ساخت استخر بتنی

ساخت استخر بتنی

ساخت استخر بتنی

هر حوضی، استخر است دیگر ! در واقع چنین نیست. وقتی شما در حال برنامه ریزی برای سرمایه گذاری به این بزرگی هستید باید انواع مختلف سازه از نظر ساخت (بتنی ، وینیل و فایبرگلاس) را بررسی کنید و تفاوت های موجود در آن ها را درک نمایید.

ما در شرکت آکام بصورت تخصصی در زمینه ساخت استخر فعالیت داریم، اما می دانیم که شما برای انتخاب بهترین گزینه نیازمند داشتن اطلاعات صحیح از سایر روش ها هستید و ما شما را در این زمینه همراهی می کنیم.

چه برای اولین بار به این اطلاعات نگاه کنید یا صرفا به یک یادآوری نیاز دارید، در اینجا برخی از اصول اولیه در مورد استخرهای بتنی وجود دارد:

  • اجزا
  • هزینه
  • مزایا و معایب
  • فرآیند ساخت

بیایید به بررسی استخرهای بتنی با کمی جزئیات بیشتر بپردازیم.

تعریف یک استخر بتنی چیست ؟

در جواب به این سوال که استخر بتنی چیست؟ می توانیم بگوییم سیمان در واقع جزیی از بتن است، نه یک چیز مجزا، حتی اگر ما تمایل داریم از کلمات به جای یکدیگر استفاده کنیم. بتن ترکیبی از آب، سیمان، شن و سنگ دانه ‌های درشت است.

پوسته بتنی بوسیله اسپری کردن بتن پاشیده شده ایجاد می ‌شود. دو روش تخصصی برای این کار وجود دارد که در یکی از روش ها بتن از قبل با آب ترکیب می شود و در دیگری مواد خشک و آب در لحظه پاشیدن با هم ترکیب می شوند. این دو روش هم نتیجه یکسانی دارند و اگر به درستی انجام شود تفاوتی معنی ‌دار در کیفیت ندارند.

بتن پاشی استخر

بتن پاشی استخر

پس از پاشش بتن ، برای رسیدن به پتانسیل کامل به زمان نیاز دارد. به خودی خود خشک نمی شود. در فرآیند طولانی به نام سفت شدن ، آن را سخت و تقویت می کند. برای پوسته استخر ، این کار حدود 28 روز طول می کشد.

مقاومت بتن توسط واحد psi اندازه گیری می شود ، پوند در هر اینچ مربع لازم برای خرد کردن آن است. استحکام بتن متوسط 3500-4000 psi است. این قابل کنترل است که چه تعداد کیسه سیمان به مخلوط اضافه می شود – هر چه سیمان بیشتر باشد ، بتن قوی تر می شود. سنگدانه (سنگها یا شن با هم مخلوط می شوند) از مقاومت فشاری بسیار بالایی برخوردار هستند، برای خرد کردن بتن فشار زیادی نیاز است.

نمونه آرماتوربندی استخرهای شنا بتنی

نمونه آرماتوربندی استخرهای شنا بتنی

با این حال، بتن دارای مقاومت کششی بسیار پایینی (در برابر نیرویی است که آن را از هم جدا می ‌کند)، بنابراین وقتی شما سعی می‌کنید خم شوید یا آن را خم کنید، نیرو بر روی سطح می‌ایستد و باعث ترک خوردن آن می شود. در استخرهای بتنی، این می ‌تواند باعث ایجاد ترک ‌های سطحی یا ساختاری شود. سازندگان استخر از طریق چارچوب ‌بندی بتون در یک شبکه فلزی جبران آن را می‌کنند. فولاد و بتن با هم یک ساختار محکم ایجاد می‌ کنند که می ‌تواند خم و خم شود تا در برابر نیروهای آب، زمین و جاذبه مقاومت کند.

میانگین هزینه برای ساخت استخر بتنی چقدر است ؟

نمونه کامل شده استخر شنا بتنی

نمونه کامل شده استخر شنا بتنی

ساخت یک استخر شنا بتنی بسته به اندازه و مواد اولیه مورد استفاده چیزی در حدود 150 میلیون (در سایز کوچک و مواد اولیه معمولی) تا 350 میلیون (سایزهای بزرگتر و مواد اولیه بهتر) و قیمت های خیلی بیشتر هزینه دارد. تعمیر و نگهداری این استخرها نیز چیزی در حدود 10 میلیون شامل نگهداری ، کلر ، سرویس های دوره ای و… هزینه خواهد داشت.

مزایا و معایب استخرهای بتنی

در بررسی مزایا و معایب آن به نتیجه می رسیم که استخرهای شنا بتنی از نظر ظاهری دارای مزایای قابل توجهی هستند. با این وجود حفظ ان ظاهر به زمان ، پول و تلاش شخصی بیشتری نیاز دارد.

