فیلتر شنی

فیلتر شنی

فیلتر شنی

آیا می دانید یونانیان باستان از فیلترهای شن برای تمیز کردن استخرهای حمام خانه های خود استفاده می کردند؟

فناوری فیلتر شنی به همین قدمت است ، اما اجازه ندهید که این یک عیب باشد. برخی از بزرگترین اختراعاتی که قرن ها پیش فکر شده اند و در نتیجه امروز نیز مورد استفاده قرار گرفته اند.

اگر صاحب استخر جدید هستید یا اگر می خواهید سیستم فیلتراسیون خود را تغییر دهید ، ممکن است سوالاتی مانند این داشته باشید:

“فیلتر شنی چیست؟ فیلتر شنی چگونه کار می کند؟ آیا فیلتر شن از سیستم کارتریج بهتر است؟ هزینه فیلتر شنی چقدر است؟”

اگر یک یا چند مورد از این سوالات را در ذهن خود داشته باشید ، ما نیز در یافتن جواب به شما کمک می کنیم.

درشرکت آکام استخر ، ما در ساخت استخر بتونی فعالیت می کنیم و یکی از پربازدید ترین وب سایت های خدمات و طراحی استخر را اداره می کنیم. از آنجا که تمرکز ما روی آموزش مالکان و خریداران است ، سعی می کنیم مباحث اساسی نگهداری و محصولات استخری که آنها هر روز با آنها کار می کنند را پوشش دهیم.

در این مقاله ، ما فیلترهای شنی را به طور کامل بررسی خواهیم کرد تا به شما کمک کنیم قبل از سرمایه گذاری در استخر ، تصمیم بگیرید که آیا انتخاب صحیحی برای شما است یا خیر. در پایان ، شما باید در مورد اینکه آیا فیلتر شنی گزینه خوبی است ، هزینه آن چقدر است ، نحوه نگهداری آن ، نحوه مقایسه آن با انواع دیگر فیلترها و موارد دیگر آگاهی کامل پیدا کرده باشید.

فیلتر شنی چیست

فیلتر شنی در واقع مخزنی پر از شن است که به شبکه تصفیه استخر شما متصل است. با عبور آب از مخزن شن ، شن و ماسه ها آوار و ذرات را می گیرند و از بازگشت آنها به استخر جلوگیری می کنند. در نتیجه آب تمیزتر و شفاف تری خواهید داشت.

عکس فیلتر شنی استخر

عکس فیلتر شنی استخر

در اکثر فیلترهای شنی از سیلیس بلور ماسه یا مش استفاده می شود ، اما ممکن است در آنها از شیشه یا زئولیت نیز استفاده شود. محفظه فیلتر شنی استخر به طور معمول از فولاد ضد زنگ ، فایبرگلاس یا پلاستیک ساخته شده و به اندازه کافی مقاوم است تا فشار زیادی را که برای اجرای سیستم فیلتراسیون لازم است تحمل کند.

فیلتر شنی چگونه کار می کند

فیلتر شنی با انتقال آب از بالای مخزن از طریق شن به کف مخزن از طریق فشار زیاد کار می کنند. با پایین آمدن آب ، لبه های تیز دانه های شن و ماسه ذرات مانند خاک ، آوار و مواد زائد بدن را می گیرند. ذرات کوچک و کوچک ‌تر از آب جدا می ‌شوند تا زمانی که ماسه بیش از حد متراکم شود و نیاز به تمیز کردن داشته باشد.

شستشو فیلتر شنی

برای تمیز کردن شن و ماسه ، فیلتر شنی باید دوباره شسته شود (دستی یا اتوماتیک). شستشوی فیلتر شنی با جریان معکوس آب را از بین شن و ماسه جاری می کند ، از قسمت های جانبی در پایین شروع می شود و به سمت بالا کار می کند ، بقایا و ذرات را جمع می کند.

هنگامی که به بالای فیلتر رسید ، پس از آن به زباله فرستاده می شود (بدین معنی که دفع می شود و به استخر بر نمی گردد). شستشوی مجدد ظرف چند دقیقه انجام می شود و یک کار طولانی نیست.

پس از اتمام چرخه شستشو و پاک شدن سیستم ، شن و ماسه تمیز می تواند دوباره فرآیند فیلتر آب استخر را مجدداً شروع کند.

آناتومی ساختمان فیلتر شنی

اگر می خواهید دقیقاً یاد بگیرید که چگونه فیلتر شنی استخر آب را از طریق سیستم حرکت می دهد ، ادامه مطلب را بخوانید زیرا ما در اینجا توضیح خواهیم داد که چگونه قسمت های مختلف فیلتر کار می کنند. اگر ترجیح می دهید در مورد قیمت و نگهداری اطلاعات بیشتری کسب کنید ، در صورت تمایل از این بخش صرف نظر کنید.

