استخر پلیمری

استخر پلیمری

استخر پلیمری

پلیمر چیست؟

با گذر زمان و پیشرفت علم در حوزه‌های صنعت و کشاورزی، فیلم‌های پلیمری و استخر های پلیمری به روی کار آمدند. فیلم‌های پلیمری در واقع، همان ورقه‌های پلیمری با ضخامت کمتر هستند. این فیلم‌ها نه تنها برای ساخت استخر پلیمری، بلکه برای تولید سایر وسایل پلاستیکی نیز کاربرد دارند. اگر شما هم صاحب یک شغل صنعتی و یا کشورز هستید، احتمالا با مشکل کمبود آب مواجه شده‌اید. برای یافتن راه حل این مشکل، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

استخر پلیمری

به استخر‌هایی که دیواره و کف آن‌ها با ورقه‌های پلیمری پوشش داده شده است، استخر پلیمری گفته می‌شود. این پلیمرها معمولا در دو نوع پلی اتیلن و پلی ونیل کلرید به فروش می‌رسند. این ورقه‌ها نه تنها کارایی بالایی دارند، بلکه در زیباسازی استخرهای  پلیمری شما نیز، نقش بسزایی خواهند داشت. ورقه پلیمری به کار رفته در استخرهای پلیمری در دو نوع صاف و دندانه‌دار موجود است.

امروزه در بیشتر نقاط دنیا، استخرهای پلیمری جایگزین استخرهای سنتی شده‌اند. کشور ما در سال‌های اخیر با مشکلات شدید کم آبی مواجه شده است. این مسئله به خصوص در حیطه کشاورزی، مشکلات جدی را به بار آورده است. در نتیجه، استخرهای پلیمری به هدف ذخیره سازی آب و جلوگیری از هدر رفت آن وارد بازار شده‌اند.

از ویژگی‌های برجسته استخرهای پلیمری، قابلیت تغییر ابعاد درونی استخر با توجه به مقدار آب در دسترس است. بنابراین با مشکل محدودیت در ابعاد، مواجه نخواهیم شد. از نکات جالب دیگر، می‌توان به قابلیت جابجایی استخرهای پلیمری اشاره کرد.

 

کاربردهای استخر پلیمری

استخرهای پلیمری معمولا به هدف ذخیره سازی منابع آب کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد. ورقه‌های پلیمری برای پوشش استخرهای پرورش ماهی نیز کاربرد دارد. بدین طریق آب به سمت خارج از استخر نفوذ نکرده و حیات جانوران داخل آن به خطر نمی‌افتد. اگر تا کنون به نیروگاه‌های مختلف مانند نیروگاه برق رفته باشید، متوجه کابرد پلیمر در ساخت دیواره‌های حوضچه تبخیر شده‌اید.

 

مزایای استخر پلیمری

استفاده ازورق‎‌های پلیمری برای پوشش دادن دیواره‌های استخر، مزایای فراوانی دارد. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین این مزایا خواهیم پرداخت.

1- صرفه‌جویی در وقت و زمان: استفاده از ورقه‌های پلیمری خیلی ارزان‌تر از سازه‌های بتنی و سیمانی است. هم‌چنین به علت نصب راحت‌تر ورقه‌های پلیمری، در گذر زمان صرفه‌جویی خواهد شد.

2- پلیمر به کار رفته در استخر، مقاومت آن را بالا می‌برد: پلیمر مقاومت بالایی در برابر انواع مواد شیمیایی از جمله مواد اسیدی و بازی از خود نشان می‌دهد. هم‌چنین اگر استخر شما در معرض نور شدید آفتاب یا سرمای شدید هوا است، بهترین راه حل تبدیل آن به یک استخر پلیمری است. استخر های  پلیمری در برابر یخ زدگی آب درون خود مقاوم اند و دچار ترک خوردگی یا شکستگی نمی‌شوند.

3- تحمل دمایی بالا: گستره دمایی قابل تحمل برای این سازه‌ها بین 40 تا 70 درجه سانتی گراد است. هم‌چنین پلیمر به کار رفته در ساخت این استخر، در صورت تخریب، به راحتی قابل ترمیم است.

 

معایب استخر پلیمری

سازه‌های مختلف در کنار داشتن مزایای فراوان، می‌توانند معایبی را نیز داشته باشند. استخر پلیمری نیز از این قاعده مستثنی نیست. چند مورد از معایب استخر پلیمری عبارت‌اند از:

1- ورقه‌های پلیمری، انعطاف پذیری کافی را ندارند. بنابراین برای نصب آن ممکن است با مشکلاتی مواجه شویم.

