ساخت استخر در سطوح شیب دار

ساخت استخر در سطوح شیب دار

ساخت استخر در سطوح شیب دار

برای ساخت استخر راه های مختلفی وجود دارد. سازنده ای حرفه ای میتواند باتوجه به مقدار شیب زمین، استخر مورد پسند مخاطب خود را طراحی و بسازد. اگر باغ حالتی شیب دار دارد، بهتر است قسمتی از زمین که قصد ساخت استخر بر روی آن را دارید ، تا حد زیادی صاف و یا با سطحی از چمن بپوشانید. اگر ویلایی بر روی شیب تند قرار دارد، ممکن است به دیوار حائل و یا تراس نیاز باشد که حالتی دیوار مانند را ایجاد می کند.

تراز استخر یک سطح شیب دار

اگر سطح زمین دارای ناهمواری باشد، میتواند به استخری که روی آن قرار دارد، آسیب برساند و حتی باعث خرابی آن شود. بنابراین تراز کردن زمین قبل از ساخت استخر ضروری می باشد. ابتدا باید زمین را و نقاط دارای پستی و بلندی آن را شناسایی و اقدام به پرکردن سطوح فرورفته آن کرد تا سطح زمین به طور تقریبی یکسان شده و تراز یابد. پس از تراز کردن زمین، خاک را تمیزکرده و لایه ای شن وماسه بر روی آن ریخته در نهایت آن را می کوبیم.

برای بررسی نقاطی که بالا و پایین قرار دارند، بهتر است یک بازرسی چشمی انجام داده و چندین نقطه را بر روی زمین بررسی وآزمایش کنیم. قسمت های بالاتر از سطح تراز را علامت گذاری کرده و اقدام به هم سطح کردن آن با زمین اطراف می کنیم. از بیل برای کندن زمین که دارای ارتفاع بیشتری می باشد، میتوان استفاده کرد. میتوان خاک کنده شده را درون چرخ دستی ریخت وبرای باغبانی ورشد گیاهان آن را پودر و تبدیل به کمپوست کرد.

میتوان برای مناطق وسیعی و تراز کردن آنها، دستگاه های سنگین را اجاره کرده و پس از آموزش استفاده از آنها، با انجام عملیات مربوطه اقدام به هم تراز کردن سطوح شیب دار کرد. در آخر به صورت مرتب میتوان هرازگاهی سطح را بررسی کرده و منطقه به منطقه عملیات تراز کردن را انجام داد.

هزینه ساخت استخر در شیب

هر استخر بسته به اندازه ومکان و همچنین درخواست متقاضیان هزینه های مختلفی دارند. استخرها به دودسته اصلی تقسیم می شوند. برروی زمین و یا داخل آن دارای مزایا ومعایب اند. اکثر مردم به دنبال ساخت استخر که در داخل زمین باشه هستند. گاه استخرها بر روی زمین دارای مقاومت کمتر و همچنین استقامت مناسبی برای استفاده مکرر ودائم می باشد. این بحث در حالسیت که نمونه های درون زمین دارای ماندگاری بالایی می باشد.

استخر باید بتواند حالتی عایق داشته باشد، به همین دلیل هزینه بالایی در ساخت آن باید صرف شود. مخصوصا اگر استخر در زمین تعبیه شده باشد باید از لایه ای که رطوبت را از خود عبور نمی دهد در لایه درونی استخر استفاده کرد. زیرا زمین نیز دارای رطوبت است و نباید تبادل رطوبتی بین زمین و استخر صورت گیرد.

شیب استخر چقدر می تواند تند باشد؟

شیب استخر باید به گونه ای باشد که از نظر اجرا بتواند دارای تاثیر بسزایی باشد. اگر این اصل به درستی رعایت نشود باعث فروریختن سازه خواهد شد. تنش های هیدرولیکی نیز قادرند باعث آسیب جدی به بدنه استخر شوند. استخر باید به گونه ای باشد که نقطه شیب و مرکز آن مشخص و آب را به سمت درون استخر هدایت کند و نه بیرون آن. باید دانست نه تنها در یک استخر معمولی بلکه در تمام استخرها با هرشکلی باید نکات بالا به طور کامل رعایت شوند. توجه به شیب زمین در احداث استخر اهمیت فراوانی دارد. هرچه شیب زمین بیشتر باشد، رعایت کردن نکات فنی در طراحی آن نیز دارای اهمیت می باشد. در این مرحله باید شیب با توجه به ابعاد و گود برداری در استخر و بر اساس در نظر گرفتن نتیجه آن باشد.

نکته ای که قابل ملاحظه است در این شرایط، رمپ ماشین آلات می باشد که در صورت امکان جاییکه کمترین خاکریز را دارد، احداث شده تا ماشین آلات برای خاکبرداری بر روی خاکریز دیواره ها شوند. که دارای بیشترین کوبش می باشند. بهرحال کارشناسان اظهار می دارند که در زمین های دارای شیب تند بهتر است از احداث استخر و هرگونه سازه پرهیز کنید. شیب بندی دیوار با توجه به نوع مخزن وجنس خاک متفاوت است تا بر اساس نوع آب و هوا و رطوبت محیط دچار ریزش نشود. هرچه عمق استخر بیشتر باشد، شیب دیواره ملایم تر و بافت خاک متراکم تر خواهد بود. در‌این حال امکان حفاری با شیب های تندتر نیز میسر می گردد.

اگر خاکریز وجود داشته باشد، دیوار بیرونی استخر باید مانند دیوار درونی از استحکام و شیب اصولی و مناسبی برخوردار باشد. شیب درون کف مخزن با توجه به طول و نوع سیال درون آن محاسبه می شود. برای مثال استخر که با آب پر شده است، بر اساس چگالی آب محاسبه می شود. در محل قراردادن لوله های خروجی بهتر است که حوضچه ها و استخر دارای شیب ملایمی باشد، تا برای تخلیه کامل و جلوگیری از ورود رسوبات و لجن به کف استخر جلوگیری کند و به نوبه خود محلی برای جمع آوری لجن ها وضایعات داشته باشد.

نصب استخر فایبرگلاس بر روی سطح شیب دار

استخرهای پیش ساخته از نوع فایبرگلاس می باشد واین محصول دارای ویژگی های مثبتی است. فایبرگلاس یکی از اجزای مهم و سازنده در ساخت استخر بوده که دارای مقاومت وسختی مناسبی است. مقاومت آن به گونه ای می باشد که حتی برای ساخت بدنه کشتی نیز استفاده می شود. به همین علت برای استفاده از استخر فایبرگلاس دیگر نیازی به آب بندی و عایق سازی آن نیست.

فایبرگلاس پوششی می باشد که به دلیل مقاومت خوب در مخازن آب و استخر و صنعت خودروسازی کاربرد دارد و به نوبه خود بسیار بادوام است. فایبرگلاس به راحتی نصب می شود و سازگار با مواد شیمیایی مانند کلر می باشد. دارای مقاومت بالایی در برابر گرما می باشد. سطح استخرهای دارای فایبرگلاس برای رشد و آلودگی باکتریها مساعد نیست و عملکرد پمپ ها در حوضچه های دارای فایبرگلاس آسان است.

ساخت استخر فایبرگلاس بعد از مسطح کردن با شن و ماسه هوا و سطح زیر ساختار در سریعترین زمان انجام می شود. این زمان به طور معمول هفت روز است. به دلیل موارد گفته شده در بالا فایبرگلاس ، به دلیل شرایط خاص خود ، پیشنهاد بسیار خوبی برای ساخت استخر در ویلاها است.

 

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مرتبط

کلمات کلیدی را وارد نمایید