آب استخر وارد فیلتر شنی در بالای مخزن می شود و همیشه تصفیه از آنجا شروع می شود. به این معنی که اگر آب از لوله ای در کنار مخزن وارد شود ، برای شروع چرخه فیلتراسیون ، باید آن را به بالا پمپ کنید.

طریقه کارکرد فیلتر شنی

طریقه کارکرد فیلتر شنی

می توانید مثل یک چشمه به آن فکر کنید. آب از هر جهتی می تواند به یک چشمه وارد شود ، اما مهم نیست که آب باید از سطح بالایی پایین بیاید.

هنگامی که در بالای مخزن فیلتر شنی قرار گرفت ، آب استخر از طریق یک توزیع کننده عبور می کند تا اطمینان حاصل کند که به طور مساوی بر روی بستر شن پخش شده است.

سپس آب استخر قبل از رسیدن به قسمت های جانبی واقع در پایین مخزن ، ماسه ها را ترک می کند و ناخالصی های خود را به جا می گذارد. این دریچه ‌ها به اندازه کافی بزرگ هستند که اجازه دهند آب عبور کند، اما آنقدر کوچک است که ماسه از آن عبور نکند.

طریقه بک واش فیلتر شنی

طریقه بک واش فیلتر شنی

در طی فرایند شستشوی فیلتر ، آب از قسمت های جانبی در پایین آن خارج می شود و از شن و ماسه و از طریق توزیع کنندگان در بالا عبور می کند تا خارج گردد.

قیمت فیلتر شنی چقدر است

هزینه فیلتر شنی جدید تقریباً از 5 میلیون تومان تا بیش از 15 میلیون تومان است. قیمت فیلتر شنی استخر زیرزمینی ، بسته به اندازه ، بین 10 تا بیش از 20 میلیون تومان است. فیلترهای شنی بالای زمین اغلب حدود 3 الی 4 میلیون تومان نسبت به نمونه زیرزمینی ارزان ترند.

قیمت سیلیس فیلتر شنی

شن و ماسه جایگزین فیلتر شنی شما به طور معمول در هر کیسه 22.5 کیلوگرم حدود 500 هزار تومان هزینه دارد و فیلتر شما بسته به اندازه و مدل ممکن است به 50 تا 250 کیلوگرم یا بیشتر شن نیاز داشته باشد. به احتمال زیاد ، شما برای یک فیلتر شنی استخر زمینی به اندازه متوسط ​​به حدود 150 کیلوگرم ماسه نیاز دارید.

با این حال ، هزینه اصلی در مورد فیلتر شنی شما خرید و تنظیم خود واحد است.

نگهداری فیلتر شنی

نگهداری فیلتر شنی نسبتاً آسان است ، اما هنوز هم به برخی کارهای عملی نیاز دارد. بیایید نگاهی به آنچه ممکن است نیاز شود بیاندازیم.

تمیز کردن فیلتر شن و ماسه

به طور استاندارد ، ماسه های شما هنگام شستشوی مجدد و شستشوی فیلتر شن تمیز می شوند. شن و ماسه فیلتر شنی می تواند پنج تا هفت سال عمر داشته باشد ، اما به احتمال زیاد ، هر سه سال تقریباً آن را تعویض خواهید کرد.

نکته: اگر شن و ماسه شما توده ای ایجاد می کند ، می توانید شن و ماسه خود را در یک تمیز کننده فیلتر خیس کنید تا از بین برود.

روش جایگزینی شن در فیلتر

طبق یک بررسی کلی برای جایگزینی شن در فیلتر شنی ، مراحل زیر ذکر شده است :

  • آب را از مخزن تخلیه کرده و سر فیلتر را بردارید.
  • شن و ماسه قدیمی مخزن را بردارید یا بیرون بیاورید.
  • مخزن را تا نیمه با آب پر کنید.
  • مطابق با دستورالعمل های سازنده خود ، شن فیلتر را اضافه کنید.
  • سر فیلتر را دوباره وصل کرده و بک واشینگ را به مدت 30 ثانیه انجام دهید.
  • فیلتر شنی را به حالت “تصفیه” برگردانید و نشتی را دوباره بررسی کنید.

توجه: هنگام تعویض شن و ماسه خود باید دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید. به طور خاص ، هنگام انجام تعویض شن و ماسه ، دستورالعمل های سازنده خود را دنبال کنید و هنگام دست زدن به شن و ماسه فیلتر ، یک پوشش مناسب صورت بپوشید.

همچنین ، هنگام تعیین مقدار افزودن ماسه به فیلتر و هنگام اجرای چرخه های راه اندازی بک واش ، حتماً دستورالعمل ها را دنبال کنید.