مزایا استخر شنا بتنی

  • قابلیت سفارشی بودن
  • بادوام
  • شکیل و زیبا

قابلیت سفارشی بودن

مزیت اصلی بتن این است که بسیار قابل تنظیم است. استخرهای بتنی این امکان را به شما می دهند که اندازه ، شکل و یا سایر ویژگی های مورد نظر خود را به صورت دلخواه تنظیم کنید. اگر بخواهید می توانید طراحی خود را به شکل مثلا کشتی در آورید که این کار بسیار گران قیمت اما بالقوه قابل انجام است. من آن را توصیه نمی کنم.

بادوام

استخرهای بتنی نیز مانند پشم شیشه بسیار بادوام هستند. لازم نیست از این نگران باشید که اشیاء تیز به ساختار آن آسیب می رسانند و این یک ضعف آسترهای وینیل است. اگر می خواهید اجازه دهید سگ های شما در استخر شنا کنند ، ناخن های آن ها به بتن آسیب نمی رساند.

زیبایی

بتن نیز خوب به نظر می ‌رسد. شاید “زیبا” اولین صفتی باشد که به ذهن می ‌رسد، اما بتون ظاهر یک استخر کلاسیک را فراهم می ‌کند. نیازی نیست شما در مورد خراب شدن آن فکر کنید و اگر با تعمیر و نگهداری استخر بتنی خود را حفظ کنید، می‌توانید از خراب شدن و داشتن جلبک ها جلوگیری نمایید.

معایب استخرهای بتنی

  • روند راه اندازی طولانی
  • سطح خشن
  • نگهداری بالا
  • زمان و پول قابل توجهی
  • پالایش مکرر

روند راه اندازی طولانی

روند راه اندازی استخر بتنی طولانی و ترسیم شده است. به یاد داشته باشید ، فرآیند سفت شدن به تنهایی تقریباً یک ماه طول می کشد ، و خیلی بیشتر از آن فقط به مراحل ساخت می رسد. در مقابل استخرهای فایبرگلاس و وینیل ، که می تواند در چند هفته به اتمام برسد ، سازه بتنی برای ساخت به 3 تا 6 ماه زمان نیاز دارند.

سطح خشن

فضای داخلی یک استخر بتنی بسیار بادوام است ، اما همچنین خشن است و می تواند پوست شما را بخصوص برای بچه ها خراش دهد. در صورتی که از کاشی برای دیواره های خود استفاده نمایید این مشکل برطرف شدنی است.

نگهداری بالا

هزینه طول عمر (هزینه های پیگیری و نگهداری) برای استخرهای بتنی بیشتر از وینیل یا فایبرگلاس است.

تعمیر و نگهداری از استخر بتنی نسبت به سایر مدل ها بیشتر می باشد. طبیعت متخلخل بتن به معنی آن است که به راحتی جلبک ها را در خود جای می دهد. پس از جاسازی در سطح بتنی، جلبک ها برای از بین بردن بسیار سخت هستند. در واقع ، سازندگان توصیه می کنند حداقل هفته ای یکبار کل سطح استخر را با یک برس فولادی مسواک بزنند تا هر نوع جلبک روی سطح آن برداشته شود.

از آنجا که بیشتر این تعمیر و نگهداری روزمره شایسته کار حرفه ای است ، تلاش شما به این کار کمک می کند. از طرف دیگر ، استخدام یک سرویس تمیز کردن استخر حرفه ای باعث صرفه جویی در وقت شما می شود اما کمی هزینه دارد.

زمان و پول قابل توجهی

شیمی آب یک مساله دیگر با استخرهای بتنی است.

چون جلبک در سطح قرار می ‌گیرد، باید از مواد شیمیایی بیشتری برای رسیدن و نابود کردن آن استفاده کنید. هم چنین، بتن بر پایه قلیایی است که به طور مداوم pH آب استخر را افزایش می ‌دهد. شما باید آب را تست کنید و به طور منظم مواد شیمیایی به آب اضافه کنید تا آن را در تعادل نگه دارید.

این کار به زمان و پول بیشتری نیاز دارد تا مجموعه شما را حفظ کند.

پالایش مکرر

از آنجا که بتن با نمک ناسازگار است ، نمک حل شده در آب باعث کاهش طول عمر داخلی استخر شنا می شود. به همین دلیل ، باید هر 10-15 سال یکبار سطح داخلی را مجدداً نوسازی کنید و برای این کار نیاز به استخدام متخصصان دارید.

در دراز مدت، استخرهای بتنی هزینه بیشتری برای مالکیت نسبت به نوع فایبرگلاس یا وینیل دارند. قیمت اولیه با تعمیر و نگهداری پیگیری و هزینه هایی مانند شستشوی اسید توسط متخصصان هر 3-5 سال ، پول بیشتر در مواد شیمیایی ، پول بیشتر برای برق و پالایش / بازسازی ترکیب می شود.

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مرتبط

کلمات کلیدی را وارد نمایید