند و بعد از این مدت دوغاب را روی ملات پخش کنید. در ادامه نیز کاشی یا سرامیک را روی دوغاب قرار دهید و بین هر کدام از کاشی ها به اندازه 8/1 اینچ فاصله بگذارید. در زمان پوشاندن لبه استخر با کاشی به این نکته دقت داشته باشید که بین کاشی ها به اندازه 6 سانتیمتر فاصله بگذارید.  در زمان دوغاب کردن و ملات کشی بدنه استخر از مقاومت آن در برابر مواد شیمیایی موجود در آب اطمینان پیدا کنید البته به طور میانگین کاشی های بکار رفته در استخر بتنی حدود 10 سال دوام دارند از طرفی ین کاشی ها در برابر هر گونه لکه ای مقاومت بالایی دارند. از دیگر مزایای استخر بتنی این است که نسبت به سایر استخرها از نظر شکل ظاهری زیباتر به نظر می رسد و جلوه زیباتری به ساختمان شما می دهد.  از طرفی این مدل از استخرها قابل سفارش بودن نیز هستند که همین امر موجب می شود در ابعاد و اندازه های مختلف طبق خواسته مشتریان سفارش دهی شوند.

 

سخن پایانی

بتن به عنوان متداول ترین مصالح در ساخت انواع استخرها از جمله استخر بتنی به کار می رود. البته این روزها در مکان های مختلف نظیر ساختمان های مسکونی، ویلایی، اقامتی، هتلی و تجاری شاهد ساخت انواع استخرها هستیم که نوع آن با توجه به موقعیت مکانی استخر متفاوت است.

یکی از آیتم های حساس در اغلب ساختمان ها، طراحی و ساخت استخر است که باید طبق اصول فنی با استفاده از متریال های مناسب طراحی و ساخته شود.  در بین انواع استخرها، استخر بتنی دارای  ویژگی هایی نظیر دوام و ماندگاری بالا و عدم نفوذ پذیری آب و دیگر مواد به داخل استخر می باشد که همین امر موجب استفاده از این مصالح در اغلب استخرها شده است.

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مرتبط

کلمات کلیدی را وارد نمایید