توجه داشته باشید که هنگام افزودن شن و ماسه جدید ، چه مقدار فضای آزاد می گذارید. به طور معمول ، این باید نیمی از عمق بستر شن و ماسه باشد ، اما شما می توانید با جستجوی علائم روی مخزن خود و یا خواندن کتابچه راهنمای کاربر ، دوباره بررسی کنید. (سازنده فیلتر شن و ماسه شما باید دستورالعمل هایی را برای مقدار شن و ماسه ای که باید اضافه کنید تا نسبت متعادل شن و ماسه به کل وجود داشته باشد ، ارائه دهد.)

فیلتر شنی استخر چقدر عمر می کند

فیلتر شنی شما در صورت مراقبت و نگهداری می تواند از 15 سال تا 25 سال یا بیشتر دوام بیاورد. در بیشتر اوقات ، ممکن است نیاز به تعویض قطعاتی مانند شیرآلات و واشرها داشته باشید ، اما احتمالاً تا سال های طولانی نیازی به تعویض کل سیستم نخواهید داشت.

هنگامی که زمان تعویض فیلتر شن و ماسه خود با یک دستگاه جدید است ، مطمئن شوید که اندازه مناسب را خریداری کرده و فیلتر جدید را طبق دستورالعمل سازنده تنظیم کنید. به همان اندازه مهم است که ، حتماً فیلتر شنی جدید را با دبی پمپ استخر خود مطابقت دهید.

به چه فیلتر شنی نیاز دارم

اندازه فیلتر شن و ماسه مورد نیاز شما به اندازه استخر و مقدار گالن آب آن بستگی خواهد داشت. بیشتر استخرها تا 20000 گالن به فیلتر شنی با قطر 24 اینچ نیاز دارند در حالی که استخرهای بالای 50000 گالن به فیلتر شنی با قطر 36 اینچ (بزرگترین اندازه) نیاز دارند. استخرهایی با حجمی از 20000 تا 30000 گالن به مخزن 24 اینچ تا 30 اینچی نیاز خواهند داشت.

هنگام تعیین اندازه مناسب ، می توانید سایز خود را افزایش دهید ، اما از کوچک سازی خودداری کنید زیرا این امر باعث می شود سیستم دچار فشار و خرابی شود.

بدون نظر

  1. علیرضا حسینی اردیبهشت 3, 1400

    با سلام ، ممنون از سایت خوبتون

    می خواستم بدونم شما در حال حاضر کدوم یکی از برندهای موجود فیلتر شنی در بازار را برای یک استخر 3 در 6 پیشنهاد می دهید.
    و اینکه خودتون فروش هم دارید ؟

    1. کارشناس آکام استخر اردیبهشت 3, 1400

      با سلام ، ممنون از دیدگاهتون
      متاسفانه به دلیل زیاد شدن کالاهای تقلبی در بازار معرفی نمودن برند خاصی ممکن نمی باشد. مجموعه آکام استخر هم نمایندگی مستقیم تجهیزات داخلی و هم خارجی می باشد و برای خرید فیلتر شنی مناسب می توانید با شماره ۴۴۶۹۲۲۸۰ تماس حاصل فرمایید.

  2. محمدی فروردین 7, 1400

    با سلام
    برای استخر سر باز با حجم آب ۳۶ متر مکعب ابعاد فیلتر شنی مناسب و وزن شن چه مقدار باشد و لیست قیمت محصولات را لطفا اعلام نمایید

    1. کارشناس آکام استخر اردیبهشت 3, 1400

      با سلام
      فیلتر ۵۲۵ آکوا و پمپ ۱.۲ اسب براتون مناسب هست. این فیلتر ۷۰ کیلو سیلیس با دانه بندی ریز و درشت نیاز خواهد داشت.
      جهت مشاوره می توانید با بخش فروش تماس حاصل کنید.

  3. اکبر زاده سخا بهمن 14, 1399

    با سلام
    استخر روبازی دارم به مقدار ۴۹۰۰۰ لیتر آب، برای گند زدایی آن چه مقدار کلر ( قرص و یا پودر ) و یا هر ماده گندزدا دیگر نیاز میباشد . ممنون میشم راهنمایی لازم بفرمایید .

    1. کارشناس آکام استخر بهمن 15, 1399

      با سلام
      مقدار کلر مورد نیاز رو نمی شود برآورد کرد و با توجه به آلودگی و کیفیت آب می تواند متغیر باشد. اما چیزی که مهم است : شما باید 1ppm کلر باقیمانده در آب داشته باشید. آنقدر کلر به آب اضافه نمایید تا این مقدار باقیمانده در آب وجود داشته باشد. مقدار کلر باقیمانده رو می توانید با تست کیت های کلر اندازه گیری کنید.

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مرتبط

کلمات کلیدی را وارد نمایید