2- قیمت استخرهای پلیمری از ساخت استخرهایی که در دیواره‌های آن‌ها از ورقه‌های برزنتی ضد اّب و برزنت‌های کانتینری استفاده شده، بیشتر است.

3- احتمال مرگ و میر ماهی‌ها و سایر جانوران آبزی در استخرهای پلیمری وجود دارد.

4- هم‎‌چنین به علت جنس پلیمری دیواره و کف استخر، پس از گذشت مدت زمانی، جلبک بر روی آن رشد خواهد کرد. رشد جلبک و خزه در فضای ذخیره‌سازی آب می‌تواند سلامت آن را به خطر بیندازد. بنابراین از اّبدرون این استخرها برای شرب استفاده نکنید. در صورت ضرورت می‌توانید از مواد ضدعفونی‌کننده مانند کلر و مشتقات آن برای حذف میکروب‌های میکروسکوپی بهره بگیرید.

5- از یکی دیگر از نقاط ضعف استخر پلیمری، می‌توان به قابل اشتعال بودن آن در صورت نزدیکی با مواد شیمیایی خطرناک اشاره کرد. بنابراین بهتر است احتیاط‌های لازم را رعایت کنید. به طور مثال، در نزدیکی این استخرها یک سیستم اطفای حریق نصب کنید تا در صورت بروز حادثه، خسارات ناشی از آن گسترده نشود.

 

اجرای استخر پلیمری

ساخت استخرهای  پلیمری، مراحل متعددی را در برمی‎‌گیرد. برای نصب یک استخر با کیفیت و ایمنی بالا، لازم است تا تمام مراحل با دقت و به ترتیب انجام شود. مراحل اجرای استخرهای  پلیمری عبارت‌اند از:

1- طراحی استخر پلیمری: لازم است تا در ابتدا با توجه به زمینی که قرار است بر روی آن استخر احداث شود، جزئیات آن را مشخص کنیم. این جزئیات شامل طول، عرض، عمق و شیب استخر می‌شود.

2- خاک برداری: در این مرحله بایستی با کمک وسایل مناسب‌ به گودسازی زمین اقدام کنیم. برای خاک برداری بایستی قانون شیب 1 تا 45 درجه را رعایت کنید. هرچقدر شیب استخر پلیمری شما بیشتر شود، نیازمند استفاده از ورقه‌های پلیمری ضخیم‌تری هستید.

3- تراکم بستر استخر: این تراکم باید تا میزان 90 درصد افزایش یابد. نکته قابل توجه این است که، خود حرکت ماشین خاک برداری بر روی زمین، به تراکم خاک آن منطقه کمک می‌کند. هم‌چنین لازم است تا سنگ و اجسام نوک تیز را از خاک زمین حذف کنید. در غیر این صورت، این اجسام باعث آسیب دیدن ورقه پلیمری خواهد شد.

4- حفر ترانشته: در این مرحله، کانال‌هایی موازی استخر خود به عمق 50 تا 60 سانتی‌متر ایجاد می‌کنید. کاهش و یا افزایش عمق این کانال‌ها به کاهش و یا افزایش عمق استخر شما بستگی دارد.

5- اجرای ورق پلیمری: ابتدا ورق‌های پلیمری را متناسب با ابعاد استخر خود برش بزنید. اکنون با کمک دستگاه جوشگاری، این ورق‌ها را به دیواره استخر نصب کنید.

6- آبگیری استخر: آبگیری بایستی در چندین مرحله انجام شود. معمولا در 2 یا 3 مرحله این کار صورت می‌گیرد.

 

سخن پایانی

با وجود تمام مطالب گفته شذه، به اهمیت داشتن پلیمره کردن استخرهای خود پی می‌بریم. ضرورت این موضوع در مورد استخرهایی با کارایی کشاورزی و یا پرورش ماهی، بیشتر می‌شود. در صورتی که با خواندن مطالب بالا به خرید ورقه‌های پلیمری و ساخت استخر های پلیمری علاقه‌مند شده‌اید، با شماره‌های درج شده در این قسمت تماس حاصل فرمایید. کارشناسان ما در هر زمان آماده پاسخ‌گویی و راهنمایی شما عزیزان در رابطه با استخرهای پلیمری هستند.

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مرتبط

کلمات کلیدی را وارد نمایید