بهترین سازه برای ساخت استخر در مناطق سردسیر

بهترین سازه برای ساخت استخر در مناطق سردسیر

بهترین سازه برای ساخت استخر در مناطق سردسیر

آیا می‌دانستید که مردم در برخی از استان های شمالی در طول زمستان روی استخرهای شنا خود اسکی روی یخ می ‌کنند؟ بله، هوا تا حد زیادی سرد می شود.
اگر شما در منطقه‌ ای سردسیر زندگی می کنید که در آن مردم روی استخر خود اسکی می‌ کنند، ممکن است سوالاتی مانند این داشته باشید :

  • بهترین نوع استخر برای آب و هوای سرد چیست؟
  • زمانی که یک استخر یخ می‌ زند، چه مشکلاتی می ‌تواند رخ دهد؟
  • آیا استخرهای بتونی در هوای سرد مناسب هستند؟ در مورد فایبرگلاس و وینیل چطور ؟

از همه مهم تر، وقتی در آب و هوای سرد زندگی می‌کنید، فصل شنا و زمان استفاده شما از استخر بسیار کوتاه ‌تر از آن چیزی است که مردم می‌ توانند در منطق گرم تر بهره‏ مند شوند. چون شما تنها چند ماه از سال را برای ورزش کردن و لذت بردن وقت خواهید داشت، احتمالا می‌ خواهید مطمئن شوید که ساخت استخر ارزش زحمتش را خواهد داشت یا نه ؟

استخرهای شنا بسته به نوع آن می توانند نیاز به تعمیر و نگهداری بسیار بالایی داشته باشند و ما می خواهیم از هر مشکلی که ممکن است با استخر یخ زده در حیاط خانه خود روبرو شوید مطلع باشید.

در شرکت آکام ما استخرهای بتونی را برای مشتریان در سراسر استان های شمالی کشور مانند : اردبیل ، آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی و… اجرا می کنیم. در این مقاله موارد مورد نیاز برای نگهداری استخر در آب و هوای سرد و هزینه های مرتبط با آن را برای شما توضیح خواهیم داد و همچنین مشکلاتی که ممکن است با آن ها روبرو شوید را روشن خواهیم نمود.

استخرهای بتنی در مناطق سرد

استخرهای بتنی متداول ترین نوع اجرا شده در سراسر کشور ، از جمله بسیاری از استان های سرد شمالی است. این سازه از میلگرد ، بتن و مواد سطح مانند سیمان و کاشی تشکیل شده است. همچنین ساخت استخرهای بتنی گرانترین هستند و نگهداری آن ها نیاز به کمی هزینه بیشتر نسبت به سایر انواع سازه ها دارد، البته که مزایا قابل توجهی هم دارند که ادامه به آن ها می پردازیم.

بیشتر پیمانکاران که در مناطق سردسیر استخر بتنی می سازند ، کمی آن ها را تقویت می کنند تا در برابر دما پایین و یخبندان بهتر مقاومت کنند. این کار به مقاوم شدن در برابر سرما کمی کمک می کند ولی با این حال ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید.

مشکلات استخرهای بتنی در آب و هوای سرد

بزرگترین مشکل استخرهای بتنی در آب و هوای سرد، ترک های ساختاری در بتن است که در اثر چرخه یخ زدگی و ذوب ایجاد می شوند. بتن منبسط و منقبض می شود زیرا درجه حرارت از یخ زدگی به ذوب می رود و می تواند در این روند ترک بخورد. ترک استخر سازه بتنی در صورت جابجایی لوله کشی می تواند باعث نشتی یا منجر به مسائل بزرگتری شود.

نتیجه نهایی : ترک ها در سازه های بتنی به خصوص در هوای سرد معمول اما قابل رفع هستند.

آیا در هوای سرد پلاستر ترک می خورد ؟

مشکلات سازه ای یکی از مهمترین نگرانی های استخرهای بتنی در هوای سرد است ، اما همچنین ممکن است مشکلات مربوط به سطوح پلاستر را نیز مشاهده کنید. (پلاستر لایه نهایی نرم سیمانی استخر که از نشتی آب جلوگیری می کند) پلاستر تمایل به ترک خوردن دارد و ممکن است به مرور زمان در اثر یخ زدگی و ذوب شدن ، ترک های ریز ایجاد کند. اگرچه ترک های پلاستر استخر غالباً جزئی هستند و نشتی یا خسارت عمده ای نمی رسانند ، اما ترمیم آنها بسیار گران است.

استخرهای فایبرگلاس در مناطق سردسیر

استخرهای فایبرگلاس هنوز در بسیاری از مناطق کشور نسبتاً ناشناخته هستند ، بنابراین دور از انتظار نیست که مردم از ما می پرسند ” آیا استخرهای فایبرگلاس در مناطق سردسیر خوب هستند؟ “

از نظر ما ، استخرهای فایبرگلاس در دمای سرد بسیار خوب عمل می کنند ، زیرا آنها با مواد بسیار انعطاف پذیر ساخته می شوند (انواع مختلف فایبرگلاس برای ساختار و رزین برای سطح ژلاتینی ). یخ زدگی و ذوب شدن استخر فایبرگلاس را مانند نمونه بتنی شکننده نمی کند ، بنابراین نباید نگران ترک خوردن یا شکستن سازه خود باشید. البته نسبت به استخرهای بتنی مشکلاتی هم دارند ، مثلا طول عمر کمتر.

مشکلات استخرهای فایبرگلاس در مناطق سردسیر

ما اطراف پوسته استخر فایبرگلاس را بتن می ریزیم تا در جای خود ثابت شود و در زیر برآمدگی ها ، پله ها و نیمکت ها بتن بیشتری اضافه می کنیم. بسیاری از مشتریان یک محیط کف اطراف استخر بتنی را نیز انتخاب می کنند زیرا تمایل به قیمت مناسب تری نسبت به سایر مواد دکور دارد.

تصویری از یخ زدن سطح استخر شنا

تصویری از یخ زدن سطح استخر شنا

همیشه این خطر وجود دارد که کف سازی اطراف استخر شما و بتن ریخته شده در اطراف آن در هوای یخ زده ترک بخورد. با این حال ، اگرچه ممکن است زیبا به نظر نرسد ، اما این ترک ها نمی تواند باعث نشت یا آسیب به خود استخر شوند زیرا بتن ساختار واقعی یا سطح را تشکیل نمی دهد. هر چند که ممکن است شکاف های بزرگ در بتن نگهدارنده استخرهای فایبرگلاس منجر به جا به جایی و شکسته شدن آن ها شود که دیگر قابل تعمیر نخواهند بود.

استخرهای جنس وینیل در مناطق سردسیر

استخرهای جنس وینیل در جهان به عنوان مقرون به صرفه ترین نوع اجرا شناخته می شوند (البته در ایران چنین اجرایی نداریم) و به همین دلیل ، در مناطق سردسیر جهان نیز شاهد بسیاری از آنها هستیم. این سازه با استفاده از بتن ریخته شده درست مانند استخر فایبرگلاس در جای خود نگه داشته می شود ، اما دیواره های آن از فلز یا پلیمر ساخته شده و در هوای سرد مستعد ترک خوردگی نیستند (همچنین در شرایط آب و هوایی سخت از دوام بالایی برخوردار نیستند). با این حال ، شما می توانید در ماه های زمستان با برخی از مشکلات سطح آستر وینیل مواجه شوید.

مشکلات استخرهای وینیل بوش در آب و هوای سرد

مواد آستر در استخر وینیل شکننده است و در دماهای شدید ممکن است مستعد ترک خوردگی باشد. هنگامی که استخر در زمستان یخ می زند ، ممکن است آستر شما شکننده شود و ترک یا پارگی ایجاد کند ، که همچنین می تواند منجر به نشت شود.

اگر استخر شما در زمستان دچار نشتی شود ، تنها گزینه شما این است که تا رسیدن هوای گرمتر برای رفع آن صبر کنید و از انجا که این نشتی ها می تواند باعث یخ زدگی بتن زیری استخر شود ، در این بین شما در معرض آسیب بیشتر قرار خواهید گرفت.

بهترین نوع استخر برای آب و هوای سرد کدام است ؟

استخرهای فایبرگلاس در شرایط انجماد کمترین مشکل را دارند. زیرا مواد به کار رفته در سطح و ساختار آن ها انعطاف پذیر بوده و هم در دمای بالا و هم در دمای پایین مقاومت می کنند.

ولی استخرهای بتنی اگر اصولی طراحی و اجرا شوند ، نه تنها نسبت به سایر سازه ها مقاوم تر هستند بلکه طول عمر بالاتری خواهند داشت ، تنها از لحاظ هزینه ای کمی گران تر خواهند بود.

آسترهای استخر وینیل می توانند در یخ زدگی های عمیق ایجاد ترک کنند و باعث خرابی شوند.

آیا می توانم در زمستان استخر شنا خود را تخلیه کنم ؟

ممکن است وسوسه شوید که استخر خود را تخلیه کنید و ماه های زمستان آن را خالی بگذارید تا از یخبندان جلوگیری کند ، اگرچه ما منطق آن را درک می کنیم ، اما ایده خوبی نیست. بزرگترین مشکل شما شناور شدن استخر شما از زمین به دلیل خالی بودن استخر است. (این اتفاق در مناطق شمالی کشور و مکان هایی که سطح آب در زمین ها بالا است بسیار مشهود است.)

بهترین نوع سازه برای ساخت استخر در مناطق سردسیر

بهترین نوع سازه برای ساخت استخر در مناطق سردسیر

این اتفاق می تواند برای یک استخر خالی بیفتد که سطح آب زیرزمینی افزایش یابد و بسیار بدتر از هر کاری باشد که یک چرخه انجماد و ذوب می تواند انجام دهد. علاوه بر این ، اگر استخر خالی بماند ، آسترهای آن (لایه های سیمانی نرم) حتی می توانند شکننده تر شوند ، که تقریباً ترک های جدید را تضمین می کند.

مطمئناً ، در انتخاب نوع استخر شنا خود به غیر از وضعیت در هوای سرد، فاکتورهای دیگری نیز باید در نظر گرفته شود ، برخی از مهمترین نکاتی که باید هنگام خرید برای یک استخر درون زمین فکر کنید ، شامل هزینه ، نگهداری ، طراحی و مواد به کار رفته می تواند باشد.

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مرتبط

کلمات کلیدی را وارد نمایید